به گزارش ایرنا گردشگری سلامت و ارائه خدمات به بیماران خارجی این روزها به یکی از زیر مجموعه تخصصی صنعت گردشگری تبدیل شده به گونه ای که علاوه بر اشتغال زایی برای متخصصان کشور مقصد، درآمدزایی و ارزآوری بسیاری را برای هر منطقه به همراه دارد.
به گفته کارشناسان در این برهه از زمان که توسعه گردشگری درمانی مورد رقابت قرار گرفته کشورهایی می توانند موفق عمل کنند که راهبردی مشخص برای پاسخگویی به تقاضای بین المللی اتخاذ و خدمات متناسب با آن را عرضه کنند.
در این میان استان پهناور سیستان و بلوچستان با توجه به موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در همسایگی کشورهای افغانستان، پاکستان، حوزه دریای عمان و وجود ظرفیت ها و زیرساخت های لازم از جمله دانشگاههای علوم پزشکی، بیمارستانهای متعدد، مرکز بزرگ چشم پزشکی و از همه مهمتر نیروهای متخصص و فوق تخصص آمادگی جذب توریست در سه بخش گردشگری سلامت را دارد و می تواند دروازه ورودی و خروجی مهمی برای این حوزه باشد.
** گردشگری پزشکی:
وجود مرکز و بیمارستان مجهز و بزرگ چشم پزشکی زاهدان و جایگاه این مرکز از نظر درمان و تربیت نیروهای تخصصی و فوق تخصص در کشور و منطقه، دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی در زابل، زاهدان و ایرانشهر و چابهار ظرفیت های بسیار مهمی برای جذب گردشگر هستند، علاوه بر این حضور تمامی گروههای فوق تخصصی سوای از گروه چشم پزشکی در گروههای دیگر نظیر اطفال، دندانپزشکی و قلب نیز توانایی های شایسته ای دارد.

**گردشگری تندرستی:
وجود چشمه های آب گرم معدنی در منطقه تفتان و بزمان و وجود مناطق بکر و آرام با آب و هوای تمییز و لطیف و سواحل زیبا که می تواند برای هر انسانی آرامش بخش باشد، سیستان و بلوچستان را به مرکز تندرستی و آرامش تبدیل کرده و این ظرفیت ها زمینه ساز جذب گردشگر شده است.

** گردشگری درمانی:
وجود گل فشان های متعدد در خاش و چابهار، بیمارستانهای مجهز با نیروهای تخصصی و فوق تخصصی در بخش های مختلف درمانی نیز قابلیت جذب گردشگر در این حوزه را دارد که می توان از این ظرفیت های بی نظیر در توسعه و پیشرفت استان هر چه بیشتر بهره گرفت.

** دریافت مجوز پذیرش بیمار خارجی در2 بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
مسئول گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: پس از تامین نیروی انسانی و زیرساخت مورد نیاز مجوز پذیرش بیمار خارجی در بیمارستان چشم پزشکی الزهرا(س) زاهدان و بیمارستان امام علی (ع) چابهار دریافت شده است.
سید رفیع حسینی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این بیمارستان ها با توجه به دستورالعمل تدوین شده و بر اساس استانداردهای بین المللی فضاهایی برای پذیرش بیماران خارجی ایجاد شده است.
وی ادامه داد: در این راستا علاوه بر فضای فیزیکی، نیروی انسانی مسلط به زبان انگلیسی نیز در کادر درمان این بیمارستان ها حضور دارد.
وی افزود: پس از بازدیدهای کارشناسی وزارت بهداشت مجوز پذیرش بیمار خارجی برای این 2 بیمارستان صادر شد.
مسئول گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان با بیان اینکه گردشگری سلامت این روزها تبدیل به یکی از زیرمجموعه های تخصصی صنعت گردشگری شده است اظهار داشت: استان سیستان و بلوچستان به سبب موقعیت خاص جغرافیایی و قرار گرفتن در همسایگی چند کشور به ویژه 2 کشور نیازمند به خدمات بهداشتی درمانی، ظرفیت بسیار خوبی برای پذیرش بیماران خارجی دارد.
وی ادامه داد: با توجه به استقبال اتباع کشورهای همسایه از پیگیری امور درمان در سیستان و بلوچستان تلاش می کنیم تا پایان سال سایر بیمارستان های زیرپوشش این دانشگاه نیز با اجرای دستورالعمل های وزارت بهداشت بتوانند مجوز پذیرش بیمار خارجی را کسب کنند.
وی اظهار داشت: با توجه به 2 زبانه بودن سایت بیمارستان های دارای مجوز، بیماران خارجی برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با فرایند پذیرش می توانند به سایت این بیمارستان ها مراجعه کنند.
مسئول گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: سال گذشته افزون بر سه هزار بیمار از کشورهای افغانستان، پاکستان، عمان و عراق برای درمان در بیمارستان های زیرپوشش این دانشگاه پذیرش شدند.
وی بیان کرد: علاوه بر دریافت مجوز پذیرش بیمار خارجی در 2 بیمارستان چشم پزشکی الزهرا(س) زاهدان و بیمارستان امام علی (ع) چابهار پیگیریهای لازم در زمینه دریافت مجوز برای سه بیمارستان دیگر شامل خاتم الانبیا(ص) و امام علی(ع) زاهدان و رازی سراوان از مجموعه های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز با توجه به دستورالعمل تدوین شده و بر اساس استانداردهای بین المللی، در سالجاری در حال انجام است.
وی بیشترین پذیرش بیماران خارجی در این استان را در حوزه چشم پزشکی، زنان و خدمات پاراکلینیک ذکر کرد.
حسینی گفت: این دانشگاه با شرکت در نمایشگاههای مختلف و نمایش توانمندی های سیستان و بلوچستان در حوزه بهداشت و درمان سبب جلب نظر بیشتر بیماران خارجی به کشور شده است.
وی با اشاره به اقدامات دانشگاه علوم پزشکی زاهدان برای جذب گسترش گردشگری درمانی گفت: تاسیس دفتر گردشگری سلامت در حوزه معاونت درمان دانشگاه، تعیین کارشناس مسئول گردشگری سلامت دانشگاه، تعیین بیمارستانهای هدف و زمانبندی عملیاتی شدن بیمارستانها تابعه دانشگاه و درخواست جذب تعدادی کارشناس مترجم از جمله برخی اقدامات در این حوزه بوده است.
وی افزود: همچنین فراخوان به بیمارستانها برای معرفی کادر درمانی علاقمند برای برگزاری دوره های آموزشی زبان خارجه، شرکت در نمایشگاههای گردشگری سلامت در داخل و خارج کشور برای معرفی توانمندیهای درمانی بیمارستانهای تابعه، شرکت در نمایشگاه گردشگری سلامت مشهد، عمان، فندهار و کراچی پاکستان از دیگر اقدامات این دانشگاه برای جذب بیماران خارجی به سیستان و بلوچستان بوده است.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسیم شده که شهرستانهای شمالی شامل زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل و شهرستانهای زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان، سیب و سوران، مهرستان، چابهار و کنارک زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و شهرستانهای ایرانشهر، سرباز، نیکشهر، دلگان، فنوج و قصرقند زیر پوشش دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر قرار دارند.
سیستان و بلوچستان با 2 میلیون و 775 هزار و 14 نفر جمعیت و 19 شهرستان و 187 هزار و 502کیلومتر مربع وسعت پهناورترین استان کشور شناخته می شود که بنا به گفته علی اوسط هاشمی استاندار این استان افزون بر 51 درصد جمعیت استان در روستاها و بقیه در شهرها سکونت دارند
7316** 6081 خبرنگار: عصمت جهانی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.