حمید حسین‌پور عصر دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پنج مورد از این موافقت‌ها در حوزه ماهیان سردآبی، یک مورد مربوط به زالو و یک مورد مرکز تکثیر ماهیان سردآبی است.

وی با بیان اینکه ظرفیت زالو ۱۰۰ هزار قطعه و مرکز تکثیر ماهیان سردابی ۳ میلیون قطعه است افزود: سال گذشته این موافقت ها هفت فقره بوده که یک فقره آن مربوط به زالو و ۶ مورد دیگر در حوزه پرورش ماهیان سردابی با ۵۱ تن ظرفیت بوده است.

وی با اشاره به اینکه تولید در حوزه موافقت‌های اصولی زالو ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته اضافه کرد: سال گذشته نیز یک مورد موافقت اصولی در استان انجام شده اما ظرفیت تولید آن ۵۰ هزار قطعه بود.

حسین پور یادآورشد: تولید ماهی سردآبی در ۶ ماهه اول امسال در کردستان به ۲ هزار و ۱۲۷ تن رسیده که ۵۰ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

مدیر امور شیلات کردستان با اشاره به اینکه مهمترین علت افزایش تولید ماهی سردآبی در این استان توسعه مزارعه ماهی و آموزش آبزی پروران است، اظهار داشت: در نیمه دوم سال تولید ماهیان سردابی کاهش می‌یابد و در این مدت تولید ماهی در منابع آبی (صید و صیادی) افزایش پیدا می کند.

حسین پور اضافه کرد: از اول شهریور برداشت ماهی از منابع آبی استان آغاز شده و تاکنون یک هزار و ۶۴۸ تن از این ماهی‌ها برداشت و روانه بازار مصرف شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سه مجتمع در حوزه تولید ماهیان سردآبی در استان فعال است، یادآور شد: در این سه مجتمع ۲۳۰ مورد مزرعه خُرد و دومنظوره، استخر تیپ، منفرد و کشاورزی وجود دارد که مشغول تولید ماهی هستند.

مدیر امور شیلات کردستان گفت: ماهی‌های تولیدی در مزراع پرورش محلات با استفاده از خودروهای مجهز به دستگاه های برودتی به سایر استان‌ها ارسال می‌شود.

وی تاکید کرد: هم اکنون تولید آبزیان در این استان به ۲ صورت گرم آبی و سردآبی است که تولید ماهیان گرم آبی در ۶ منبع آبی در قالب ۶ تعاونی صیادی برای ۴۸۷  نفر به صورت مستقیم ایجاد اشتغال کرده است.

مصرف میانگین سالیانه حدود پنج کیلو و ۷۳۰ گرم ماهی از سوی هر کردستانی یکی دیگر از محرک ها در اهمیت توسعه فعالیت های شیلات است که برای تحقق این امر مهم باید با برنامه ریزی ها و جلب حمایت دولت در این مسیر گام برداشت.

۷۳۴۹ / ۳۰۳۴ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.