جی پلاس

جنجال‌های جهان ورزش| جاسوسی در دنیای فوتبال

جاسوسی در دنیای فوتبال یکی از روش های کسب اطلاعات از تیم های حریف و بازیکنان است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فرشته مقدم: مربیان، بازیکنان، باشگاه ها و سازمان های فوتبال برای رسیدن به اهداف خود ممکن است به جاسوسی روی آورند. کسب اطلاع از تاکتیک تیم ها پیش از بازی های مهم، اطلاع از وضعیت بازیکنان و هواداران از جمله دلایلی است که جاسوسی به بهترین گزینه تبدیل می شود. گاهی سرمربی یا تیم لو می رود و برخی از آن ها انکار می کنند که جاسوسی کردند. کسانی که مجبور می شوند به جاسوسی شان اعتراف کنند با جریمه روبرو می شوند. 

لیورپول 

باشگاه لیورپول از ژوئن ۲۰۱۲ تا فوریه ۲۰۱۳ اطلاعات بازیکنان منچسترسیتی را می دزدید و درباره بازیکنان مورد نظر برای امضای قرارداد با این تیم جاسوسی می کرد. در سپتامبر ۲۰۱۳ مسئولان سیتی متوجه هک سیستم باشگاه شدند. حضور سه نفر از کارکنان سابق سیتی در باشگاه لیورپول به این شایعات دامن زدند. سیتیزن ها به خاطر لو رفتن برنامه هایش به سرعت با خسوس ناواس و فرناندینیو قرارداد امضا کردند. با وجود این اتفاق دو باشگاه برای حل مساله هرگز به لیگ برتر مراجعه نکردند. آن ها با هم توافق کردند و لیورپول قبول کرد به عنوان جریمه ۱.۲۵ میلیون دلار به سیتی بدهد. 

مارچلو بیلسا 

در ژانویه ۲۰۱۹ فرانک لمپارد اعلام کرد هنگام تمرین دربی کانتی یکی از کارکنان باشگاه لیدز یونایتد آن ها را زیر نظر داشته است. مارچلو بیلسا، سرمربی لیدز یک روز قبل از بازی با دربی کانتی یک نفر را فرستاده بود تا از تمرین تیم جاسوسی کند. سرمربی آرژانتینی مسئولیت این اتفاق را بر عهده گرفت و گفت: "از نظر من چنین کاری ممنوع نیست و قانون شکنی به حساب نمی آید. از انتخابی جام جهانی در منطقه آمریکای جنوبی چنین کاری می کردم. از باشگاه برای فرستادن آن شخص کمک نگرفتم. من تنها مسئول این اتفاق هستم." باشگاه لیدز جلسه تشکیل داد و در این رابطه تحقیق کرد. در نهایت از تیم حریف عذرخواهی کرد. همچنین لیدز ۲۳۰ هزار پوند جریمه شد و بیلسا اعلام کرد آن را خودش پرداخت خواهد کرد. 

تیته 

در جریان کوپا آمه‌ریکا ۲۰۱۹ برزیل اتفاق عجیبی افتاد. یک رسانه پرویی مدعی شد تیته پیش از دیدار حساس سلسائو با پرو در مرحله گروهی جاسوسی این تیم را کرده است. این اتهام به خاطر ظهور چند پهباد در جریان تمرین پرو بود. تیته در نشست خبری قبل از بازی جاسوسی از تیم حریف را رد کرد و گفت: "اگر قرار بود برای پیروزی چنین هزینه ای کنم باید وسایلم را جمع کنم و به خانه بروم." برزیل به آسانی پیروز شد و با نتیجه ۵ بر صفر پرو را شکست داد. 

آرژانتین 

آلبی سلسته در جام جهانی ۱۹۶۲ در گروه چهار با تیم های بلغارستان، مجارستان و انگلیس رقابت کرد. نخستین حریف آرژانتین بلغارستان بود. خوان کارلوس لورنسو، سرمربی وقت آلبی سلسته از بازیکنان خواست تا به جاسوسی تیم حریف بپردازند. او آن ها را بدون این که اطلاع داشته باشند به ورزشگاه رانکاگوا فرستاد. بازیکنان از در اصلی وارد نشدند و از در پشتی به زمین رفتند. آنتونیو راتین در این رابطه گفت: "ناگهان وارد زمینی شدیم که در حال جاسوسی تیم دیگری بودیم. هیچ کس را نمی شناختیم. نمی دانستیم چه کسانی هستند. از بودن در آنجا هیچ ایده ای نداشتم."

آمریکا

تیم فوتبال زنان آمریکا و انگلیس در نیمه نهایی جام جهانی ۲۰۱۹ برابر هم قرار گرفتند. پیش از این دیدار آمریکایی ها به جاسوسی از انگلیسی ها متهم شدند. دو نفر از اعضای کاروان تیم آمریکا به هتل محل اقامت تیم انگلیس رفته بودند. در آن زمان بازیکنان انگلیس در حال تمرین در کمپ بودند. فدراسیون فوتبال این کشور این حرکت را محکوم کرد اما جیل الیس به طور قاطع پاسخشان را داد. سرمربی تیم زنان آمریکا گفت: "همه این کار را انجام می دهند. ما اگر به فینال صعود کنیم در این هتل اقامت خواهیم داشت. باید برای آینده برنامه ریزی کنید. ما نگران این قضیه نیستیم." فیل نویل، سرمربی تیم زنان انگلیس در رابطه با این اظهارات گفت: "امیدوارم از حضور در هتلمان لذت برده باشند. ما هم چند نفر از اعضای کاروانمان را به هتلشان می فرستیم اما آن دیگر مشکل خودشان است."

مائوریسیو سرنا 

تنها مربیان جاسوسی نمی کنند. بازیکنان هم در صورت نیاز اقدام به این کار می کنند. مائوریسیو سرنا پیش از دیدار کلاسیک بوکاجونیورز و ریورپلاته از الخاندرو فانتینو روزنامه نگار کمک خواست تا بفهمد کدام مچ پای پابلو آیمار مصدوم است. سرنا نمی دانست دقیقا کدام مچ پای هافبک آرژانتینی مشکل دارد. او می خواست به مچ پای آیمار ضربه بزند و تنها یک بار فرصت ضربه زدن داشت چون ممکن بود اخراج شود. در آن دوران آیمار در ریورپلاته می درخشید و سرنا تنها راه متوقف کردن هافبک آرژانتینی را مصدوم کردنش می دانست. به همین خاطر است پزشکان تیم اطلاع دقیقی از مشکلات جسمانی بازیکنان به رسانه ها نمی دهند. 

لالیگا

اغلب لیگ های بزرگ اروپایی برنامه مخصوص خود را دارند که کابران می توانند با نصب آن ها در موبایلشان به شکل حرفه ای بازی ها را دنبال کنند. اپلیکیشن لالیگا در سال ۲۰۱۹ به خاطر جاسوسی از کاربرانش جنجال به پا کرد. این برنامه به شکلی طراحی شده بود که میکروفن و جی پی اس همیشه فعال بود. لالیگا با این روش می خواست متوجه شود کدام بار، رستوران و موسسه ای غیرقانونی بازی ها را پخش می کند. لالیگا هر ساله به خاطر این پخش های غیرقانونی ۴۰۰ میلیون یورو از دست می داد. سازمان حفاظت اطلاعات اسپانیا لالیگا را به خاطر جاسوسی از کاربران ۵۰ هزار یورو جریمه کرد. 

قطر 

مستند شبکه SRF سوییس در آستانه جام جهانی ۲۰۲۲ قطر از جاسوسی این کشور عربی در فیفا پرده برداشت. حکومت این کشور آسیایی با استفاده از اعضای سابق سازمان سیا برای ۹ سال در فیفا جاسوسی می کرد. قطر می خواست مطمئن شود جام جهانی در کشورش برگزار می شود. دولت این کشور با شرکت Global Risk Advisors قرارداد بست تا مدیران مختلف فیفا را با هدف کسب اطلاعات و در صورت نیاز تحت فشار قراردادنشان زیر نظر بگیرد. در این پروژه همچنین روی محدود کردن انتقادات از حکومت قطر به خاطر سو استفاده از کارگران و زیرپا گذاشتن حقوق بشر کار می شد. همچنین از دیگر نامزدهای میزبانی جام جهانی (آمریکا، استرالیا، کره جنوبی و ژاپن) جاسوسی می شد. 

دیدگاه تان را بنویسید