علی اکبر ورمقانی روز سه‌شنبه در پنجمین نشست کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی که در فرمانداری بیجار با حضور نمایندگان کشاورزان منطقه و مسئولین جهادکشاوزی و بانک کشاورزی برگزار شد، اظهار داشت: ظرفیت بالای گستردگی اراضی کشاورزی در شهرستان از بهره وری بسیار کمی برخوردار است زیرا بیش از ۹۵ درصد کشت گندم به روش سنتی و دیم است.

وی با اشاره به بهره وری چند برابری کشت گندم آبی افزود:‌ یکی از مهمترین راهکارهای تامین آب موردنیاز بخش کشاورزی،  استفاده از آب‌های جاری بخصوص آب سد تلوار جهت استفاده دشت‌های پایین دستی و کشت گندم آبی در منطقه است.

ورمقانی‌ با تاکید بر استفاده‌ آب‌ سدها برای‌ مصارفی‌ غیر از کشاورزی‌ اضافه کرد: پرورش‌ ماهی‌ با استفاده‌ از این‌ آب‌ را می‌توان‌ در کنار کشاورزی‌ مورد استفاده‌ قرار داد که در سال‌ جاری‌ بیش‌ از ۱۵۰‌ تُن‌ مجوز پرروش‌ ماهی‌ در شهرستان‌ در دستور کار قرار دارد.

فرماندار بیجار یادآور شد:‌ تقویت باغداری بخصوص تاکستان‌ها در کنار تولید گندم‌ می‌تواند از نظر مالی‌ برای‌ کشاورزان‌ منطقه‌ در آمدزایی‌ داشته‌ باشد البته باید بدانیم باغات انگور منطقه سیدان‌ به‌ دلیل‌ کم آبی در حال خشک شدن‌ هستند که‌ این‌ مساله در مناطق دیگر شهرستان‌ نیز قابل‌ مشاهده‌است.

وی‌ به‌ ظرفیت‌های‌ دیگر شهرستان‌ در تولید محصولات‌ کشاورزی‌ اشاره‌ کرد و گفت: زنبورداری، کشت‌ موسیر، پسته ‌و زعفران که‌ از دسته‌ محصولات‌ کم مصرف آب هستند را می‌توان‌ در کنار کشت‌ گندم‌ در میان کشاورزان منطقه ترویج کرد.

تعدادی‌ از نمایندگان‌ کشاورزان منطقه‌ نیز در این نشست به‌ مشکلات‌ حوزه تولید گندم در شهرستان اشاره‌ کردند که‌ از جمله‌ مهمترین‌ آنها عدم‌ بیمه‌ تأمین‌ اجتماعی‌ کشاورزانْ، نابودی‌ جاده‌ بین‌ اراضی، افزایش‌ دام‌ در منطقه‌ و چرای‌ بیش‌ از حد و افرایش‌ قیمت‌ قطعات‌ یدکی‌ ادوات‌ کشاورزی‌ بود.

بیجار با داشتن بیشترین گستردگی جغرافیایی و ۸۹ هزار نفر جمعیت در ۱۴۰ کیلومتری شرق شهر سنندج مرکز استان کردستان واقع است و غالب کشاورزی این منطقه به صورت دیم و کشت سنتی است.

۹۹۴۳/۹۱۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.