به گزارش خبرنگار مهر، تقی مبینی شامگاه سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان با اشاره به اینکه هر سال از یکم تا هفتم اسفندماه هر سال، هفته وکیل است، اظهارداشت: کانون وکلای استان حدود ۲۵۶ وکیل عضو در اختیار دارد و در حال آموزش به حدود ۳۰ کارآموز وکالت است.

وی گفت: کانون وکلای استان چهارمحال و بختیاری در سال ۹۱ استقلال یافت و از نظر سابقه و قدمت جوان‌ترین کانون وکلای موجود در کشور است.

رئیس کانون وکلای چهارمحال و بختیاری افزود: یک سوم از مجموعه وکلای کانون وکلای استان، بانوان و دو سوم آقایان هستند.

مبینی ادامه داد: کانون وکلای استان بودجه دولتی در اختیار ندارد و شفاف‌ترین روند رسیدگی مالی و علمی را دارد.

وی گفت: سالانه با هماهنگی رئیس دادگستری استان و رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب مرکز استان، کمیسیونی برای جذب تعداد وکلای مورد نیاز به استان تشکیل می‌شود که امسال این کمیسیون در نهایت تصمیم بر جذب ۱۴ وکیل گرفته است و تا کنون حدود ۶۵ درصد آنان به طور کلی بیکار هستند و حتی یک مراجعه کننده نداشتند.

رئیس کانون وکلای چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: وکلا قشر مظلومی هستند که حتی طبق قانون نمی‌تواند برای کار خود تبلیغ کنند و گاهی توان پرداخت هزینه‌های تمدید پروانه خود را ندارند.

۳۵ درصد وکلا مشغول فعالیت هستند

وی تصریح کرد: حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد وکلا مشغول فعالیت هستند که دارای سابقه بیشتر کاری هستند و یا اینکه وکیل یک بانک عامل یا مؤسسه و… هستند.

وی ادامه داد: متأسفانه در مورد این قشر تبلیغات بدی می‌شود که تنها به فکر پول و فرار مالیاتی و غیره هستند.

وی ادامه داد: متأسفانه قوانین وکالت کانون وکلا را مکلف می‌کند که چنانچه کارمندان بخش حقوقی ادارات دولتی با داشتن دانشنامه لیسانس و ۳۰ سال بازنشستگی می‌تواند از کانون وکلا بدون آزمون پروانه کارآموزی بگیرند که این مدت کارآموزی باید نصف باشد که این قوانین نیازمند اصلاح است.

وی تصریح کرد: قوانین کانون وکلا را مکلف کرده چنانچه قاضی‌ای بازنشسته شده و بیش از ۵ سال سابقه کار قضاوت داشته باشد می‌تواند با مراجعه به کانون وکلا بدون آزمون و طی دوره کارآموزی پروانه وکالت پایه یک دریافت کند که به نظر می‌رسد این قوانین نیازمند بازنگری است و مجلس آینده باید به این امر توجه بیشتری داشته باشد تا جوانان فرصت‌های بیشتری برای اشتغال داشته باشند.

رئیس کانون وکلای چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در حال حاضر دو نفر از وکلایی که علیه آنها شکایت شده پروانه کاری‌شان معلق شد و دادگاه کانون وکلا در موردشان تصمیم‌گیری کند لذا اگر وکیلی خطوط قرمز قوانین را رد کند به صورت جدی با آن برخورد خواهد شد.

مبینی با بیان اینکه تنها پنج درصد از پرونده‌های دادگستری استان به وکلا مراجعه می‌کنند، گفت: گرفتن وکیل در ایران اختیاری بوده و اجباری نیست اما در تمام کشورهای اروپایی و آمریکایی نهاد وکالت برای خانواده‌ها اجباری و همین موضوع موجب شده ورودی دادگاه‌های آنان کم باشد.

وی بیان کرد: وقتی فردی، وکیل خود را انتخاب می‌کند باید طبق قانون بخشی از حق وکالت موکل پرداخت شود و نهایتاً قاضی پرونده نتیجه را رقم می‌زند و وکیل تنها یک مأمور است که از توان علمی خود برای پرونده استفاده کرده است.

رئیس کانون وکلای چهارمحال و بختیاری ادامه داد: نهاد قانونگذاری در کشور کمترین بهره را از وکلا می‌گیرد و این در حالی است که همیشه برای تدوین لوایح در سایر کشورها، یکی از مراکز که به جدیت مورد مشورت قرار می‌گیرند، کانون‌های وکلا هستند.

وی یادآور شد: لازم است نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی کانون‌های وکلا را در مشورت‌های خود قرار دهند که کانون وکلا آماده مشاوره رایگان برای تدوین بهترین قوانین است.

عضو هیئت مدیره کانون وکلای استان چهارمحال و بختیاری نیز افزود: گاهی مطرح می‌شود وکلا فرار مالیاتی دارند در صورتی که پس از انتخاب وکیل توسط افراد، مالیات توسط دادگستری از وکیل دریافت می‌شود.

بابک بهرامی بیان کرد: طبق ماده ۱۰۳ قانون مالیات‌های مستقیم اگر وکیل، مالیات را پرداخت نکند دادگستری نباید وکالت او را بپذیرد.

وی گفت: وکلا در منظم ترین قشر در پرداخت مالیات هستند اما عده‌ای با فرافکنی وانمود می‌کنند که وکلا مالیات خود را پرداخت نمی‌کنند.

وی بیان کرد: در بخش نقل و انتقالات نیز تاکنون به ۱۵ درخواست وکلای استان برای جابجایی به داخل و خارج از استان رسیدگی شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.