به گزارش ایرنا، 12 تیرماه گذشته تفاهم نامه احداث قطار شهری بین شهرداری قزوین و یک شرکت چینی امضا شد، طرحی که تصویب شورای عالی ترافیک را نیز به همراه داشته و به استان قزوین نیز ابلاغ شده است.
این طرح با هدف کاهش بار ترافیکی در نخستین فاز خود از شرق به غرب و در فاز دوم نیز از شمال به جنوب شهر قزوین دیده شده و اجرایی خواهد شد.
براساس توافق های صورت گرفته، شرکت چینی با نام نورینکو اینترنشنال به عنوان پیمانکار طرح حدود 6 ماه فرصت دارد تا کارهای مطالعاتی مورد نیاز را انجام داده و برای اجرای آن اقدام کند.
در همین راستا و در نشست شنبه شب پارلمان محلی قزوین، اساسنامه تشکیل سازمان قطار شهری قزوین و حومه از سوی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی این شهر مطرح شد.

**نقش شهرداری در تامین بودجه تراموا حداقلی است
یک عضو شورای شهر قزوین در نشست امشب اظهار داشت: سازمان قطار شهری در راستای پیگیری و اجرای طرح تراموا و همچنین ادامه متروی هشتگرد - قزوین، دیده شده و بر روند عملیات اجرایی آن نظارت خواهد کرد.
احد چگینی با بیان اینکه اساسنامه سازمان قطاری شهری متناسب با شرایط شهر قزوین بومی سازی شده، اضافه کرد: این طرح هم اکنون در مرحله مطالعه بوده و بخش اعظم بودجه آن نیز از سوی دولت تامین می شود.
به گفته این عضو شورای شهر، اساسنامه موجود به شهرداری اجازه می دهد که با فراهم شدن شرایط و پس از تصویب شورا نسبت به فروش اوراق اقدام کند.

**اجازه ندهیم تراموا هم به سرنوشت پل امام رضا (ع) دچار شود
رئیس کمیسیون املاک و مستغلات شورای اسلامی شهر قزوین در این نشست با بیان اینکه آینده خوبی برای طرح تراموا دیده نمی شود، اظهار داشت: قطار شهری مساله ای شبیه پل امام رضا (ع) است و شاید با به سرانجام نرسیدن آن نام بدی برای شورای پنجم باقی بماند.
مهدی عبدالرزاقی ادامه داد: با اجرای این طرح، خیابان امام و طالقانی با عرضی کم و به عنوان شاه بیت اقتصادی شهر قزوین، تحت تاثیر مستقیم طرح قرار می گیرند.
وی با بیان اینکه همیشه اول بودن به معنای خوب بودن نیست، یادآور شد: انتظار می رود کارشناسان خبره و متخصص در حیطه تراموا با حضور در جلسه شورای شهر به معرفی و تشریح تخصصی تر این طرح بپردازند.
عبدالرزاقی با انتقاد از اینکه شورا را قدم به قدم به سمت اجباری کردن اجرای طرح تراموا می برند، اضافه کرد: برای تصویب اساسنامه پیشنهادی قطار شهری باید این شرط نیز قید شود که هیچگونه عملیات اجرایی بدون مصوبه شورا انجام نشود.

**با تراموا مخالف نیستم اما با روند تصویب طرح مخالفت دارم
عضو دیگر شورای اسلامی شهر قزوین نیز در این باره اظهار داشت: تجربه نشان داده هرگاه پروژه ای در ابتدا نه تنها با ابهام بلکه با دور زدن آغاز شده، سرانجامی به همراه نداشته است.
محسن حق شناس ادامه داد: اجرای پروژه پل امام رضا (ع) که در ادوار گذشته شورای اسلامی شهر به تصویب رسید آن قدر سریع اتفاق افتاد که اعضای وقت در برابر کار انجام شده قرار گرفتند.
این عضو شورا با بیان اینکه در سایر طرح ها از جمله اجرای پیاده راه نیز این اتفاق افتاد اما هیچ کدام به نتیجه نرسید، اضافه کرد: اگر نحوه ورود و تصمیمات پروژه تراموای قزوین نیز به همین روال باشد بدون شک اجرای آن با هزینه 10 هزار میلیارد ریالی با مشکل روبرو خواهد شد.
حق شناس در پایان با اشاره به اینکه در اصل موضوع تراموا مخالفتی نیست، یادآور شد: تنها موضوع مهم نحوه ورود به تصویب طرح است تا جایی که به نظر می رسد ما را به سمتی می برند که اگر آن را تصویب نکنیم، طرح به مورد اجرا گذاشته خواهد شد.

** برای اجرای تراموا باید بودجه مورد نیاز پیش بینی شود
رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر قزوین در این باره گفت: فلسفه استفاده از وسایل نقلیه عمومی آن است که در مکان های پرترافیک بتوان با توسعه حمل و نقل عمومی، مشکلات موجود را مرتفع ساخت.
سعید دقیقی ادامه داد: معتقدم عرض خیابان امام خمینی (ره) برای اجرای این طرح کم عرض بوده و تامین بودجه آن در شرایط اقتصادی کشور نیز سخت به نظر می رسد.
این عضو شورا اظهار داشت: برای اجرای طرح تراموا و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی از همان ابتدای کار باید فرهنگ استفاده درست از آن نیز ترویج شود.

**شهرداری برای مطالعات تراموا هزینه ای نمی پردازد
رئیس شورای اسلامی شهر قزوین نیز پس از شنیدن سخنان اعضا درباره هزینه مطالعات این طرح، اطمینان داد که شهرداری دراین زمینه هزینه ای نمی پردازد و این کار بر عهده شرکت چینی خواهد بود.
حکمت الله داودی با بیان اینکه برای اجرای قطار شهری هم بودجه آن باید پیش بینی شود و هم به صورت کارشناسی و با هماهنگی شورای شهر به مرحله اجرا گذاشته شود، ادامه داد: برای مطالعات و اجرای این طرح نشست هایی با حضور کارشناسانی از شرکت متروی تهران و طرف چینی برگزار شده است.
به گفته داودی، موضوع ترافیک چند وجهی بوده و تنها بر عهده یک دستگاه مانند محیط زیست، فرمانداری، پلیس راهور و یا شهرداری نبوده بلکه با هماهنگی و تصویب شورای عالی ترافیک صورت می پذیرد.
در پایان جلسه امروز، اعضای شورای شهر قزوین توافق کردند تا تمامی هزینه های مطالعات طرح بر عهده طرف چینی بوده و هر گونه عملیات اجرایی و تصمیم گیری نیز در این رابطه با تصمیم شورا صورت گرفته و مسایل یاد شده در اساسنامه نیز قید شود.
7388/8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.