به گزارش ایرنا، در ضلع شرقی شهر نرسیده به شهرک امام خمینی (ره) روبروی تپه شهدای گمنام، چند متر دورتر از زندان شهر، ساختمانی بنا شده که رنگ آبی بر تن دارد و با رنگ قرمز نیز جمله کمپ رهایی از اعتیاد روی دیوار آن حک شده است.
رنگ آبی و اسم این ساختمان هر رهگذری که از این مسیر می گذرد را به کنجکاوی وا می دارد که بداند، پشت آن دیوارهای آبی، جریان زندگی چگونه است.
با هماهنگی و به منظور تهیه گزارش وارد ساختمان می شوم، داخل ساختمان آبی تر از بیرون است انگار پارچه ای حریر به رنگ آبی روشن روی همه چیز کشیده شده است.
با اینکه می دانم قرار است با چه کسانی روبرو شوم اما هر قدم که برمی دارم چشم هایم به جمله هایی آرامش بخش و امید دهنده که روی دیوارها نوشته یا به صورت تابلو در مسیر رسیدن به اتاق ها نصب شده، می افتد و همین باعث می شود جریان زندگی در اینجا به رنگ آبی برایم تداعی شود.
اولین جایی که بازدید کردم اتاقی 14 متری بدون پنجره است که مسئول کمپ ترک اعتیاد کامیاران آن را اتاق سم زدایی معرفی کرد، از او پرسیدم این اتاق چه معنی برای یک معتاد دارد؟ او که خود نیز در گذشته 11 سال درد اعتیاد را کشیده است، گفت: تولدی دوباره تنها و مناسب ترین تعبیر برای معنی این اتاق است.
در راه رفتن به سالن اجتماعات ساختمان که در آنجا معتادان در حال بهبود در جلسات گروهی تقویت اراده از دست رفته ای خود شرکت کرده بودند، کامبیز فتحی با اشاره به مشغول بکار بودن 12 نفر در این کمپ افزود: بعضی از آنها از معتادان بهبود یافته ای هستند که قبلا بهبودی خود را در همین مکان بدست آورده اند.
این کمپ که براساس تابلو نصب شده بر سر در ورودی آن تحت نظارت بهزیستی است، براساس گفته فتحی مسئول کمپ در هر ماه توانایی پذیرش 40 معتاد را دارد و از زمان تاسیس تاکنون به صورت میانگین هر ماه 37 نفر پذیرش داشته است.
قبل از ورود به سالن اجتماعات ساختمان برای شنیدن درد و دل افراد در حال بهبود، از حیاط کوچک کمپ که با میل های والیبال و میز فوتبال دستی با زبان بی زبانی خود را مکان ورزشی این کمپ معرفی می کرد، گذشتیم.
مسئول کمپ با اشاره به اینکه از اولین روزی که این مرکز شروع به فعالیت کرد تاکنون یک هزار و 100 معتاد را به صورت دوره ایی پذیرش کرده است، اظهار کرد: از این تعداد، 600 نفر کامیارانی و بقیه از سایر نقاط کشور بودند.
فتحی به پذیرش 310 نفر از این افراد به صورت رایگان نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به اهمیت درمان همیشگی این افراد برای ما، تمامی آنها بعد از گذراندن دوره های خود در این کمپ به جلسات انجمن معتادان گمنام معرفی شده اند.
وی با اشاره به رنج هایی که خود از بیماری اعتیاد در گذشته کشیده است، یادآور شد: هدفم کسب درآمد یا بدست اوردن جایگاه اجتماعی خاصی نیست بلکه خدمت به همنوع و جامعه را دنبال می کنم.
فتحی در خصوص مشکلات معتادانی که علیرغم میل باطنی و به اجبار خانواده به اینجا آورده می شوند، گفت: دوستی و مهربانی میان پرسنل و بیماران این کمپ فضایی می سازد تا حتی کسانی که به اجبار به اینجا می آیند بعد از گذشت یک هفته، خود خواسته خواهان ترک می شوند.
وی با اشاره به اینکه در این کمپ از هیچ نوع قرص یا مواد جایگزینی برای ترک اعتیاد استفاده نمی شود، یادآور شد: بدلیل مشکلات کمپ ها در گذشته، تصور خوبی از این اماکن در اذهان عمومی وجود ندارد.
به گفته وی، کمپ رهایی از اعتیاد کامیاران بدلیل فعالیت های صادقانه و پاک خود موفق به کسب نشان خوش نامی در استان کردستان و دیگر نقاط کشور شده است.
مسئول کمپ رهایی از اعتیاد کامیاران به کمبودها نیز اشاره کرد و افزود: از آنجا که در صدد ساخت و فراهم کردن مکان مناسبی برای کمپ است اما باور دارد زمانی که یک معتاد به قناعت فکری رسیده باشد مصرف مواد مخدر را باید قطع کند و این کار در هر جایی که باشد می تواند انجام شود.
فتحی اولین قدم خود را در این کار ثابت کردن برادری و نیت خیرش به شهر و مردم دانست و اضافه کرد: حال که من اولین قدم را به درستی برداشته ام منتظر حمایت مسئولان برای فراهم کردن شرایط مناسب و رفع کمبودهای این کمپ هستیم.
وی با اشاره به اینکه تمام کسانی که برای ترک به کمپ می آیند بعد از رفتن وضعیت شان را پیگیری می کنیم، افزود: بسیاری از کسانی که در این کمپ ترک کردند اکنون در حال گذراندن زندگی سالم در کنار خانواده هستند.
وی با اشاره به اینکه این کمپ دارای مددکار، روانشناس و پزشک است، اضافه کرد: شاید نتوان 100 درصد آنچه که لازم است را برای مراجعان این مرکز انجام داد اما هر آنچه که در توان داریم را انجام می دهیم.
به گفته وی، برنامه روزانه این مرکز شامل صبحانه، مراسم شکر گذاری، اوقات فراغت، مشاوره های گروهی و فردی است.
از راهروی که با چهار تختخواب 2 طبقه آهنی مزین شده برای رسیدن به سالن اجتماعات و جلسات گروهی گذشتیم و به سالن 50 متری که کف آن قالی پوش بود، رسیدیم و با 40 تصویر که پشت هر کدام از آنها زندگی های ویران شده ای مخفی بود، روبرو شدیم.
هر کدام از چهره های این افراد به نحوی مرا برای شنیدن دردهای شان مشتاق می کرد اما بخاطر انجام برنامه های روزانه، نمی توانستم زیاد وقت آنها را بگیرم.
انگار آنها هیچ درد و حرف پنهانی از همدیگر نداشتند زیرا یکی از آنها با گفتن سلام فردین هستم یک معتاد در مقابل همه و خطاب به من گفت: پنج سال قهرمان کشتی ایران بودم، بیماری اعتیاد بلای سرم آورد که دیدگاه جامعه نسبت به خودم و خانواده ام، بد شد.
به چهره های پشیمان شان که نگاه می کردم خیلی از آنها اراده تولد دوباره را داشتند و همین مساله از سنگینی فضا بر روحم می کاست.
فردین ادامه داد: هر آنچه را که داشتم با مصرف مواد مخدر از دست دادم و وقتی وارد کمپ شدم فهمیدم که دیگر هیچ راهی جز ترک ندارم.
وی با اشاره به اینکه سه سال از پاکی اش می گذرد و اکنون مشغول خدمت در این کمپ است، اظهار کرد: از آنجا که با کمک بهزیستی موفق به ازدواج و شروع زندگی سالم شدمت برای حفظ پاکی همیشگی خود در تمام جلسات گروهی این کمپ شرکت می کنم.
فردین در خصوص انتظارش از مسئولان گفت: حمایت از فعالیت این کمپ و کمک به رفع مشکلات و همچنین حمایت از معتادان بهبود یافته برای بازگشت به زندگی، خواسته های او و دیگران از مسئولان است.
حرف های فردین تمام شد و منتظر بودم نفر بعدی پیش قدم گفتن دردهایش شود، ناگهان از ته سالن جوانی 27 یا 28 ساله با صدای پر از بغض و چشمانی که به زمین دوخته شده بود، گفت: چه دردی بزرگتر از اینکه دیگر خانواده ام مرا نمی خواهند.
منصور دیگر معتاد در حال بهبود این کمپ بود و بخاطر تابش نور خورشید از پنجره ایی که زیر آن نشسته بود، چهره اش به خوبی نمایان نبود ولی صدای لرزانش گویای دردهایش بود.
او گفت: مسئولان این کمپ با محبت و احترامی که به شخصیت گم شده ام گذاشتند، امید دوباره به زندگی را در من کارتون خواب، ایجاد کردند در حالیکه خانواده ام ترکم کرده اند.
از سالن بیرون آمدم، تمام چهره ها انگار روی ذهنم حک شده باشند، جلوی چشمانم رژه می رفتند به حیاط رسیدم هوای تازه این فکر را به سرم انداخت که شاید لازم باشد تمام افراد سالم جامعه یک بار از چنین اماکنی بازدید کنند تا قدر سلامتی، این بزرگترین نعمت خداوند را بدانند.
رئیس بهزیستی کامیاران با اشاره به اینکه کمپ رهایی از اعتیاد آخرین کمپ ترک اعتیاد در کشور است که مجوز فعالیت گرفت، گفت: این مرکز با فعالیت های خوب خود باعث تغییر نگرش مردم به مراکز ترک اعتیاد شد.
حبیب الله ابراهیمی عامل موفقیت این کمپ را داشتن مسئولی که درد اعتیاد را کشیده است، دانست و افزود: رفتار، منش و بزرگمردی او بزرگترین عامل موفقیت این مرکز در بهبودی معتادان است.
وی با بیان اینکه گرانبهاترین سرمایه هر کشور نیروی انسانی است، اظهار کرد: یک معتاد نمادی از جامعه و خانواده ای که در آن زندگی کرده، است.
ابراهیمی در خصوص حمایت های مالی بهزیستی از بهبود یافتگان یادآور شد: در صورتی که 18 ماه از بهبودی فرد معتاد گذشته باشد، مدرک فنی و حرفه ای و کسب مهارت داشته و اهل کار و شروع دوباره یک زندگی سالم باشد تسهیلاتی با نرخ سود چهار درصد در اختیارش قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی برای افراد بهبود یافته ای که مشغول کار باشند، تسهیلات ساخت مسکن نیز پیش بینی کرده است، اضافه کرد: علاوه بر این تسهیلات، کسی که بخواهد در روستاهای اطراف شهرستان خانه بسازد 60 میلیون ریال پول کمک بلاعوض نیز دریافت می کند.
رئیس بهزیستی کامیاران به پوشش بیمه معتادان بهبود یافته نیز اشاره کرد و گفت: افراد بهبود یافته که وضعیت شغلی آنها ثابت و کارش استمرار پیدا کند، توسط بهزیستی بیمه می شود.
ابراهیمی با اشاره به اینکه اگر این افراد به صورت گروهی کار کند از تسهیلات اشتغالزایی خوبی هم بهره مند خواهد شد، افزود: آنها بدلیل اینکه از جنس همدیگرند و دردهای مشترکی را تجربه کرده اند به صورت گروهی می توانند کار کرده و موفق عمل کنند.
وی با بیان اینکه میزان وامی که برای اشتغالزایی به افراد بهبود یافته تعلق می گیرد 15 میلیون تومان است، اضافه کرد: این تسهیلات به کسانی که بهزیستی از پاکی آنها اطمینان کامل حاصل کرده باشد، داده می شود.
ابراهیمی با بیان اینکه در این شهرستان 80 نفر از بهبود یافته در کمپ رهایی از اعتیاد این تسهیلات را دریافت کرده اند، یادآور شد: این افراد به آن سطح از آگاهی رسیدند که بدانند برای چه تلاش می کنند و پولی که بدست می آورند را چگونه و در مسیر زندگی سالم خرج کنند.
کامیاران در 65 کیلومتری جنوب سنندج واقع شده است.
خبرنگار: ژاله گرگانی**انتشار: مجید سلیمانی
7349/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.