به گزارش خبرنگار ایرنا، رشید قربانی روز چهارشنبه در همایش تجلیل از مدیران و فعالان حوزه سواد آموزی استان اظهار داشت: یکی از شاخص های توسعه یافتگی کشورهای مختلف در دنیا آموزش و سواد است و هر کشوری که بیسواد آن بیشتر باشد معادل و شاخص توسعه ای آن پایین می آید.
وی افزود: ایران اسلامی به عنوان یک کشور در حال توسعه در زمینه سواد از یک سطح متوسط برخوردار بوده و به نمره مطلوب نرسیده که باید تلاش کنیم این معیار و شاخص توسعه یافتگی را بیش از گذشته ارتقا دهیم.
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه آموزش و سواد از لحاظ تمدنی و تاریخی در تاریخ دنیا و کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است، تاکید کرد: امروز تحولات اجتماعی، فرهنگی، علمی و اقتصادی می طلبد افراد جامعه از یک سطح علمی و سواد و دانش برخوردار باشد.
وی با اشاره به اینکه پس از انقلاب تلاش های فراوانی در زمینه ارتقای سواد درکشور انجام شده است، یادآور شد: کشور ما در دوران پس از انقلاب در زمینه میزان باسوادی 30 درصد از میانگین جهانی پایین تر بود اما امروز چهار درصد از این میانگین بالاتر است.
قربانی با بیان اینکه در حال حاضر استان کردستان در زمینه باسوادی جامعه هدف (10 تا 49 سال) بالاتر از میانگین کشوری است، گفت: در سال جاری پوشش سواد آموزی در این استان به 95 درصد رسیده است.
وی اضافه کرد: براساس آخرین سرشماری در سال 95 تعداد بیسوادان جامعه هدف استان حدود 80 هزار نفر بود که در حال حاضر این آمار به 50 هزار نفر کاهش پیدا کرده است.
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان با تاکید بر تلاش برای آموزش با کیفیت در حوزه سواد آموزی افزود: مساله ای که بتواند آموزش را کیفی کند ایجاد مراکز یادگیری محلی است که امسال تعداد این مراکز در استان به 17 مورد افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه سواد، پایه و اساس فرهنگ است ابراز امیدواری کرد این مقوله مهم در تمام استان های کشور از جمله کردستان به عنوان استان فرهنگ و هنر مورد توجه جدی قرار بگیرد و در سال های نه چندان دور بیسوادی در جامعه ریشه کن شود.

** سواد به تغییر در رفتار و شیوه زندگی منجر شود
معاون سیاسی فرماندار سنندج نیز در این آیین اظهار داشت: امروز در دنیا جامعه ای باسواد تلقی می شود که از قِبل آن سواد و دانش تغییراتی اساسی در شیوه زندگی و رفتار افراد اتفاق افتاده باشد.
یحیی نظری افزود: بعد از انقلاب و تاسیس نهضت شاهد جهشی اساسی در بخش سواد آموزی بودیم و آمارهای مقایسه ای نشان می دهد که این تلاش ها در سطح کشور به ثمر نشسته است.
وی با تاکید بر اینکه باید مبادی بیسوادی را ببندیم، گفت: در گذشته تعریف سواد، خواندن و نوشتن بود و پس از آن به تسلط بر دو زبان و آشنایی با رایانه تغییر یافت و امروز سواد باید شیوه زندگی را تغییر دهد.
معاون سیاسی فرماندار سنندج تاکید کرد: امروز جامعه ما با این شیوه باسوادی فاصله دارد و باید تلاش کنیم این حوزه را از لحاظ کمیت و کیفیت ارتقا دهیم به گونه ای که در کنار آموزش، تغییر در رفتار افراد را نیز شاهد باشیم.

** 87 درصد جامعه روستایی سنندج باسواد است
مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک سنندج نیز در این آیین با بیان اینکه نهضت یکی از نهادهای اثر گذار انقلابی است، گفت: در سرشماری سال 1355 در جامعه روستایی شهرستان سنندج تنها 21درصد باسواد بودند که در سرشماری سال 95 این رقم به 87.6 رسیده است.
فواد حسینی با اشاره به اینکه در جامعه شهری نیز در سال 1355 این آمار 56.3 درصد بود که در آخرین سرشماری به 95.4 درصد رسیده است، افزود: همچنین آمار باسوادی مردان از 48 درصد به 95 درصد در سال جاری و زنان نیز از 20.4 به 91 درصد افزایش یافته است.
وی یادآور شد: در مجموع آمار باسوادی در شهرستان سندج در سرشماری سال 1355 حدود 35.4 درصد بود که به برکت تشکیل نهضت سوادآموزی و تلاش های انجام شده این آمار به 94 درصد رسیده است.
در ادامه این آیین از مدیران، فعالان و دست اندرکاران حوزه سواد آموزی استان تجلیل شد.
در حال حاضر بیش از یک هزار و 400 نفر آموزش دهنده در راستای آموزش بی سوادان در استان کردستان فعالیت می کنند.
هفتم دی سالروز تشکیل نهضت سواد آموزی به فرمان امام خمینی(ره) است، یکم تا هفتم دی به عنوان هفته نهضت سوادآموزی نامگذاری شده است.
7348/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.