به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، فرانک قدسی در دومین کارگروه ویژه کارشناسان مرتبط با سازمان‌های مردم نهاد، اظهار داشت: دانش‌افزایی کارشناسانی که در ارگان‌های مختلف اداری با سازمان‌های مردم نهاد استان در ارتباط هستند برای تحقق اهداف پیش‌بینی شده و  نهایی ضرورت دارد.

وی از  عقد ۸۰ قرارداد با سازمان‌های مردم نهاد استان کردستان در سال جاری توسط امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کردستان خبر داد و خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۷۰ قرارداد در این خصوص با نهادهای مدنی استان منعقد شد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کردستان  گفت: همواره  دوره‌های آموزشی جهت  توانمندسازی، دانش افزایی، ارتقاء آگاهی، اطلاع رسانی و آموزش در راستای  پیشگیری از انواع آسیب‌های اجتماعی برای سمن‌های استان در حوزه‌های مختلف  برگزار شده است.

قدسی عنوان کرد: حمایت از پروژه‌های نوآور، اقدامات حمایتی و وکالتی بشر دوستانه، کارکردهای روانی و تبلیغاتی، ایفا نمودن نقش ناظر، بوجود آوردن زمینه نوآوری و خلاقیت، شکل‌گیری و ارتقاء سرمایه اجتماعی، انعکاس و ارتباط فعالیت‌های محلی با اقدامات ملی که باعث تاثیر گذاری سمن‌ها در تصمیم گیری و تصمیم سازی می‌شود، از  عمده‌ترین نقش سمن‌ها در توسعه فرهنگی است.

وی تاکید کرد: تشریح و  آسیب شناسی سازمان‌های غیردولتی و کارکردهای آن توسط اساتید صاحب فن برای رسیدن به توسعه و کاهش آسیب‌های اجتماعی در استان نقش چشمگیری دارد.

در ادامه رئیس مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی کردستان تصریح کرد: یکی از معیارهای مهم اجتماعی و روانشناختی شکل گیری سازمان های مردم نهاد، علاقه اجتماعی انسان سالم و حرکت از خودشیفتگی و خودمحوری به سمت تعهد، پیوند و مشارکت اجتماعی است.

قادری اظهار کرد: ریشه شکل گیری انجمن های اثر گذار در سطح جهانی نیز همین حرکت از خودمحوری به سمت تعهد و علاقه اجتماعی است و تا زمانی که این دگردیسی رخ ندهد انجمن توانمند و پویایی نخواهیم داشت.

وی افزود: از دیگر ملاک های سازمان های مردم نهاد موثر و توانمند، خلاق بودن و پیروی از ایده های خلاقانه در شکل دهی و برنامه ریزی اقدامات اجتماع محور است که جز با مطالعه علمی و بررسی پیشینه و اقدامات به روز سازمان های مردم نهاد موفق در سطح ملی و بین المللی ممکن نخواهد بود.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی کردستان تاکید کرد: سازمان های تاثیر گذار در این حوزه با آسیب شناسی و تشخیص مشکلات خاص هر جامعه به دنبال ایجاد و تقویت راهکارهای رو به رو شدن با مساله موجود هستند و در خلا به مسایل نمی پردازند و درگیر رویکرد مبهم و کلی نخواهند شد.

قادری رسالت نهادهای مدنی را کمک به افراد در معرض آسیب‌های اجتماعی برشمرد و گفت: رمز موفقیت سازمان‌های مردم نهاد در اکثر کشورهای جهان، دوری گزینی از خود محوری است.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی کردستان تصریح کرد: کارکرد و همه وظایف  سازمان‌های مردم نهاد فقط مختص به ارتقای مهارت‌های اجتماعی و کاهش آسیب‌ها نیست بلکه تغییر رویکرد کنونی ضرورت دارد.

وی خطاب به سمن‌ها و سازمانهای مدنی  اظهار کرد:  از کارهای روتین و تکراری دوری کنید چراکه نهاد مردمی که نتواند با موفقیت،  ایده خلاقانه طرح کند راکد می‌ماند و به مرور حذف می‌شود.

در این کارگروه امید قادرزاده نیز که عضو هیات علمی رشته جامعه شناسی دانشگاه کردستان است با  بیان اینکه سمن‌ها مجرایی برای همبستگی اجتماعی هستند، گفت: نقش آفرینی سمن‌ها در بازسازی پیوندهای اجتماعی، تقویت همکاری‌های جمعی و مشارکت اجتماعی ضروری است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین متغیر های سرمایه اجتماعی، سازمان‌های مدنی هستند لذا به هر میزان نهادهای مدنی در جامعه بیشتر شوند، سرمایه‌های اجتماعی افزایش می‌یابد.

عضو هیات علمی رشته جامعه شناسی دانشگاه کردستان با بیان اینکه توسعه هر کشوری نیازمند همراهی و همدلی دستگاه‌های اجرایی و اداری، مراکز دانشگاهی و پژوهشی و نیروهای اجتماعی با تاکید بر بخش خصوصی سازمان‌های مردم نهاد است، ادامه داد: اجتماعات رسمی، غیررسمی و بینابینی از جمله ساحت‌های سازمان‌های مردم نهاد است.

قادرزاده با بیان اینکه سمن‌ها به منزله پل ارتباطی و میانجیگری میان مردم و حاکمیت هستند کارکردهای خدماتی این انجمن‌ها را، بازنمایی مسائل اجتماعی ذینفعان و انعکاس آن به دستگاه‌های اجرایی، پیگیری و رفع مشکلات حوزه منتخب خود اعلام کرد.

عضو هیات علمی رشته جامعه شناسی دانشگاه کردستان با اشاره به اینکه مدیریت جامعه به اقتدار اجتماعی نیازمند است، ادامه داد: سازمان‌های مردم نهاد به مثابه کارگزار تغییر فرهنگی و اجتماعی ، آشنازدایی از اموری که از منظر عامه عادی و طبیعی تلقی می‌شوند.

وی به آسیب‌شناسی فعالیت نهادهای مدنی گریزی زد و گفت: فقدان مهارت لازم، خودمحوری، فایده مداری، نداشتن درک درست از فعالیت‌های جمعی، خیلی بسته عمل کردن با کمترین مدارا و بیشترین نزاع، سیطره دولت بر بسیاری از فضاهای مدنی، قوانین محدود کننده و افول سرمایه اجتماعی از جمله این آسیب‌ها است.

قادرزاده با بیان اینکه نابالغ ماندن اصلی‌ترین آسیب نهادهای مدنی است، افزود:  لازمه هویت نهادهای مدنی صرفا  کسب  پروانه داشتن  نیست بلکه هویت آن در ارتباطات، همکاری جمعی و مستمر عقلانی است.

عضو هیات علمی رشته جامعه شناسی دانشگاه کردستان در پایان با بیان اینکه سمن‌ها مجرایی برای همبستگی اجتماعی هستند، اضافه کرد: نقش آفرینی سمن‌ها در بازسازی پیوندهای اجتماعی، تقویت همکاری‌های جمعی و مشارکت اجتماعی ضروری است.

گفتنی است؛  تعداد ۵۷۴ سازمان مردم نهاد دارای مجوز در استان هستند که در ۱۴حوزه به فعالیت مشغول هستند که  علاوه بر افزایش کمی، کیفیت بخشی به فعالیت های سازمان های مردم نهاد از اهمیت بسزایی برخوردار است.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1279549
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.