به گزارش ایرنا، اگر داستان بی مهری انسان با درخت را در شهرستان کامیاران دنبال کنیم از تراژدی هولناک آتش سوزی 200 هکتاری کوه های شاهو در تابستان امسال گذر کنیم به تبر بی مهری و قطع 2 درخت مقابل واحد تجاری برای بهتر دیده شدن می رسیم که دل شهروندان را زخمی کرد.
راستی چرا باید در قرن 21 برخی هنوز به آن سطح از آگاهی نرسیده باشند که هر درختی که می میرد اهرم فشاری می شود تا عرصه برای نفس کشیدن بر انسان تنگ تر شود؟
تفکر برتری ما انسان ها بر سایر موجودات زنده شاید بهترین پاسخ به این سوال باشد به این صورت که بدلیل توانا بودن ما در تفکر و اندیشیدن نسبت به سایر موجودات پس حق تعیین سرنوشت برای دیگر خلایق در این دنیا را دارا هستیم.
آری به راستی تفکر و اندیشیدن زیبا ترین وجه تمایز ما انسان ها با سایر مخلوقات خداوند است اما زمانی این زیبا در ما انسان ها تجلی خواهد کرد که به درستی از آن استفاده کنیم نه تیشه بدست بگیرم و ریشه سایر مخلوقات را با این تفکر خام که من برتری دارم، بزنیم.
برای رسیدن به حد والای انسانیت یعنی همان جای که بتوانیم بدرستی بیندیشیم و زندگی خودمان را وابسته به سایر نعمت های خداوند که یکی از بزرگترین آنها محیط زیست است بدانیم باید تیشه ای که بدست گرفتیم را به ریشه غرورهای نابجای انسان بودن مان بزنیم.
با این مقدمه به سراغ فردی رفتم که با گردن زدن 2 درخت جلوی مغازه اش در فضای مجازی شهرستان کامیاران به قطع درخت برای دیده شدن تابلوی تبلیغاتی اش، متهم شد.
این مغازه دار کامیارانی با گلایه از عدم هرس درختان شهر از سوی شهرداری گفت: با توجه به بلند شدن شاخه درختان و احتمال برخورد با سیم های برق و برای جلوگیری از بروز حادثه (اتصال و آتش سوزی) برخی شاخه ها را بریدم.
وی در خصوص خبرهایی که از او در فضای مجازی منتشر شده، اظهار کرد: با توجه به اینکه درخت ها به کلی قطع نشده و فقط شاخه و برگ های آنها هرس شد هدفی جزء جلوگیری از برخورد شاخه ها با سیم برق و پیشگیری از بوجود آمدن مشکلی نداشته ام.
این مغازه دار با اشاره به اینکه چندین بار برای هرس این درختان به شهرداری مراجعه کرده است، افزود: شاخه های بلند درختان به سیم های برق رسیده و هر لحظه امکان حادثه وجود داشت بنابراین نمی توانستم بیش از این منتظر اقدام شهرداری بمانم.
براساس مشاهدات خبرنگار ایرنا این 2 درخت به صورت کامل قطع نشده ولی کاملا مشخص است این اقدام غیر کارشناسی هرس که فقط تنه اصلی در قسمت پایین سالم مانده در سرمای زمستان آنها را خشک و پایانی بر عمر درختان خواهد بود.
سرپرست شهرداری کامیاران نیز با تایید مراجعه این فرد برای هرس درختان جلوی مغازه اش گفت: نباید خودسرانه اقدام به قطع شاخه های درخت می کرد و باید منتظر اقدام مناسب ماموران فضای سبز می ماند.
محمد آقا اردلان با اشاره به اینکه این فرد منتظر اقدام مسئولان فضای سبز شهری نمانده و خود سرانه و غیر کارشناسی اقدام به شاخه زنی این 2 درخت کرده است، افزود: هرس درختان شهر که امکان برخورد با سیم های برق را دارند به صورت معمول توسط اداره برق انجام می شود.
وی به نیاز درخت ها به هرس در اوایل پاییز تا اوایل بهار نیز اشاره و تاکید کرد: کاشت درخت در شهر باید بر مبنای گونه های اصلاح شده که کمتر در معرض آفت و شته قرار می گیرند، باشد.
اردلان داشتن تخصص در مدیریت شهری، تعصب و اهمیت دادن به کار را از ویژگی های بسیار مهم برای یک شهردار دانست و اظهار کرد: نداشتن این ویژگی ها موجب می شود شهردار به تجهیز کردن شهرداری با نیروهای متخصص توجه نکند و در نتیجه بدرستی نتوانند وظایف خود را انجام دهند.
سرپرست شهرداری کامیاران با بیان اینکه سرانه فضای سبز در این شهر بسیار پایین است، اضافه کرد: سرانه فضای سبز مفید و فعال حدود 60 سانتی متر است.
اردلان با بیان اینکه هدف طرح هادی سال 74 در این شهر ارتقای فضای سبز شهری برای هر نفر به چهار متر بود، یادآور شد: با توجه به اینکه تاکنون شاهد اتفاقی در این خصوص نبودیم 30 سانتی متر هم از سرانه فضای سبز با تغییر کاربری ها کم شده است.
وی به عدم علاقه مردم این شهر به کاشت درخت و درختکاری نیز اشاره کرد و افزود: کوچه های خشک، بی روح و کویر مانند شهر به مسئولان یادآور می شود که نیاز شدید به فرهنگ سازی احساس می شود.
به گفته وی، برای داشتن شهری سبز و زیبا با هوای تمیز و لطیف باید مردم با کاشت درخت در کوچه ها و حیاط های خود کمک حال شهرداری باشند.
سخنگوی شورای شهر کامیاران نیز با انتقاد از اتفاقی که برای این 2 درخت افتاده است، گفت: در جلسه ای که با رئیس اداره برق شهرستان برگزار شد، مشخص گردید این اداره نقشی در این اتفاق نداشته است.
محمد شریفیان با بیان اینکه برای جلوگیری از تکرار چنین مواردی باید اقدامات لازم انجام شود، افزود: با همکاری و هماهنگی بیشتر میان شورای شهر، شهرداری و اداره برق امیدواریم دیگر شاهد چنین مواردی نباشیم.
رئیس اداره برق شهرستان کامیاران نیز گفت: 2 درخت قطع شده در خیابان بهشتی این شهر قبلا توسط این اداره به صورت مناسب شاخه زنی شده و نیازی به اقدام خودسرانه و قطع مجدد نداشتند.
مرتضی محبتی در خصوص هرس درختان که زیر سیم های برق قرار دارند، تاکید کرد: این موارد به صورت جدی و مکرر توسط نیروهای این اداره در شهر بررسی و اقدامات لازم نیز انجام می شود.
وی با بیان اینکه کاشت درخت در زیر شبکه انتقال برق نباید انجام شود، یادآور شد: با توجه به کاشت بیشتر درخت در کامیاران در راستای تیرهای برق نصب شده خطر ساز است و اداره برق هر سال برای پیشگیری از حوادث نسبت به شاخه زنی اقدام می کند.
محبتی خواستار همکاری بیشتر شهرداری با اداره برق شد و اضافه کرد: با توجه به خطرناک بودن اقدام های خود سرانه شهروندان در خصوص شاخه زنی درخت ها زیر شبکه های برق، بهتر است شهروندان هرگونه مشکلی در این زمینه را به این اداره اطلاع دهند.
بهتر است بدانیم ارزش درخت تنها به چوب و میوه آنها نیست بلکه در لطافت هوا، حفظ خاک، گردش آب در طبیعت، کنترل آلودگی‌ هوا و افزایش کیفیت آن به عنوان ریه‌ های تنفسی نقش بسزایی دارند و همچنین گرمای که خاک، آسفالت و بناها و دیگر سطوحی که انرژی خورشیدی را جذب می کند را می گیرند و با کاهش گرمای ناشی از آن، محیطی خنک ایجاد می کند.
ضعف فرهنگی ما در برخورد با محیط زیست و طبیعت انگار تنها در مردم کوچه و بازار خلاصه نمی شود بلکه این ضعف در سطوح بالای مدیریتی نیز دیده می شود امید است با برنامه ریزی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در سطح کلان راهی برای درمان این درد بزرگ اندیشیده شود.
کامیاران در 65 کیلومتری جنوب سنندج واقع شده است.
خبرنگار: ژاله گرگانی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7349/9102
**آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.