این کتاب که درآمدی بر قصه حیدربک و سمنبر از قصه‌های شیرین عامه‌پسند، در سال ۱۳۹۷ و در ۹۶ صفحه به چاپ رسیده است.

عباس قنبری عدیوی نویسنده کتاب در سخن آغازین کتابش آورده است: "قصه شیرین حیدربک و سمنبر سروده‌ای از تبار منظومه‌های ادب شفاهی است.

وجود روایت‌های متعدد و متفاوت، تعدد چاپ و علاقه‌مندی فراوان اهالی روستاها و عشایر ایران به این اثر در سده‌های اخیر نشان می‌دهد که این قصه در ادبیات عامه یا فولکلور فارسی‌زبانان از منزلت و جایگاه متمایز و بسیار خوبی برخوردار است.

این قصه در کنار سایر قصه‌های شیرین عامه‌پسند، چراغ روشنایی بخش زمستان‌های روستاییان و عشایر کشور بوده و در برخی مناطق نیز هنوز مردان و زنان قدیمی به آن علاقه‌مند هستند.

این منظومه در کنار آثاری چون فلک‌ناز، خورشیدآفرین و سرو و گل، نوش‌آفرین‌نامه، امیر ارسلان، هزار و یک شب، ویس و رامین، بهرام و گل اندام و سمک عیار جنبه مردمی یافته و دوستداران ادبیات شفاهی از آن استقبال می‌کنند.

این کتاب تلاشی برای معرفی یکی از قصه‌های شیرینی ایرانی است که رخداد تاریخی آن در دوره صفویه و رواجش در عصر قاجار است."

مناسبات فرهنگی و اجتماعی عصر صفوی سبب تولید آثاری همچون حیدربک شده است. که بی‌شک این آثار بازتاب خواسته‌های مردمی و تجلی چهره‌های مردمی حکومت است.

عباس قنبری عدیوی رئیس بنیاد ایران شناسی شعبه چهارمحال و بختیاری و دارای دکترای تخصصی زبان و ادبیات فارسی با گرایش فولکلوریک و مردم‌شناسی است.

از وی تاکنون بیش از ۲۰ عنوان کتاب پژوهشی و علمی و بیش از ۱۰۰ مقاله به چاپ رسیده است.

امثال و حکم بختیاری، گُفت و لُفت، یک جرعه از خیال، جستاری در فرهنگ و هنر بختیاری، نیوشه، زِ شیرِ بنگِشت تا جون آدمیزاد (از شیر گنجشک تا جان آمیزاد)، آستاره (فرهنگ و ادبیات زنان بختیاری) و شیر سنگی تعدادی از آثار به چاپ رسیده این نویسنده به شمار می‌رود.

۷۳۶۳/۲۰۹۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.