برخی از مردم عقیده دارند که با توجه به راه‌اندازی پویش "در خانه می‌مانیم" در پی شیوع ویروس کرونا و لزوم شرکت همگانی شهروندان در این پویش، نقش و مسئولیت اجتماعی شهرداری‌ها برای جلوگیری از بروز تجمع مردم در این نهاد پر رفت و آمد، بیشتر از گذشته باید احساس شود.

سرپرست معاونت توسعه، مدیریت و منابع شهرداری شهرکرد، با تاکید بر رعایت موارد ایمنی و بهداشتی در محیط کار گفت: میز خدمت در راستای عینیت بخشیدن به حقوق شهروندی و تکریم ارباب رجوع شکل گرفته است و می‌تواند نقطه عطفی در جهت تسهیل در خدمت‌رسانی شایسته به شهروندان باشد.

صادق محمدپور افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا، در راستای حفظ سلامت کارکنان و شهروندان و همچنین کاهش تردد و حضور ارباب رجوع، برخی خدمات شهرداری باید در قالب میز خدمت و به شکل الکترونیکی ارتقاء یابد.

رییس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری شهرکرد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: شهرداری شهرکرد تصمیم گرفته است، سامانه میز خدمت الکترونیکی با هدف ارتقای رضایتمندی شهروندان در راستای طرح تکریم ارباب رجوع، بهبود و اصلاح روش‌های ارائه خدمات به شهروندان و همچنین جلوگیری از ضایع شدن حقوق مراجعان را فعال کند.

بهروز محمدپور در ادامه تصریح کرد: زیرساخت برنامه‌هایی همچون استعلام بانک‌ها و ادارات، تصدیق گواهی‌های شهرداری، استعلام و پرداخت عوارض نوسازی، محاسبه تراکم ساختمانی مصوب و مجاز، محاسبه عوارض و صدور تراکم ساختمانی، محاسبه زیربنای ساخت در طبقات، عوارض کسب و پیشه، عوارض خودرو آماده شده است و باید گردش کار نهایی این برنامه‌ها توسط معاونت شهرسازی و حوزه‌های مناطق مختلف شهرداری قرار بگیرد و پس از تایید نهایی می‌توان این برنامه‌ها را در اختیار مردم قرار داد.

به گفته محمدپور، زیر ساخت‌های مورد نیاز برای اجرایی شدن این طرح آماده است و شهرداری شهرکرد مشکلی در رابطه با زیر ساخت‌های لازم ندارد.

محمدپور ادامه داد:‌ اطلاع‌رسانی شفاف درباره هر یک از خدمات ارایه شده در میز خدمت الکترونیکی شامل مراحل گردش کار، مستندات مورد نیاز ، قوانین و مقررات، سؤالات متداول، مدت زمان انجام خدمت، رویه ارائه شکایت و پیگیری و مسئول اصلی ارائه خدمت، امکان اخذ درخواست خدمت از ارباب رجوع در قالب فرم‌های الکترونیکی و بارگذاری و ارسال الکترونیکی مدارک و مستندات مورد نیاز برای دریافت خدمت توسط ارباب رجوع را از مزایای راه‌اندازی سامانه میز خدمت الکترونیکی برشمرد.

رییس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری افزود: میز خدمت الکترونیکی این امکان را به شهروندان می‌دهد تا تمامی استعلامات و انجام فرآیندهای بین دستگاهی مورد نیاز برای ارایه خدمت، قابلیت ارائه و تحویل خدمت به ارباب رجوع به صورت الکترونیکی، ارائه کد رهگیری منحصر به فرد به درخواست خدمت به منظور ردگیری مراحل اجرای فرآیند پردازش درخواست خدمت و بازیابی و رجوع به سوابق اطلاعات خدمت ارایه شده، امکان ارسال پیامک به منظور اطلاع رسانی مراحل پردازش درخواست خدمت به ارباب رجوع، نظرسنجی الکترونیکی از ارباب رجوع در ارتباط با کیفیت خدمات ارائه کنند.

محمدپور، با اشاره به اینکه میز خدمات الکترونیک قابلیت‌های فراوانی دارد، خاطر نشان کرد: کاهش هزینه‌ها، افزایش سرعت در انجام امور و رضایتمندی شهروندان از قابل توجه‌ترین اهداف مورد نظر اجرای راه‌اندازی سامانه (افزونه) میز خدمت الکترونیکی است.

وی یادآور شد: ایجاد بستر و زیرساخت‌های لازم در راستای جلوگیری از ضایع شدن حقوق شهروندان، بهبود و اصلاح روش‌های ارائه خدمات به شهروندان، ارتقای رضایتمندی شهروندان در راستای طرح تکریم ارباب رجوع، جلوگیری از سرگردانی مردم و ایجاد نظام پاسخگو و کارآمد از مهم ترین اهداف راه اندازی میز خدمت الکترونیکی است.

میز خدمت الکترونیکی مانع از ارتباطات اداری خارج از ضابطه می‌شود

رییس شورای چهارمحال و بختیاری نیز در همین ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: هدف نهایی از این اقدام، ایجاد بستر و زیرساخت‌های لازم به منظور جلوگیری از تضییع حقوق شهروندان، تکریم ارباب رجوع، جلوگیری از سرگردانی مردم، پیشگیری از برقراری ارتباطات اداری خارج از ضابطه و ایجاد نظام اداری پاسخگو و کارآمد است.

فرهاد رییسی ادامه داد: هر چقدر که مردم ارتباط فیزیکی کمتری با کارکنان در شهرداری داشته باشند، کیفیت کار در این نهاد بالا می‌رود و شفاف‌سازی بهتری صورت می‌گیرد و سیستم بیمه می‌شود.

وی تاکید کرد: میز خدمت الکترونیک به معنای استقرار یک میز فیزیکی جداگانه و یا به معنای اختصاص نیروهای جدید برای پاسخگویی به شهروندان نیست، بلکه در راستای افزایش بهره‌وری از نیروهای موجود در واحدهای ارایه کننده خدمات و باجه‌های تعیین شده، استفاده خواهد شد.

رییسی اظهار داشت: میز خدمت الکترونیک در شهرداری شهرکرد فعال بود، ولی همه خدمات ارایه شده توسط این مجموعه را شامل نمی‌شد، که با شرایط خاص پیش آمده در خصوص کرونا، این مجموعه در تلاش است با الکترونیکی کردن بیشتر خدمات،  مراجعات را به شهردای به حداقل برساند.

رییسی تصریح کرد: میز خدمت الکترونیک شهرداری هنوز کامل نشده است ولی امید است تا پایان اردی‌بهشت بیشتر فعالیت‌ها و خدمات شهرداری به صورت الکترونیکی در خدمت شهروندان قرار بگیرد.

 به گفته وی، میز خدمت فقط در زمینه ارائه خدمات شهرسازی نیست و تمام خدمات عمرانی، خدمات شهری و مالی شهرداری‌ها را در بر می‌گیرد، که بخشی از این خدمات از جمله بخشی از خدمات مالی و شهرسازی آماده ارائه است و مابقی این خدمات تا پایان اردی‌بهشت‌ماه تکمیل و راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش ایرنا، بیماری ویروسی کرونا به بیشتر کشورهای جهان سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.
شست‌و شوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.