امیر قادری روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این واحدها به علت قرارگیری گسل جوان زاگرس و گسل مریوان - سیرجان در کردستان و قرارگیری کل محدوده استان بر روی پهنه بندی با خطر نسبی، زیاد و بسیار زیاد برای حفظ ایمنی مردم مناطق مختلف انجام شده است.
وی وجود ریزگردها که بیشتر از کشور عراق و تحت بادهای موسمی غربی به استان سرازیر می شوند را دیگر مخاطره های استان عنوان کرد و گفت: برای مقابله با این پدیده، شورای هماهنگی مدیریت بحران و کارگروه های آلودگی هوا با تشکیل جلسات مختلف اقدام به ابلاغ شرح وظایف به دستگاه های متولی و اطلاع رسانی مستمر در کاهش اثرات این پدیده شده است.
قادری افزود: همچنین سند جامع مقابله با پدیده ریزگرد نیز در استان تدوین و به سازمان مدیریت بحران کشور ارسال شده است که این سند با تخصیص 252 میلیارد ریال اعتبار قابل اجراست.
به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندارکردستان، وجود جنگل های بکر و خطرات آتش سوزی با توجه به وضعیت خاص هوای استان با دمای تابستانی بالای 40 درجه سانتیگراد و صعب العبور بودن مسیرها برای اطفا حریق از دیگر چالش های کردستان است.
وی افزود: برای کاهش تعداد و خسارات ناشی از آتش سوزی در جنگل های استان نیز، اقدامات مختلفی از جمله ابلاغ دستورالعمل طرح جامع مدیریت پیشگیری و اطفای حریق در جنگل ها و مراتع، برگزاری جلسات منظم مدیریت بحران استان، برگزاری دوره های آموزشی به ویژه در مناطق روستایی صورت گرفته است.
به گفته وی، به واسطه همین اقدام ها تعداد آتش سوزی در جنگل های استان از 900 مورد در سال 1389 به 157 مورد در سال 1395 کاهش یافته است.
وی گفت: وجود تانکرهای حامل مواد نفتی و شیمیایی و خطر واژگونی با توجه به تکمیل نبودن زیرساخت ها و استاندارد نبودن جاده ها از مخاطره های زیست محیطی کردستان است و در این حوزه نیز برای جلوگیری از نشت مواد شیمیایی و نفتی به آب و خاک در استان اقدامات مختلفی انجام شده است.
قادری افزود: تدوین و ابلاغ دستورالعمل عملیاتی اقدامات اضطراری مقابله با اثرات واژگونی تانکرهای حامل مواد نفتی و شیمایی، ممنوعیت تردد تانکرهای حامل مواد نفتی و شیمایی در محور اصلی شمال به جنوب استان از اقدامات مختلف برای کاهش مخاطره های نشت مواد شیمیایی و نفتی به آب و خاک استان است.

** زباله های کردستان برای تولید برق مورد استفاده قرار می گیرند
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندارکردستان با اشاره به اینکه در دولت یازدهم رایزنی های مختلفی برای جذب سرمایه گذار خارجی به منظور جمع آوری و تفکیک در مبدآ زباله و تولید برق، گازوئیل و گاز از زباله انجام گرفته است افزود: در صورت به ثمر رسیدن این رایزنی ها، به نقطه ای خواهیم رسید که زباله در استان نه تنها معضل و تهدید نباشد، بلکه یک فرصت و سرمایه گذاری برای استان خواهد بود.
قادری گفت: بر اساس جدیدترین آمار سالانه معادل 381 هزار تن زباله در شهرهای استان و حدود 80 هزار تن در روستاهای استان تولید می شود و سرانه زباله شهری استان 920 گرم بوده که نسبت به سرانه 800 گرمی کشور120 گرم بالاتر است.
وی با اشاره به عملکرد کارگروه پسماند در دوره چهارساله دولت یازدهم گفت: در این مدت 31 جلسه کارگروه پسماند و 27 کمیته تخصصی مرتبط با حوزه مدیریت انواع پسماندها تشکیل شده است.
قادری گفت: در این کارگروه، استان به 6 منطقه یا زون شامل 'سنندج'، 'کامیاران، دهگلان و قروه'، 'سقز و صاحب'، 'بانه'، 'مریوان و سروآباد' و 'بیجار و دیواندره' برای جمع آوری پسماند تقسیم بندی شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان افزود: به همت مؤسسه بازیافت استانداری در شهرهای بانه و سقز، کار تفکیک از مبدأ زباله صورت می گیرد و در شهر سنندج نیز روزانه بیش از 380 تن زباله و پسماند شهری برای تبدیل به کمپوست وارد کارخانه کمپوست این شهر می شود.
قادری گفت: افتتاح واحد بازیافت و تفکیک انواع پسماندهای خشک در شهرستان بانه در اواخر سال 95 با توجه به تجاری بودن این شهر و سرانه زباله یک هزار و 160 گرمی که نقش قابل توجهی در کاهش حجم زباله در جایگاه زباله این شهر دارد از دیگر تدابیر صورت گرفته در این زمینه است.
وی افزود: در بخش زباله بیمارستانی هم سالانه حدود 913 تن انواع زباله در 17 بیمارستان استان تولید می شود که برای جلوگیری از تبعات آلاینده ناشی از روش های منسوخ زباله سوز در بیمارستان ها، تمامی بیمارستان های استان مجهز به دستگاه های بی خطرساز اتوکلاو و هیدروکلاو شده است.
معاون استاندار کردستان ادامه داد: همچنین پسماندهای عفونی و تیز و برنده، بی خطر و خرد شده و به جایگاه دفن زباله شهری منتقل و در محل مخصوص زباله بیمارستانی دفن می شود.
قادری افزود: در حال حاضر 17 هزار لامپ رشته ای در استان جمع آوری و نگهداری می شود تا به استان هایی که توانایی امحای آنها را داشته باشند منتقل می شود.
وی با اشاره به اینکه در کردستان حدود یک هزار واحد صنعتی فعال است گفت: با توجه به ماده7 قانون مدیریت پسماند که وظیفه مدیریت پسماند صنعتی را به صاحب صنعت محول کرده، این واحدها پسماند صنعتی تولیدی خود را به افراد و یا شرکت های طرف قرارداد برای تفکیک و یا بازیافت زباله محول کرده اند.
کردستان با 28 هزار کیلومتر مربع و بیش از یک میلیون و 600 هزار نفر جمعیت در حاشیه جنوبی رشته کوه زاگرس قرار گرفته است.
3034/1904
** خبرنگار: حسن حسین زاده /** انتشار دهنده: مسعود احمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.