به گزارش ایرنا، عبدالمحمد زاهدی روز پنجشنبه در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کردستان با محوریت بررسی مطالبات بخش آب استان که با حضور جمشید انصاری معاون رئیس جمهور برگزار شد افزود: میانگین اراضی آبی کردستان با 11 درصد حدود 35 درصد از متوسط کشوری پایین تر بوده و با توجه به منابع آبی مقرر شده در برنامه ششم توسعه این شاخص به میانگین کشوری برسد.
به گفته وی، طبق سیاست های دولت برای تحقق اقتصاد مقاومتی ممنوعیتی برای تخصیص آب به صنعت و شرب وجود ندارد از این رو تمامی نهادها موظف به تحقق این اهداف هستند.
وی با اشاره به اینکه آسیب پذیری جوانان کردستان در برابر همجمه برخی گروه ها زیاد است افزود: ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت مردم روستایی و شهرهای مرزی در تاکیدهای رهبری و اولویت برنامه های دولت قرار گرفته و مشخص شدن سهم کردستان از منابع آبی سدهای خود اقدامی تاثیر گذار برای تحقق این اهداف است.
استاندار کردستان گفت: دولت تلاش های خوبی در مهار آب های مرزی انجام داده و اما آنچه که امروز مورد اهمیت است نگه داشتن جمعیت در منطقه است به علت برخی مشکلات رشد جمعیت در بعضی از شهرستاه ها هفت دهم بوده است.
زاهدی گفت: وزیر نیرو به همراه معاون اول رئیس جمهور وعده تبدیل 66 هزار هکتار از اراضی دیم استان به آبی را داده است اما تاکنون این برنامه محقق نیافته و مردم استان خواهان اجرای طرح در پایاب سدهای عباس آباد، ژاوه و امیر آباد هستند.
به گفته زاهدی، وزارت نیرو برای احداث 80 هکتار گلخانه در سقز آب مورد نیاز را به دلیل تامین منابع آبی دریاچه ارومیه تخصیص نداده که این مساله با توجه به منابع آبی موجود استان غیر قابل پذیرش است.
وی افزود: مردم استان و مسئولان آن معتقد به احیای دریاچه ارومیه هستند اما فقط کردستان و قسمت غربی آذربایجان غربی عهده دار تامین منابع آبی نیستند و سایر استان های درگیر نیز باید در این راستا قدم بردارند.
وی همزمانی اجرای سدهای استان و طرح های انتقال آب به اراضی شهرستان های استان را خواستار شد و گفت: مسئولان استان در همه جلسه ها تاکید بر استفاده بهینه از آب را داشته اندکه در نتیجه آن مصرف آب کشاورزی از 10 هزار مترمکعب در هر هکتار به هفت هزار متر مکعب در این سطح رسیده است.
وی همچنین خواستار جلوگیری از نشت فاضلاب روستاها به داخل دریاچه سدهای استان شد و افزود: وزارت نیرو باید در این راستا اقدام جدی را انجام دهد منابع آبی از مخاطره های زیست محیطی در امان باشند.
به گفته وی، تامین امنیت، نیروی انسانی طرح های عمرانی قبل و پس از بهره برداری به عهده استان مبدا بود از این رو انتظار می رود وزارت نیرو بهره برداری از برخی سدهایی که مدیریت آن در اختیار استان های همجوار است را به کردستان محول کند.
جمشید انصاری رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور که نماینده معین دولت در کردستان است امروز پنجشنبه همراه با رحیم میدانی معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو به کردستان سفر کرده بود.
انصاری پس از برگزاری جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی راهی شهرستان مرزی مریوان شد تا در مرز باشماق در جمع اهالی یکی از روستاهای این شهرستان حاضر یابد.
کردستان با مساحت 29 هزار کیلومتر مربع دارای حجم بارشی معادل 13.2 میلیارد متر مکعب در سال (3.1 درصد کل بارندگی کشور) و 17 رودخانه دائمی و 24 رودخانه فصلی با حجم منابع آب سطحی 4.3 میلیارد مترمکعب(6.6 درصد روان آبهای کشور) بوده و دارای سه حوضه آبریز درجه یک کشور است.
3034/ 3020
** خبرنگار: حسن حسین زاده/**انتشاردهنده: عبدالله رحمانی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.