اگر چه حضور دستفروشان در خیابان های مرکزی سنندج قدمتی چند ساله دارد اما حدود 10 سالی است که به هر دلیلی بر تعداد آنان در این نقاط شهر به طرز عجیبی افزوده شده که این روزها و با توجه به وضعیت اقتصادی، نمود بیشتری هم داشته است.
باید قبول داشت به دلیل وجود بیکاری و مشکلات اقتصادی، عده زیادی از جوانان سنندجی ناچار به روی آوردن به شغل های کاذبی مانند دستفروشی می شوند و چاره ای جز پذیرفتن آنان هم نیست اگر چه مشکلات زیادی برای شهروندان و رانندگان وسایل نقلیه ایجاد می کنند.
فعالیت تعداد زیادی دستفروش (2 هزار و 500 نفر) در خیابان های فردوسی، انقلاب، امام خمینی (ره) و طالقانی سنندج، منظره ای ناخوشایند به مرکز شهر داده و جدا از ترافیک خودرویی، باعث ترافیک انسانی و ایجاد مشکلاتی برای تردد در پیاده روها و خیابان ها شده به گونه ای که بسیاری از شهروندان به دلیل کم عرض بودن پیاده رو و گسترش بساط دستفروشان ناچار وارده سواره رو ها می شوند که این موضوع خود بر بار ترافیکی نقاط مرکزی شهر افزوده است.
در این میان شهرداری سنندج در سال های اخیر بارها برای ساماندهی دستفروشان برنامه ریزی کرده اما هیچکدام از طرح های آن اجرایی نشد و در واقع شهرداری و شورای شهر به علت عدم همکاری دستگاه های مرتبط، دستفروشان و یا هر دلیل دیگری تاکنون نتوانسته اند برنامه هایش را عملی ساخته و به این وضعیت آشفته سر و سامان دهند.
اخیرا شهرداری سنندج طرحی را در دست اجرا داشت که براساس آن قرار بود از اول دی امسال فاز نخست ساماندهی دستفروشان از خیابان فردوسی، حد فاصل میدان آزادی تا میدان انقلاب در قالب روز بازار و شب بازار آغاز و اجرایی شود که با توجه به مخالفت تعدادی از دستفروشان اجرای آن نیز به تعویق افتاد.
طبق گفته شهردار سنندج پس از انتخاب نمایندگان دستفروشان و برگزاری جلسات مختلف انتقادات و پیشنهادات آنان مورد بررسی قرار گرفته و بعد از جمع بندی نهایی و در فضای تعاملی نسبت به اجرای طرح ساماندهی دستفروشان اقدام می شود.
از این موضوع که بگذریم واقعیت امر اینکه کاسبان دستفروش این موضوع را به خوبی می دانند که شب بازار نمی تواند درآمدی مانند فعالیت در طول روز برای آنان داشته باشد و همین موضوع باعث نگرانی این قشر شده بنابراین با اجرای چنین طرحی مخالفت می کنند در شرایطی که رضایت آنان نیاز اولیه اجرای طرح است.
موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد اینکه در فاز بعدی طرح ساماندهی قرار است افراد دستفروش فعالیت روزانه خود را در پارک دیدگاه سنندج انجام دهند که قطعا با مخالفت کاسبان مواجه خواهد شد.
دوری این محل از مرکز شهر، تردد کمک شهروندان و دسترسی دشوارشان به محل پارک از جمله موارد مطرح برای اعلام مخالفت با این طرح است چون مردم تمایلی برای خرید و حضور در پارک دیدگاه ندارند.
با توجه به این موضوع و از آنجایی که شهروندان معمولا در طول روز اقدام به خرید مایحتاج خود می کنند، می شود با اختصاص مکانی به دستفروشان و ساماندهی آنان در جایی غیر از خیابان ها و پیاده رو ها، هم دغدغه این قشر ضعیف را رفع و هم از این طریق شهروندان را برای خرید مایحتاج خود از دستفروشان به صورت آسان تر ترغیب و تشویق کرد.
از سخنان تعدادی از شهروندان اینگونه دریافت می شود که مکان هایی مانند پارکینگ بلوار کردستان واقع در زیر پل فردوسی یا پارکنیگ روبروی پارک شهدا، می تواند مکان مناسب تری برای اسکان دستفروشان باشد.
به نظر نگارنده چنین پیشنهادی منطقی و عملی است به شرطی که شهرداری و ارگان های مرتبط با همکاری و تعامل نسبت به اجرای چنین طرحی یا طرح های مشابه که بار ترافیکی و وضعیت نابسامان و ناخوشایند مرکز شهر را تا حدود زیادی ساماندهی می کند، جدی تر اقدام کنند ضمن اینکه نیازها و توقعات خرده فروشان و کاسبان دستفروش نیز برآورده شود.
شهر سنندج مرکز استان کردستان با بیش از 500 هزار نفر جمعیت با سه ناحیه شهرداری اداره می شود.
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.