به گزارش خبرنگار ایرنا باید اذعان کرد چند سالی است خشونت ها و درگیری های لفظی و رفتاری در میان شهروندان به ویژه در کلان شهرها روبه فزونی گذاشته که بی شک اگر چاره ای برای آن اندیشیده نشود، جامعه را دچار ناامنی و بحران خواهد کرد.
آخرین نمونه این نوع خشونت ها قمه کشی چند روز پیش در مترو شهر ری بود که منجر به فوت ضارب و مجروح شدن چند نفر دیگر و موجب اختلال در رفت و آمد شهروندان در این مسیر شد.
صبح شنبه 24 تیر فردی 40 ساله با سلاح سرد وارد ایستگاه شهرری شد و با حمله به شهروندان و مسافران 4 نفر از آنها را زخمی کرد که عوامل انتظامی مستقر در مترو به سرعت وارد عمل می‌شوند.
پس از تذکرات مکرر مأموران پلیس، فرد مهاجم به سمت یکی از مأموران حمله‌ور می شود و یکی از آنها را مجروح می کند که مأموران پس از این اتفاق با به‌کارگیری و رعایت قانون استفاده از اسلحه، مجبور به شلیک به سمت وی می‌شوند که پس از شلیک مأموران به پای فرد مهاجم این فرد در مسیر انتقال به بیمارستان فوت می کند.
در این حادثه یک مامور پلیس و 2 شهروند مجروح شدند که تنها یکی از شهروندان در بیمارستان بستری شده مجروح دیگر این حادثه سرپایی مداوا شد.
اینکه چه عواملی در افزایش خشونت ها موثر است را کارشناسان باید پاسخ دهند اما بی شک چنین حوادثی که کم هم نیست نشان از ناسالم بودن بهداشت روانی جامعه دارد که موجب نگرانی است.
دکترای تخصصی تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج با بیان اینکه بهداشت روانی به معنی بهره مندی از سلامت ذهن، اندیشه و فکر است اظهار کرد: مهم ترین مولفه های آن، سازگاری با محیط، کنار آمدن با استرس ها و فشارهای محیطی و ارتباط سالم با دیگران است.
عطالله شاکریان افزود: بهداشت روانی باعث می شود فرد تصویر درست از خود داشته باشد، احساس عزت نفس و خود ارزشمندی کند.
وی با بیان اینکه فرد باید نقاط ضعف و قوت خود را بشناسد و از آن ها برای حل مشکلات خود استفاده کند اضافه کرد: از طرفی فرد باید با دیگران رفتار ثابت و در خوری داشته و بتواند از مکانیزم های دفاعی پخته تری استفاده کند.
او توان غلبه بر استرس، اضطراب، نگرانی و افسردگی را با استفاده از مکانیزم های سالم، ضروری دانست و افزود: یکی از جنبه های مهم در بهداشت روانی که شاخص مهمی در سلامت روانی جامعه محسوب شده کیفیت زندگی است که شامل احساس خوشی، نشاط، آرامش و امیدواری است.
شاکریان با بیان اینکه کیفیت زندگی هم به عوامل متعددی بستگی دارد که در سلامت روانی فرد موثر است اضافه کرد: فردی که از نظر جسمی سالم نباشد، نگران و مضطرب بوده و همین اتفاق سبب به هم خوردن سلامت روان او خواهد شد.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج اظهار کرد: یک فرد علاوه بر سلامت جسمی باید احساس امنیت اجتماعی هم داشته باشد که این مساله به وضعیت اقتصادی فرد و جامعه بر می گردد.
شاکریان به تغییر سبک زندگی در جامعه ایرانی و مخاطرات آن اشاره کرد و گفت: این تغییر، شاخص های کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند باعث تضعیف بهداشت روانی جامعه شود.
وی اضافه کرد: تغییر سبک زندگی عاملی موثر در شیوع اغلب بیماری های نوپدید، از جمله بیماری های قلبی، عروقی و سرطان، مشکلات خاص شهرنشینی و زندگی صنعتی مانند انواع آلودگی های صوتی، ساعات طولانی کار و نوبت شغلی است.
شاکریان ادامه داد: استرس های ناشی از بیکاری و مسائل اقتصادی، درگیری های شغلی و همچنین استرس ناشی از زندگی در فضاهای محدود و کوچک آپارتمانی و کمبود روابط و حمایت های اجتماعی از عوامل مهم ایجاد اختلالات روانی در جامعه است.
وی گفت: این موارد بیانگر آن است که بهداشت روانی جامعه آسیب پذیر شده و زمینه بروز بسیاری از مشکلات رفتاری از جمله خشونت و پرخاشگری فراهم شده است.
دکترای تخصصی تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج با بیان اینکه عوامل مختلفی در بروز رفتار پرخاشگری و خشونت دخیل است افزود: همانگونه که اشاره شد تغییر در سبک و شکل زندگی و شکل گیری زندگی مدرن، زمینه ساز بروز خشونت در جامعه می شود.
شاکریان شیوه زندگی امروز مردم جامعه در بسیاری از جنبه ها را آمیخته با استرس خواند و اضافه کرد: استرس وضعیتی است که ما در آن با موقعیت فشار مواجه هستیم که یکی از تبعات آن اختلال در عملکرد است.
وی عامل دیگر در بروز خشونت را تغییر در کارکرد های خانواده دانست و گفت: خانواده ها در گذشته مامن آرامش و تخلیه هیجان بود اما امروزه نقش آرامش بخشی خودش را نسبت به گذشته از دست داده است.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج با بیان اینکه مشکل جدی که امروز در فضای خانواده ها دیده می شود عدم توانایی برقراری ارتباط میان افراد است ادامه داد: به این ترتیب افراد در شرایط عصبی، عصبیت خود را از خانه به جامعه و از جامعه به خانه منتقل می کنند.
شاکریان علت را آشنا نبودن والدین با اصول ارتباط و گفت وگو و ناتوانی آنان در آموزش این مفاهیم به فرزندان عنوان کرد و افزود: این مسئله در زندگی اجتماعی و روابط بین فردی باعث بروز پرخاشگری می شود.
او با بیان اینکه نحوه تربیت فرزندان در دوران کودکی و نوجوانی می تواند در کاهش ریسک خشونت در جامعه موثر باشد اضافه کرد: ریسک ابتلا به پرخاشگری و خشونت در کودکانی که در خانواده هایی پرخاشگر زندگی می کنند بسیار بیشتر از سایر کودکان است.
مشاور خانواده کلنیک مشاوره سازمان بهزیستی ادامه داد: اتفاقاتی که در دوران کودکی روی می دهد مانند کودک آزاری و تجاوز به کودکان، از عواملی هستند که در بزرگسالی به ویژه در پسرها منجر به پرخاشگری در آنان می شود.
شاکریان به نقش مشکلات شخصیتی و اختلالات روانی در پرخاشگری اجتماعی اشاره و اظهار کرد: یکی از این اختلالات، شخصیت ضد اجتماعی است.
وی افزود: مبتلایان به اختلالات شخصیت ضد اجتماعی، اغلب از قانون سرپیچی کرده، مجرم و دچار اعتیاد به الکل یا مواد مخدر می شوند.
وی خودشیفتگی (نارسیسیسم) را از دیگر خصوصیات این افراد عنوان و اضافه کرد: این افراد، دیگران را نادیده و وسیله و ابزار برای رسیدن به اهدافشان در نظر می گیرند.
شاکریان گفت: به همین دلیل خودشیفته ها گاهی با مردم بی ادبانه و نامناسب رفتار و پرخاش می کنند و برای این افراد تحقیر دیگران امری عادی است.
دکترای تخصصی تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج ادامه داد: افراد پرخاشگر به دلیل احساس برتری و فوق العاده بودن، چنانچه ارزش و اعتبارشان به خطر بیفتد به قیمت نابودکردن و حتی متلاشی کردن زندگی دیگران سعی در اصلاح امور خود دارند.
به گفته شاکریان، امروزه سبک فرزند پروری والدین به گونه ای شده که افراد خودشیفته در سطح جوامع بیشتر دیده می شوند؛ آنچنانکه افسردگی این افراد پس از مواجهه با حقایق جامعه، منجر به پرخاشگری در فضای اجتماعی می شود.
وی به راهکارهای کاهش پرخاشگری و خشونت در جامعه پرداخت و گفت: فرد باید یاد بگیرد که مشکلات و استرس های زندگی را مدیریت کند تا بتواند بر آنها غلبه کند.
وی به آسیب دیدگی افراد در برابر استرس، به دلیل نبود آموزش مهارت های زندگی و ناتوانی در حل مشکلات اشاره و اظهار کرد: این نکته بیانگر اهمیت جایگاه مهارت آموزی در زندگی است.
وی راهکار دیگر کنترل خشونت های رفتاری و کلامی را بُعد معنوی افراد دانست و اضافه کرد: یکی از زمینه های عمده بیماری ها و مشکلات روانی، عوارض جسمی و اجتماعی، احساس پوچی، بیهودگی و تزلزل روحی است که ناشی از فقدان بعد معنوی در افراد است.
به گفته شاکریان، ایمان، هدف دار بودن زندگی، پایبندی اخلاقی، تعاون، داشتن حسن ظن و توجه بیشتر به مسائل معنوی زندگی باعث کاهش اضطراب، تزلزل روحی وعوارض ناشی از آن می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج ادامه داد: معنویت، ارتباط عمیقی با فضایل انسانی نظیر بخشندگی، مهربانی و شفقت دارد و به لحاظ سلامت روانی، باعث فروکش شدن اضطراب، کاهش احساس تنهایی و نیز سبب افزایش عزت نفس، توانایی ارتباط و شایستگی روانی می شود.
شاکریان افزود: اگر این جنبه(معنوی) از ابعاد سلامت روان در جامعه مورد توجه قرار گیرد تظاهرات رفتارهای بیمارگونه، پرخاشگری و خشونت کمتر دیده می شود؛ البته تحقق این جنبه از سلامت روان نیازمند توجه به زیر ساخت های اقتصادی، اجتماعی و امور دیگر است.
گفته های این کارشناس تعلیم و تربیت و مشاوره خانواده، بیانگر آن است که تغییر سبک زندگی، مسائل اقتصادی و بیکاری، عدم توجه به معنویات و عدم آشنایی والدین به نحوه تعلیم و تربیت فرزندان، مهمترین عوامل افزایش خشونت های رفتاری و کلامی در جامعه است؛ بنابراین نیاز است مسئولان، نسبت به رفع این عوامل و کاهش خشونت ها و ایجاد آرامش روانی در جامعه گام بردارند.
7355/6108
**خبرنگار: وریا کرمی/**انتشار دهنده: امید بهمنی
** آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.