شاید کردستان در بعضی بخش‌ها از جمله صنعت آنچنان توسعه یافته نباشد اما امروز در حوزه خدمات‌رسانی به خصوص گازرسانی به شهر و روستا از استان‌های برتر کشور به حساب می‌آید که تحقق این مطالبه مهم مردم با تلاش دولت به دست آمده است.

کردستان با توجه به کوهستانی بودن و موقعیت اقلیمی سرد، نیاز به تامین سوخت پایدار در فصول سرما بیشتر احساس می‌شود که البته با اقدامات خوبی توسط دولت‌های مختلف بویژه در دولت تدبیر و امید طی سال‌های اخیر در این زمینه صورت گرفته و این استان از لحاظ شاخص گازرسانی به مناطق روستایی از رده بیستم در سال ۹۲ به رتبه هفتم کشور در سال جاری ارتقا یافته که نشان از عزم دولتمردان در خدمت به ساکنان این منطقه از ایران اسلامی دارد.

به گزارش جماران، عملیات اجرایی خطوط گاز در کردستان از سال ۷۰ آغاز و در سال ۷۲ کار گازرسانی به شهرها و نقاط مختلف استان رسما شروع شد،  در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید ضریب نفوذ گاز طبیعی در مناطق شهری ۹۳ درصد و بخش روستایی ۴۴ درصد بود اما اکنون ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۹۲.۵ درصد جمعیت روستایی به شبکه سراسری گاز طبیعی متصل هستند.

کردستان منطقه سبز از لحاظ شاخص گازرسانی

استان کردستان از لحاظ عملیات گازرسانی جزو استان‌های سبز کشور محسوب شده و در مجموع بیش از ۹۷.۵ درصد جمعیت شهری و روستایی این استان از گاز طبیعی بهره‌مند است ضمن اینکه تاکنون ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۹۲.۵ درصد جمعیت روستایی به شبکه سراسری گاز متصل هستند.

در حال حاضر در شهرستان‌های بانه، قروه، دهگلان، سروآباد و کامیاران، بیش از ۹۵ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار جمعیت از گاز طبیعی برخوردار بوده و از این لحاظ جزو شهرستان‌های سبز از لحاظ گازرسانی محسوب می‌شوند.

براساس اعلام شرکت گاز کردستان، روزانه سه کیلومتر شبکه‌گذاری در استان اجرا می‌شود و امسال برای گازرسانی به ۱۵۰ روستا و ۱۳۳ واحد صنعتی برنامه‌ریزی شده و در حال حاضر یک هزار و ۳۳۰ روستای استان به شبکه سراسری گاز طبیعی متصل شده است.

با توجه به سخت‌گذر بودن مناطق مختلف کردستان بویژه روستاها، عملیات گازرسانی دشوار و پر هزینه تر از دیگ مناطق کشور است و دولت برای گازرسانی به هر خانوار روستایی بطور میانگین ۲۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری می‌کند که در برخی نقاط این رقم بیشتر است بنابراین در کنار دشواری اجرای شبکه‌گذاری، هزینه‌ها نیز بالا است.

بهره‌مندی ۱۲۴ کوخ بانه از گاز طبیعی

در تقسیمات کشوری ساختار و اسمی به نام کوخ وجود ندارد اما در شهرستان بانه استان کردستان، مناطقی مسکونی با این عنوان وجود دارد، به این شیوه که چند خانوار (از ۲ تا ۱۰ خانوار) که اغلب قوم و خویش هستند در منطقه‌ای متمرکز شده و در کنار هم زندگی می‌کنند.

با وجود اینکه گازرسانی به کوخ‌ها با توجه به سخت‌گذر بودن، هزینه‌بردار است، اما دولت به اتصال این مناطق مسکونی به شبکه سراسری گاز بی‌توجه نبود و تمام تلاش خود را بکار گرفت تا ساکنان کوخ‌های در مسیر شبکه را نیز از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند کند ضمن اینکه تمام این کوخ‌ها در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به گاز متصل شدند.

فرماندار بانه با اشاره به وجود ۱۷۴ کوخ در این شهرستان اظهار داشت: در طول فعالیت دولت تدبیر و امید حدود ۱۲۴ کوخ به شبکه سراسری گاز طبیعی متصل شد که نشان از توجه دولت‌های یازدهم و دوازدهم به خدمات رسانی به این مناطق کم جمعیت و کمتر شناخته شده دارد.

اسماعیل رستم‌پور از گازرسانی به کوخ حاج محمود بانه با یک خانوار جمعیت در روز اول از هفته دولت امسال اشاره کرد و یادآور شد: هدف دولت از گازرسانی به کوخ‌ها، بهره‌مندی ساکنان آنها از سوخت مورد نیاز و ممانعت از مهاجرت مردم این نقاط به شهرها یا روستاهای اطراف است.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد روستاهای بانه به شبکه سراسری گاز متصل است، اضافه کرد: دولت در زمینه ارائه خدمات به مناطق روستایی این شهرستان بویژه در حوزه گازرسانی بسیار خوب عمل کرده و امیدواریم به زودی تمام روستاها از گاز طبیعی بهره‌مند شود.

گازرسانی به ۶۹۰ روستا در دولت تدبیر و امید

مدیرعامل شرکت گاز کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید در سال ۹۲ تا هفته دولت امسال (با احتساب افتتاح ۳۷ پروژه روستایی جدید)، ۶۹۰ روستای این استان به شبکه سراسری گاز طبیعی متصل شده که رشدی بیش از ۱۰۰ درصدی را نسبت به قبل از این دولت نشان می‌دهد.

احمد فعله‌گری با اشاره به بهره‌مندی یک هزار و ۵۵۰ روستای بالای ۲۰ خانوار جمعیت در استان تا پایان سال ۱۴۰۰، اضافه کرد: در پایان سال ۱۳۹۲ تعداد روستاهای بهره‌مند از گاز طبیعی در این استان ۶۴۹ مورد بود که اکنون بدون احتساب کوخ‌های بانه، این تعداد به یک هزار و ۳۳۰ روستا افزایش یافته است.

وی به ارتقای رتبه کردستان در بحث گازرسانی در طول خدمت دولت‌های یازدهم و دوازدهم اشاره کرد و یادآور شد: این استان در ابتدای فعالیت این دولت از لحاظ شاخص گازرسانی به مناطق روستایی در رتبه ۲۰ کشور بود اما اکنون در رده هفتم قرار دارد.

مدیرعامل شرکت گاز کردستان با بیان اینکه یکی از اولویت‌های دولت در صنعت گاز، توسعه‌ دسترسی روستانشینان به سوخت‌های پاک با بازدهی بالاست، افزود: تاکنون به ۲۲۵ روستای نقاط مرزی و صفر مرزی استان گازرسانی شده در حالیکه ساکنان روستاهای مرزی اقلیم کردستان عراق از این زیرساخت بی‌بهره هستند.

فعله‌گری به افزایش طول شبکه‌گذاری گاز استان از ۶ هزار و ۹۳۹ کیلومتر در سال ۹۲ به ۱۱ هزار و ۴۵ کیلومتر در سال جاری اشاره کرد و گفت: تعداد انشعابات نیز از ۲۱۱ هزار و ۲۲۰ فقره در ابتدای فعالیت یازدهم به بیش از ۲۷۶ هزار فقره در سال جاری رسیده است.

وی تاکید کرد: عملیات گازرسانی به ۸۹ روستای این استان در مناطق مختلف هم اینک در حال انجام است و برای اجرای این طرح‌ها ۱۲ پیمانکار مشغول بکار هستند ضمن اینکه گازرسانی به ۶۱ روستای استان نیز در مرحله برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار است که اجرای آنها نیز بزودی آغاز می‌شود.

براساس اعلام شرکت گاز کردستان، تعداد مشترکان این شرکت در ابتدای دولت یازدهم، ۳۷۹ هزار و ۷۷۰ مورد بود که اکنون با افتتاح ۹۰ پروژه روستایی و صنعتی، آمار مشترکان به بیش از ۵۴۵ هزار مشترک افزایش یافته است.

همزمان با هفته دولت، ۱۳۵ پروژه گازرسانی روستایی و صنعتی با ۸۴۱ میلیارد ریال اعتبار در استان کردستان کلنگ‌زنی و افتتاح می‌شود.

رشد ۸۰ درصدی گازرسانی به واحدهای صنعتی

مدیر عامل شرکت گاز کردستان با اشاره به اینکه میزان گازرسانی به واحدهای صنعتی استان از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون حدود ۸۰ درصد رشد داشته است، افزود: اکنون ۲ هزار و ۴۴۳ واحد صنعتی در استان به شبکه سراسری گاز طبیعی متصل شده است در حالیکه این رقم در آغاز فعالیت دولت یازدهم یک هزار و ۳۵۷ واحد بود.

فعله‌گری با اشاره به اینکه تاکنون در قالب مصوبه شورای اقتصاد ۵۹۳ واحد صنعتی(با احتساب افتتاح گازرسانی به ۵۳ پروژه در هفته دولت امسال) در استان گازدار شده است، اضافه کرد: با گازدار شدن این تعداد واحد صنعتی، گاز طبیعی جایگزین ۳۷ میلیون لیتر سوخت مایع شده است، ضمن اینکه در مجموع یک هزار و ۱۱۳ واحد صنعتی استان در قالب مصوبه شورای اقتصاد به شبکه سراسری گاز متصل می‌شود.

وی با بیان اینکه گازرسانی به ۹۵ درصد واحدهای صنعتی به راحتی صورت می‌گیرد، یادآور شد: پارسال این شرکت برای گازرسانی به هر واحد تولیدی ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال هزینه می‌کرد اما امسال این رقم به سقف ۶ میلیارد ریال افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت گاز کردستان گفت: در صورت فاصله واحدهای تولیدی تازه احداث شده با خطوط انتقال گاز زیاد و اعتبار مورد نیاز آن از سقف ۶ میلیارد ریال بیشتر باشد، خود صاحب واحد تولیدی باید هزینه اضافی آن را پرداخت کند، با این وجود خطوط گاز در تمام نقاط استان گسترده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.