جی پلاس

جنجال‌های جهان ورزش| رپینو، فعال اجتماعی که همیشه معترض بود و به دشمن ترامپ تبدیل شد

مهاجم آمریکایی در دوران اوجش به یک فعال اجتماعی تبدیل شد و یکی از دشمنانش رییس جمهور سابق کشورش بود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فرشته مقدم: مگان رپینو، یکی از بازیکنان برجسته فوتبال زنان آمریکا به حساب می آید که توانست دو بار قهرمان جام جهانی شود و جایزه توپ طلا را به دست آورد. او همچنین مدال طلای المپیک ۲۰۱۲ لندن را بر گردن آویخت. رپینو تنها ورزشکار نیست و فعال اجتماعی هم است. او به دنبال برابری و حقوق زنان است و توانست در این زمینه به موفقیت هایی دست یابد. اظهارات و رفتارهای رپینو در این زمینه بارها جنجال به وجود آورده است. 

دونالد ترامپ

در جریان جام جهانی ۲۰۱۹ یکی از جملات ر‌پینو مانند بمب صدا کرد. او پیش از یکی از دیدارهای مرحله گروهی در یک ویدئو درباره رفتن به کاخ سفید در صورت قهرمانی در این رقابت ها گفت: "به کاخ سفید ... نمی رویم." ستاره آمریکایی به کاخ سفید توهین کرد. این جمله به گوش دونالد ترامپ رسید. رییس جمهور آمریکا گفت: "مگان نباید به کشور، کاخ سفید و یا پرچممان بی احترامی کند. من یکی از طرفداران پر و پا قرص تیم ملی هستم و بخصوص فوتبال زنان اما مگان قبل از حرف زدن باید قهرمان شوی! کارت را به پایان برسانی." آمریکا با غلبه بر هلند برای دومین بار قهرمان جهان شد و به کاخ سفید نرفت. از آن پس ترامپ و رپینو به دشمن هم تبدیل شدند و بارها علیه هم صحبت کردند. 

حمایت از سیاه پوستان

رپینو در سال ۲۰۱۶ در یکی از بازی های لیگ زمان نواختن سرود ملی زانو زد تا به این شکل مانند کالین کاپرنیک به نژادپرستی در کشورش و رفتار خشونت آمیز پلیس با سیاه پوستان اعتراض کند. سپس در دیدار دوستانه آمریکا و تایلند هنگام سرود زانو زد. او دوباره این کار را برابر هلند انجام داد. از ستاره آمریکایی به شدت انتقاد شد‌. برخی از رسانه های محافظه کار زانو زدن در زمان سرود را بی احترامی به نظامیان عنوان کردند. رپینو در این باره گفت: "زمانی که کمپینی در رابطه با برابری حقوق به راه می اندازم استقبال می شود اما می دانستم درباره نژاد پرستی این چنین نخواهد بود." هوپ سولو، یکی از ملی پوشان آمریکایی چند سال بعد فاش کرد که رپینو می خواست هم تیمی هایش را مجبور کند تا زانو بزنند. او گفت: "رپینو می می خواست به روش خودش از آن موضوع دفاع کند." 

حقوق برابر با مردان 

در دنیای فوتبال دستمزد و پاداش مردان خیلی بیشتر از زنان است. رپینو می خواست در این رابطه برابری به وجود آید. او به همراه الکس مورگان و دیگر هم تیمی هایش در تیم ملی تلاش کردند تا به هدف خود برسند. آن ها با توجه به نتایج درخشانی که کسب کرده بودند درخواست خود را به فدراسیون مطرح کردند. در نهایت این اتفاق تاریخی در سال ۲۰۲۲ رخ داد. تیم مردان و زنان آمریکا توافق کردند پاداش ها و دستمزدها برابر باشد تا فدراسیون فوتبال آمریکا نخستین سازمانی باشد که این کار را انجام می دهد. 

نژاد پرست

در سال ۲۰۲۱ یک توئیت قدیمی از ستاره آمریکایی بازنشر شد که سر و صدای زیادی به پا کرد و رپینو به نژاد پرستی متهم شد. مهاجم سیدنی اف سی در سال ۲۰۱۱ در یک توییت به تمسخر ناتاشا کای، هم تیمی اش پرداخت و گفت که شبیه به آسیایی ها است چون چشم هایش کمی بسته است. کای بازیکن ملی پوش آمریکایی اصالاتا آسیایی است.  

بازیکن فیلادلفیا از یکی از برندهای معروف لباس زنانه به شدت انتقاد و آن را جنسیت زده عنوان کرد. او گفت: "لباس های این برند تلاش دارند مردان را جذب کنند و مطابق میل مردان طراحی می شوند. این برند روی لذت مردان تمرکز کرده است." پس از تغییر رویه این کمپانی مشهور رپینو به یکی از چهره های ویکتوریا سیکرت تبدیل شد. زنان هر چه می خواهند شعار جدید این کمپانی شد‌. 

جایزه The Best

رپینو در سال ۲۰۱۹ برنده توپ طلا و جایزه The Best شد. ستاره آمریکایی در حالی این دو عنوان فردی را به دست آورد که در آن سال تنها در پنج بازی باشگاهی به میدان رفته بود (بدون گل و پاس گل). او تنها به خاطر عملکردش در جام جهانی و فتح جام برنده آن دو جایزه شد. با این حال کسب The Best در سال ۲۰۲۰ جنجالی تر بود. بازیکن آمریکایی فقط سه بار در این سال به میدان رفت. او ماه ها بازی نکرده بود و آن هم نه به خاطر مصدومیت بلکه خودش نخواسته بود در رقابتی به میدان برود. او پس از دریافت جایزه ضمن تشکر از فیفا اعلام کرد که تصور نمی کرده برنده شود چون از ماه مارس بازی نکرده است. به نظر می رسد این جوایز بیشتر به خاطر فعالیت های سیاسی و اجتماعی اش به رپینو داده شد تا عملکردش در زمین.

پنالتی 

جام جهانی ۲۰۲۳ استرالیا- نیوزلند آخرین حضور رپینو با پیراهن تیم ملی آمریکا بود. بازیکن ۳۸ ساله می خواست با کسب عنوان قهرمانی از بازی های ملی خداحافظی کند اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه یکی از مقصران حذف تیمش از این رقابت ها بود. مدافع عنوان قهرمانی در یک هشتم نهایی برابر سوئد قرار گرفت و پس از تساوی بدون گل در ضربات پنالتی ۴ بر ۵ مغلوب شد. رپینو آخرین پنالتی تیمش را گل نکرد و سوئد با خوش شانسی توانست راهی دور بعد شود. پس از این حذف غیرمنتظره ترامپ از فرصت استفاده کرد و رپینو را مسخره کرد. رییس جمهور سابق آمریکا در شبکه های اجتماعی نوشت: "ضربه خوبی بود مگان. آمریکا به جهنم خواهد رفت."

بازی خداحافظی 

مهاجم آمریکایی در هفته ای که گذشت تصمیم گرفت برای همیشه از فوتبال خداحافظی کند. قهرمان جهان در فینال لیگ آمریکا که بین دو تیم رین و گاتهام برگزار شد به میدان رفت اما تنها دو دقیقه توانست در زمین حضور داشته باشد. او در نخستین دقایق بازی دچار آسیب دیدگی شدیدی شد و با چشمان گریان در میان تحسین تماشاگران زمین را ترک کرد. رپینو نتوانست مطابق انتظارش از فوتبال خداحافظی کند. او از روی نیمکت شاهد شکست تیمش بود و نتوانست جام قهرمانی را بالای سر ببرد. رپینو در آن روز کاملا بدشانس بود. 

دیدگاه تان را بنویسید