سامان احمدی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تاکنون 18 اثر در بخش گروه نوازی و 75 اثر در بخش تک نوازی از استان های کُردنشین کشور به دبیرخانه هفتمین جشنواره موسیقی کُردی در کردستان ارسال شده است.
وی اضافه کرد: هنوز فرصت ارسال آثار به این جشنواره باقی است و علاقمندان تا 30 بهمن امسال می توانند در این جشنواره شرکت کنند.
سرپرست معاونت هنری، سینمایی و سمعی بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان افزود: این جشنواره در دو بخش مسابقه ای شامل آواز و نوازندگی و بخش جانبی شامل گروه نوازی برگزار می شود.
وی یادآور شد: این جشنواره به منظور فراهم کردن زمینه مناسب برای ترویج گنجینه ارزشمند موسیقی کُردی و ارج گذاری به تلاش هنرمندان حوزه موسیقی برگزار خوهد شد.
احمدی گفت: بخش مسابقه این جشنواره شامل چهار بخش و در سه رده سنی، شامل آوازهای موسیقی کردی، سازهای بادی، سازهای زهی و سازهای کوبه ای است.
سرپرست معاونت هنری، سینمایی و سمعی بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان افزود: بخش آوازهای موسیقی کُردی شامل اجرای مقام، بیت، لاوک، حیران، سیاوچمانه، آوازهای خانواده گورانی و یا دیگر آوازهای رایج در سنت موسیقایی منطقه افراد شرکت کننده است.
وی اظهار داشت: سازهای بادی متشکل از شمشال، سرنا، نرمه نای، دوزله، قشمه، سازهای زهی تنبور، دوتار، دیوان، عود، کمانچه و سازهای کوبه ای هم شامل دهل، تنبک و دایره است.
احمدی با اشاره به اینکه در تمامی این سازها اجرا بر اساس سنت اجرایی و رپرتوارساز است، یادآور شد: ارسال نمونه تصویری اجرا حداکثر 10 دقیقه است و شرکت کنندگانی که مایل به شرکت در بیش از یک بخش هستند باید برای شرکت در هر بخش، مدارک و فرم درخواست جداگانه تکمیل و ارسال کنند.
سرپرست معاونت هنری، سینمایی و سمعی بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان اضافه کرد: تعداد اعضای گروها حداقل چهار و حداکثر هشت نفر در نظر گرفته شده و می طلبد حداقل 30 دقیقه اجرای گروه به صورت تصویری برای داوری به جشنواره ارسال شود.
هفتمین جشنواره موسیقی کُردی از 6 تا 8 فروردین سال 98 به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان و با حمایت معاونت امور هنری و دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری شرکت کوباک به عنوان نخستین حامی بخش خصوصی جشنواره و انجمن موسیقی ایران شعبه استان کردستان در سنندج برگزار می شود.
9936/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.