به دلیل شیوع ویروس کرونا، ماه مبارک رمضان نسبت به سالهای گذشته متفاوت است و برخی در خصوص تغذیه در این ماه با توجه به شیوع این ویروس همواره سوالاتی را مطرح می‌کنند.

یک دکترای تخصصی تغذیه و رژیم درمانی در این زمینه می‌گوید: در ماه مبارک رمضان امسال، افراد باید توجه ویژه‌تری نسبت به رژیم غذایی خود داشته باشند، تا همزمان با روزه ماه رمضان سیستم ایمنی خود را در مقابل با ویروس کووید ۱۹ تقویت کنند.

سیاوش فاضلیان روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در این ماه افراد باید از همه گروه‌های غذایی شامل انواع غلات، پروتیینها ،  سبزی‌ها، لبنیات و چربی‌ها به صورت متعادل استفاده کنند.

به گفته وی، روزه‌داران افطار را می‌توانند با یک لیوان شیر داغ و یا آب داغ همراه با خرما شروع کنند و روزه‌داران بهتر است که وعده شام را سبک و زود هضم انتخاب کنند. 

وی گفت: مردم در فاصله بین افطار تا سحر بهتر است حداقل چندین بار از میوه‌ها و سیزیجات و سالادهای مختلف استفاده کنند.

 به گفته وی، در وعده سحر بهتر است به طور حتم از دسته غلات مانند برنج و نان‌های سبوس‌دار، پروتیین مانند انواع گوشت، مرغ ،ماهی و همچنین سالاد سبزیجات استفاده شود.

وی گفت: باید دقت کرد که وعده سحری وعده‌ای کامل و مشابه وعده ناهار برای فرد است، با این تفاوت که از مصرف غذاهای پرچرب و سرخ‌کرده و ترش پرهیز شود، تا در طول روز مشکلی برای فرد روزه‌دار ایجاد نشود.

فاضلیان اظهار داشت:افراد روزه‌دار سعی کنند در فاصله افطار تا سحر ۸ لیوان آب و مایعات بنوشند و استفاده از سبزی‌ها در وعده سحری کمک می‌کند تا در طول روز روزه‌داران کمتر تشنه شوند، زیرا فیبر موجود در این مواد در طول روز آب موجود در بافت خود را آزاد کرده و فرد احساس تشنگی کمتری خواهد داشت.

این کارشناس تغذیه افزود:افراد روزه‌دار همچنین باید به یاد داشته باشند که چای نمی‌تواند جای آب را بگیرد و خوردن چای را جایگزین آب کنند، زیرا چای در طول روز دفع می‌شود و جذب بدن نمی‌شود.
به گفته وی، با رعایت تغذیه صحیح و مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین‌های A، D، E، C و همچنین منابع غذایی حاوی آهن، روی و سلنیم(Selenium)که برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ لازم هستند، نگرانی از نظر تضعیف سیستم ایمنی بدن در ایام روزه‌داری و خطر ابتلا به این بیماری کاهش می‌یابد.

فاضلیان در پاسخ به این سوال که چه افرادی نمی‌توانند روزه بگیرند؟ گفت: افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماران قلبی، دیابتی و دیگر بیماری‌های زمینه‌ای، افراد کهنسال بهتر است برای روزه گرفتن با پزشکان مشورت کنند.

به گفته وی، از نظر پزشکان افرادی که فشار خون بالا دارند و یا بتازگی پیوند اعضا انجام داده اند، بهتر است روزه نگیرند،  افرادی که سیستم ایمنی پایینی دارند و  به چاقی و یا لاغری مزمن دچار هستند برای روزه گرفتن باید بیش از سایر گروه‌ها اقدامات احتیاطی را رعایت کنند و در این زمینه از پزشک خود مساله را جویا شوند.

فاضلیان ، در خصوص روزه گرفتن کسانی که ابتلا به ویروس کرونا شده اند، نیز گفت: کسانی که دچار عفونت‌های ویروسی و یا کرونا هستند تا بهبودی کامل باید مراقبت‌های غذایی و بهداشتی را رعایت کنند، چرا که کالری دریافتی، پروتئین دریافتی،  املاح و ریز مغذی‌ها و همچنین ویتامین‌ها باید به بدن برسد تا بیماری تشدید نشود.

به گفته وی، کسانی هم که دوره نقاهت را می‌گذرانند و سالم وسلامت هستند، باید با رعایت رژیم مناسب یعنی پروتئین مورد نیاز بدن را تامین کنند، که در این راستا از لبنیات استفاده کنند و هفته‌ای دوبار ماهی استفاده کنند تا امگا ۳ بدن را تامین کنند.

به گفته وی، این افراد باید میزان مایعات دریافتی بدن را بالا ببرند زیرا اگر در این پروسه نقاهت به هر دلیلی میزان دمای بدن بالا برود، ممکن است که موجب افزایش تعریق و از دست دادن مایعات در بدن شود.

به گفته وی، این گروه نباید دریافت غذایی خود را کم کنند و باید وعده های غذایی کم حجم و پرکالری مصرف کنند تا دچار مشکل نشوند و  این افراد اگر بیش از ۶ هفته از بیماریشان می‌گذرد با رعایت رژیم غذایی مناسب و رعایت اصول بهداشتی می‌توانند روزه بگیرند.

فاضلیان، در پایان در مورد افراد عادی نیز یادآور شد: روزه گرفتن در این روزها به شرایط جسمی و روحی افراد بستگی دارد، استرس و ترس از بیماری کرونا، سیستم ایمنی را  ضعیف می‌کند، پس اگر کسی که خیلی زود سرما می‌خورد یا بیماری می‌گیرد باید نخست با ورزش و تغذیه مناسب استرس را کنترل کند، سپس بداند بین افطار تا سحر چه غذایی مصرف کند تا نیازهای بدن تامین شود.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا یا کووید ۱۹ به بیشتر کشورهای جهان سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.