به گزارش ایرنا، فریدون همتی بعدازظهر پنجشنبه در آئین معرفی و تجلیل از کشاورزان برتر استان قزوین، افزود: در صورت تقویت و گسترش تشکل ها و اتحادیه های کشاورزی آنها می توانند با برنامه ریزی مناسب در حوزه تولید، بازاریابی و فروش سود بیشتری را نصیب خود کنند.
وی با اشاره به اینکه در بیشتر کشورهای توسعه یافته دولت کمترین دخالت را در امور کشاورزی دارد، ادامه داد: تنها نقش سیاست گذاران در این حوزه، تسهیل بخشی و هدایت گری است و این تشکل ها و اتحادیه ها هستند که امور کشاورزان را در زمینه های تولید و عرضه پیش می برند.
استاندار قزوین، تصور اینکه همه محصولات عمده در هر استان را دولت باید خریداری کند اشتباه و نادرست دانست و ادامه داد: منابع دولت که متعلق به مردم است محدود بوده که باید صرف امور اساسی کشور و جامعه شود.
به گفته همتی، باید از تجربه و الگوهای موفق سایر کشورها در زمینه پیشبرد امور کشاورزی بهره مند شویم و با تکیه بر این موضوع از وابستگی این بخش به دولت بکاهیم.
وی در ادامه به حمایت های دولت از بخش کشاورزی اشاره و یادآور شد: با توجه به کمبود منابع آبی و لزوم ارتقای بهره وری در این حوزه، دولت در حال حاضر 85 درصد از هزینه های اجرای روش های آبیاری مدرن در مزارع و باغ ها را پرداخته و سهم کشاورزان در این رابطه تنها 15 درصد است.
استاندار قزوین با دعوت از کشاورزان برای مشارکت در اجرای طرح های آبیاری مدرن، گفت: ممکن است برخی کشاورزان برای انجام این کار در ابتدا متحمل هزینه هایی شوند اما باید توجه داشت که اگر بحران کم آبی تشدید شود ممکن است امنیت شغلی آنها نیز از بین برود
وی اضافه کرد: این در حالی است که هر نوع سرمایه گذاری کشاورزان با انجام این کار علاوه بر آنکه در آینده بسیار نزدیک جبران می شود حتی منجر به افزایش تولید و بهبود کیفی محصولات آنان نیز خواهد شد.
وی ادامه داد: اگر برای حل مشکل کم آبی و صرفه جویی در آب حوزه کشاورزی چاره اندیشی و اقدام نکنیم با افزایش وسعت بیابان ها و از بین رفتن ظرفیت های کشاورزی در اراضی رو به رو خواهیم شد.
همتی، تجهیز 20 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان در سال جاری را از مصوبه های سفر رئیس جمهوری به استان برشمرد و افزود: امیدواریم علاوه بر مشارکت و همکاری کشاورزان استان در این زمینه، شاهد برگزاری جشن اجرای مصوبه های سفر دکتر روحانی به استان در بخش کشاورزی نیز باشیم.
استاندار قزوین از تقویت حوزه کشاورزی به عنوان یکی از ارکان اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی یاد و تاکید کرد: دولت در این رابطه سیاست های لازم را تهیه و برای اجرا به دستگاه ها و نهادهای مختلف ابلاغ کرده است.
وی با تاکید بر این که باید از مواهب الهی به شکل مطلوبی بهره مند باشیم، اضافه کرد: استعداد قزوین در بخش کشاورزی بسیار بالا بوده و از آب و خاک و هوای مناسبی برای فعالیت های این بخش برخوردار است.
همتی در پایان به صادرات آن دسته از محصولاتی که این استان از مزیت آن برخوردار است تاکید و افزود: به جای فروش نفت باید درآمدهای ارزی خود را از بخش تولید تامین کنیم.
استان قزوین در بخش کشاورزی دارای 82 هزار بهره بردار است.
3013/8054*خبرنگار: رضا اولادی**انتشار دهنده: رضا اسدی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.