مهدی سالاری روز پنجشنبه در همایش تحلیل و بررسی وضعیت ساخت و ساز در استان یزد با حضور شهرداران استان اظهار داشت: صنعت ساختمان یک صنعت کلیدی با گردش مالی و اشتغالزایی بالاست و اگر حال و روز این صنعت خوب باشد و درست هدایت و مدیریت شود، علاوه بر اشتغال و مزایایی اقتصادی متعدد آن، رضایت مردم نیز برای برخورداری از مسکن مناسب تامین می شود.

وی با بیان اینکه شرایط امروز کشور با دوره‌های قبل که پول نفت فراوان بود، متفاوت شده و باید با شرایط جدید انطباق پیدا کنیم، تصریح کرد: باید ساختارها، فرآیندها و رفتار با نیازهای امروز حوزه ساخت و ساز هماهنگ شده و دیدگاه‌های متولیان صنعت ساختمان به هم نزدیک شود.

سالاری با اشاره به اینکه نگرش‌ها در نظام مهندسی تغییر کرده ولی تغییر فرآیندها زمانبر است، تعامل با سازمان‌های مرتبط همچون شهرداری‌ها را ضروری دانست و گفت: مردم یزد سال‌هاست که در ساخت و ساز از مهندسان و دستگاه‌های متولی جلو افتاده‌اند چون آنها منتظر دستورات سازمان نظام مهندسی یا شهرداری نمی‌شوند.

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان یزد خاطرنشان کرد: به دلیل سودجویی و گردش مالی بالای صنعت ساختمان، منفعل کردن سازمان مهندسی و شهرداری‌ها برای سوداگران این حوزه سودآوری بیشتری دارد.

سالاری واگذاری شناسایی عوامل ساخت و ساز غیرمجاز در استان یزد و ارائه راهکارهای مناسب از سوی معاونت عمرانی استانداری به سازمان نظام مهندسی در قالب کارگروه تخصصی را در ایجاد تحول صنعت ساختمان استان موثر دانست و افزود: هوشمندسازی روند صدور پروانه‌ ساختمانی در شهرداری یزد و قول این مجموعه برای اجرای این طرح تا پایان سال و اصلاح ۲ نقشه‌ای بودن برخی ساخت و ساز در یزد از طریق تعامل میان شهرداری و نظام مهندسی قابل اجراست.

این مسئول پیشنهاد کرد که با توجه به مراجعه زیاد مردم در خصوص ساخت و سازهای غیرمجاز، به جای تقویت کمیسیون ماده ۱۰۰ ، تقویت معاونت عمرانی و معماری شهرداری و نیز واحد صدور پروانه ساخت و ساز بیشتر مورد توجه قرارگیرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد چندی قبل در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی از ساخت و ساز ۹۰ درصد بناهای یزد از طریق شبکه غیر رسمی خبر داده بود.

به تازگی اطلاعات پروانه‌های ساختمانی صادر شده در نقاط شهری توسط شهرداریهای کشور در زمستان ۹۷ از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده که بر مبنای آن یزد جزو چهار استان دارای کمترین تعداد پروانه ساختمانی صادر شده کشور قرار دارد؛ چهارمحال و بختیاری، ایلام و سمنان در این زمینه جلوتر از استان یزد هستند.

بر این اساس از مجموع ۴۹ هزار و ۸۷۵ پروانه ساختمانی صادر شده کل کشور در زمستان ۹۷ سهم استان یزد فقط ۶۳۹ پروانه بوده است.

۱۹۶۸/ ۶۰۱۴/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.