به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار شامگاه پنجشنبه در نشستی با فعالان اقتصادی استان، اظهار کرد: دولت تدبیر و امید نیز با تمام مشکلات از همان ابتدا مباحث محیط زیست را در اولویت‌کاری خود قرار داد، زیرا که دریاچه ارومیه زنگ خطر بحران زیست محیطی را به صدا درآورده بود.
وی با اشاره به طرح موضوع اقتصاد سبز از سوی دولت تدبیر و امید، خاطرنشان کرد: در اقتصاد سبز، اقتصادی موفق است که ارزیابی توان واقعی از سرزمین خود داشته باشد.
وی با اشاره به شاخص‌های اقتصاد سبز، اظهارکرد: رشد سبز، رشدی است که همه‌ ابعاد رشد اقتصادی را بدون آلودگی و تخریب محیط زیست داشته باشد.
ابتکار گفت: تخریب محیط زیست نه تنها به انسان‌ها بلکه به خود اقتصاد کشور نیز لطمه می‌زند، زیرا که طبیعت ثروت عمومی کشور بوده و در صورت خسران طبیعت آثار آن در اقتصاد نیز نمایان خواهد شد.
وی با بیان اینکه منابع آب استراتژیک کشور در دولت نهم و دهم از دست رفت، تاکید کرد: این منابع به دلیل مدیریت نا صحیح و برداشت‌ها بی‌رویه از دست رفت و اکنون نیز با وجود چرخش‌های اساسی، در این خصوص وضعیت خوبی نداریم.
ابتکار یادآوری کرد: امروز در دنیا بهینه‌سازی انرژی مورد توجه بوده و یکی از محورهای تحقق اقتصاد مقاومتی است.
وی با تاکید بر اینکه باید اقتصاد را در بعد تحولات جهانی ببینیم، اظهارکرد: اکنون که زنجیرها از پای ما برداشته شده، امید است مسیر اقتصادی تسهیل شود و بتوانیم همپای تحولات جهانی حرکت کنیم.
ابتکار خاطرنشان کرد: در دنیا چند تحول بزرگ اتفاق افتاده و در کنار رشد اقتصادی و اجتماعی به مسائل حفاظت از محیط زیست و تغییر اقلیم نیز اهمیت داده می‌شود.
وی با بیان اینکه در دنیا اکنون اقتصاد را خط مستقیم نمی‌دانند، افزود: اقتصاد فرایندی دایره‌ای است و هرچیزی که تولید می‌شود در نهایت باید برای بازگشت آن به چرخه‌ اقتصاد یا طبیعت اندیشه کرد.
وی با اشاره به اینکه در فرآیند نوین اقتصادی بحث بازیافت پیش‌بینی شده است؛ گفت: پسماند بخشی از اقتصاد مقاومتی و اقتصاد سبز است که باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم، زیرا که اگر از امروز در این خصوص شروع به فعالیت کنیم دیگر از دنیا عقب نخواهیم ماند.
ابتکار با بیان اینکه اتحادیه‌ اروپا به مدت پنج سال است که در تمامی عرصه‌های بازیافت، شروع به کار کرده است، گفت: استانی مثل آذربایجان شرقی با تعهد، علاقه و مسئولیت‌پذیری خود بدون شک می‌تواند چنین کاری را در بحث بازیافت دنبال کند.
ابتکار با اشاره به اینکه آلوده کردن آب نوعی اصراف و قدرناشناسی است، خاطرنشان کرد: دورریز پسماندهایی که خاک را نابود می‌کند کار اشتباهی بوده و این مسائل باید با برنامه‌ریزی پیگیری شود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه ظرفیت و فعالیت‌های معدنی و صنعتی در آذربایجان‌شرقی بالاست، گفت: این استان هزینه‌های آلودگی‌ هوا را در سه و نیم سال گذشته کاهش داده است.
وی یادآوری کرد: این استان در حوزه‌ گردشگری نیز ظرفیت‌ها و زیبایی‌های فوق‌العاده‌ای داشته و حفاظت از طبیعت و برنامه‌ریزی جهت استفاده‌ مناسب از آن نباید فراموش شود.
ابتکار با اشاره به اینکه صندوق ملی محیط زیست ایران از سال گذشته فعال شده است، یادآوری کرد: این صندوق در دولت نهم تعطیل شده بود، زیرا که احتمالاً نیازی به وجود چنین صندوقی نمی‌دیدند، در حالی که این صندوق به منظور حمایت و اعطای تسهیلات بین‌المللی، حمایت از پروژه‌های زیست محیطی و یا فعالیت‌های مرتبط با آلوگی هوا و پسماند راه‌اندازی شده است.
وی بیان اینکه رقابتی با عنوان «رقابت صنعت سبز» را شروع کرده‌ایم، افزود: تمامی واحدهای سبز که در جهت تحقق استاندارهای محیط زیست گام برداشتند، می‌توانند از طریق ثبت نام الکترونیکی در این رقابت شرکت کنند و طی آن به مدت یک سال اجازه دارند که از عنوان صنعت سبز در فعالیت‌هایشان استفاده کنند.
ابتکار در سفر یکروزه خود به تبریز در نشست کارگروه احیای دریاچه ارومیه و شورای اداری آذربایجان شرقی شرکت کرد.
خبرنگار: پرویز انصاری** انتشار : محمد عزیزی راد
3071/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.