به گزارش خبرنگار ایرنا رمضان یوسفی روز شنبه در آیینی که به مناسبت هفته سواد آموزی در سالن اجتماعات خوابگاه پسرانه حضرت رسول بانه برگزار شد، افزود: با توجه به پیشینه، جایگاه فرهنگی بانه، وجود افراد خوشنام و مفاخر در بانه قرار گرفتن این شهر در رتبه سوم استان زیبنده نیست که ما انتظار داریم هم مردم و هم ارگان ها تلاش کنند که شهر بانه رتبه اول باسوادی در استان را داشته باشد.
یوسفی به عملکرد شهرستان بانه در سال جاری اشاره کرد و گفت: در سال جاری با توجه به آمارها، با سوادی در بانه رشد خوبی داشته و در هر سه دوره تحکیم، انتقال و سواد آموزی خوب عمل کرده که امیدوارم این روند تا رسیدن به هدف نهایی همچنان ادامه داشته باشد.
به گفته یوسفی افراد بی سواد با وجود کسب موفقیت در کسب و کار اما به لحاظ اجتماعی در زندگی آنها خلاء وجود دارد که خلاء بحث سواد است.
وی افزود: با پیشرفت های علمی در دنیا افراد بی سواد که در این مسیر هستند آسیب پذیر می شوند و اولین پیامدهای پیشرفت تکنولوژی بازخورد بد آن به قشر بی سواد و کم سواد جامعه است که این افراد نمی توانند خود را با تکنولوژی های روز تطبق بدهند.
معاون سواد آموزی استان خاطر کرد: جامعه ای که مسیر توسعه و پیشرفت را طی می کند این خلاء بزرگی است که شهروندان آن از انجام حداقل کارهای روزانه همراه با پیشرفت تکنولوژی ناتوان باشند.
وی اظهار کرد: در استان کردستان سال گذشته 100 نفر و در سال جاری 200 نفر آموزش 'ای سی دی ال' را در حوزه سوادآموزی در دوره انتقال یاد گرفتند این 100 نفر در قالب 10 کلاس،سه کتاب و 16 ساعت آموزش زبان انگلیسی و کلمات پر کاربرد در رایانه آموزش داده شدند.
وی با اشاره به 20 ساعت آموزش سخت افزار و 24 ساعت نرم افزار و آموزش مهارت های رایانه گفت: احساس نیاز در زمینه آموزش رایانه این افراد را وادار به آموزش کرد.
وی گفت: استان کردستان در عملکرد آموزش 'ای سی دی ال' در بین پنج استان که به عنوان پایلوت انتخاب شده بودند به عنوان استان برتر انتخاب شد و تمام افراد شرکت کننده رتبه قبولی را کسب و گواهی نامه بین المللی را دریافت کردند.
یوسفی در ادامه به دلایل بی سوادی و کم سوادی افراد در جامعه اشاره کرد و افزود: این افراد در مقطع زمانی خاص در سال های اول تحصیلی شکست خوردند و ترک تحصیل کردند و یا امکان رفتن به مدرسه برای انها فراهم نشده که باید در راستای با سواد کردن این افراد اقدام شود.
وی خاطر نشان کرد: هیچکدام از کشورهای جهان در زمینه ریشه کن کردن بی سوادی مانند ایران تلاش نکرده و در هیچ کشوری معلم به صورت رایگان آموزش نمی دهد و کتاب و بسته های آموزشی رایگان توزیع نمی شود.
معاون سواد آموزی آموزش و پرورش کردستان افزود: هم اکنون به کسانی که در کلاس های سواد آموزی شرکت می کنند 20 درصد پاداش پرداخت می شود.
وی به شیوه خودآموز به عنوان یکی از راه های با سواد کردن افراد بی سواد اشاره کرد و ادامه داد: در این روش افراد کتاب و بسته های آموزشی را تحویل می گیرند و در منزل به کمک افراد باسواد خانواده آموزش دیداده می شوند که در پایان بعد از قبولی 6 میلیون و 950 هزار ریال پاداش دریافت می کنند.
وی، با بیان اینکه بسترها و حمایت ها از طرف سیستم آموزشی دولت برای از بین بردن بی سوادی فراهم است، افزود: با درایت مدیران آموزش استان مبادی بی سوادی بسته شده و استان کردستان در 2 سال اخیر در راستای بسته شدن مبادی بی سوادی رتبه نخست را کشور کسب می کند.
وی گفت: آموزش پرورش می تواند از والدینی که بدون دلیل از رفتن فرزندان به مدرسه امتناع می کنند شکایت کند و دادگاه می تواند حکم زندان را برای والدین صادر کند.
یوسفی به چهره های موفق استان که از نهضت سواد آموزی شروع به تحصیل کردند اشاره کرد و افزود: هم اکنون در استان کردستان 134 نفر از چهره های موفق استان افرادی هستند که از نضهت سواد آموزشی شروع به تحصیل کردند.
معاون سواد آموزی استان از مردم درخواست کرد که مانع تحصیل فرزندان خود نشوند چراکه جامعه به این افراد نیاز دارد و در صورت با سواد شدن می توانند برای خود جامعه مفید باشند.
شهرستان مرزی بانه در 242 کیلومتر سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
7469/6108
**خبرنگار: زینب طلائی/ **انتشار دهنده: امید بهمنی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.