به گزارش روز یکشنبه ایرنا، سامان احمدی اظهار داشت: یکی از برنامه های شاخص اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان تجلیل از سال ها تلاش و کوشش هنرمندان پیشکسوت در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری است.
وی اضافه کرد: آیین نکوداشت و تجلیل دکتر شفیع خالدی کیمنه ای هنرمند پیشکسوت موسیقی کردستان پنجشنبه 16 اسفند ساعت 20 در مجتمع فرهنگی هنری فجر برگزار خواهد شد.
سرپرست معاونت امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان افزود: رونمایی از تمبر یادبود استاد کیمنه ای، سخنرانی چند تن از اساتید حوزه موسیقی و اجرای چند برنامه هنری از جمله برنامه های تدارک دیده شده این مراسم است.
شفیع خالدی کیمنه ای بعد از 6 دهه فعالیت حرفه ای در زمینه آواز هورامی در سن 77 سالگی موفق به اخذ گواهینامه درجه یک هنری (دکتری رسمی) از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد و به عنوان نخستین خواننده کُرد به این موفقیت بزرگ دست پیدا کرد و در میان 35 هنرمند ایرانی که اسم شان ثبت ملی شده، قرار گرفت.

** مروری بر زندگی نامه شفیع خالدی کیمنه ای
استاد شفیع خالدی «کیمنه ای» متولد 9 خرداد سال 1320 زاده دیار هنرخیز کیمنه بخش نوسود از توابع شهرستان پاوه در استان کرمانشاه چشم به جهان گشود، او فرزند استاد بزرگوار آوازه هورامی استاد محمد که یکی از بزرگان عرصه هنر آواز هورامی عصر خود، است.
استاد محمد خالدی به صورت موروثی و از اجداد خود ترانه و آواز هورامی را به صورت سینه به سینه فرا گرفته و در هورامان ایران و عراق گسترش داده است.
او دارای پنج فرزند پسر به نام های سهراب، توفیق، محمدخان، مجنون و شفیع و 3 دختر به نام های طوبی، آفتاب و حیران است که تمام فرزندان پسر و دختر او به صورت موروثی دارای صدای خوش بودند، حتی یکی از دختران به نام حیران به عنوان اولین زن خواننده هورامی مسلط به مقام سیاه چمانه بود که در تکایا، خانقاه ها و مراسم عرفانی فعالیت هنری داشته است.

** شفیع کمینه ای از 13 سالگی آواز خواندن را آغاز کرد
استاد شفیع خالدی در خانواده فرهنگی و مذهبی بدنیا آمد و از سن 13 سالگی هنر آواز خواندن را شروع و در آن زمان از لحاظ هنری فعالیت خود را در مجالس دینی و شادی در روستاهای اورامان کردستان و کرمانشاه و مناطقی از کردستان عراق آغاز کرد.
در سال 1336 استاد اولین فعالیت حرفه ای و رادیویی خود را در رادیو ارگ تهران و در رادیو ارتش کرمانشاه به سرپرستی استاد مظهر خالقی انجام داد.
نخستین هنرمند هورامی بود که آواز هورامی را در رادیو ارتش کرمانشاه ضبط کرد و اولین هنرمند و خواننده هورامی زبان بود که ترانه های هورامی را با ارکستر موسیقی به سرپرستی آقای یوسفی اجرا کرد.
بعد از اولین اجرا و ضبط مقام های هورامی، شفیع کیمنه ای پسرعموهای خود را به اسامی محمدحسین و عثمان کیمنه ای همراه خود به رادیو ارتش آن زمان برد و تعداد 83 مقام از قبیل سیاه چمانه، گوشی، چه پله را در طول 15 روز ضبط و به عنوان آثار هنری در رادیو کرمانشاه ثبت، ضبط و منتشر کردند.
استاد دارای آثار هنری و ملودی های متعددی در زمینه آواز هورامی که خود خالق آنها بوده که از جمله این آثار می توان به قاسم خان، ئامه که و ئامینم، هه لبینه جانم بینه، وهره وره غونچه وگول، ئیران ئیران، یارله و باغدا، مه گری مه گری، که نیشکه کاله کهم، سه وزه ی سیاچه م، هه ناری هه ناری، خربی نایی دیده م، بیمارم بیمارم، باوانم باوانم، خالو خالو، له یلی له یلی، یاران یاران، کاوه شنگی لی، گوله که م نه خشانم، ئای هه وار هه وار، عه مر ه که م داد، مه له سه رشین، کورپه ی قه د باریک، ئام لاوه لاوه، جه نگه جه نگه، ئه ی خاور خاور اشاره کرد.
هنرمندان و خوانندگان متعددی با استاد شفیع خالدی کیمنه ای همکاری و همراهی کردند که می توان به هنرمندان نامی چون استاد مجنون، محمد حسین، عثمان کیمنه ای و رضا بگ اشاره کرد، همچنین در کردستان عراق با هنرمندانی چون احمد نازاری (بیاره ای، حه مه روش (گولپی) و حیدر(هیده ر نودشه ای) همراهی و همکاری داشته است.
ماموستا شفیع کیمنه ای بعد از انقلاب اسلامی بعد از چند سال وقفه در کار هنری و بعد از ویران شدن روستای کیمنه در اثر جنگ تحمیلی به همراه خانواده خود به سنندج کوچ کرد و از سال 1361 در صدا و سیمای مرکز کردستان مجددا شروع به فعالیت کرد و از هنرمندان دیگر نیز دعوت به فعالیت فرهنگی و هنری کرد.
استاد در اکثریت برنامه های تلویزیون از جمله صدا و سیمای کردستان، مهاباد، کرمانشاه، شبکه یک و 2 و چهار، خبر و شبکه جهانی سحر همکاری داشته است.
یکی از برنامه های مشهور آن زمان برنامه ترقه به سرپرستی جناب دکتر حمیدرضا اردلان بود که از شبکه دو پخش می شد.
ماموستا شفیع کیمنه ای در اکثریت جشنواره های داخلی و برون مرزی کشور از جمله جشنواره فجر تهران، جشنواره نواحی کرمان، شیراز، تهران، چابهار، لرستان و سنندج، کیش، قشم، چابهار جشنواره های استانی سنندج، دیواندره، سقز، بانه، بوکان، پاوه، مریوان و کامیاران و جشنواره های بین المللی (فرانسه، ترکیه، سلیمانیه) به عنوان نماینده موسیقی هورامان شرکت کرده است.
استاد دارای چهار فرزند به اسامی عادل، محمدرفیع، شاهرخ و شلیراست که هر سه فرزند پسر استاد هم به صورت موروثی دارای صدای خوش و از شاگردان پدر هستند که پسر بزرگش از شاگردهای موفق در زمینه آواز است که از سال 1375 به همراهی پدر در تلویزیون و تمام جشنواره ها همکاری داشته و دارای آثار هنری متعددی است.
از جدیدترین آثار استاد شفیع خالدی کیمنه ای و پسر بزرگش عادل کیمنه ای می توان به اثر یارله وباغدا و هه ناری اشاره کرد.
9936/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.