گفت وگوی جی پلاس

مربی والیبال خطاب به کادرفنی تیم ملی؛ صادقانه به مردم بگویید چه برنامه‌ای برای المپیک دارید؟

کارشناس والیبال ایران گفت: نتایج تیم ملی و رسیدن به مقام چهاردهم از هفتم نشان می‌دهد والیبال ما سیر نزولی را طی کرده و با قهرمانی در بازی‌های آسیایی و قهرمانی آسیا واقعیت‌ها نباید پنهان شود.

لینک کوتاه کپی شد

فرهاد نفرزاده در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جِی پلاس، در خصوص عملکرد تیم ملی والیبال ایران در پایان لیگ ملت‌ها گفت: بر اساس شرایط فنی، نتایج و رده بندی پایانی که تیم ملی کسب کرد می‌توان گفت ضعیف ترین نتیجه تاریخ  تیم ملی والیبال در لیگ ملت‌ها بود. اگر به تمامی ادوار گذشته نگاه کنید از تیم‌های رده یک دنیا بین یک تا سه تیم را هر سال شکست می‌دادیم اما امسال هیچ کدام از این تیم‌ها را نتوانستیم شکست بدهیم حتی از شکست دادن تیم‌های درجه دو هم عاجز بودیم و شکست خوردیم و از تیم‌های درجه سه هم فقط مقابل چین و آلمان پیروز شدیم.

او در پاسخ به این سوال که  عملکرد بهروز عطایی را چگونه ارزیابی می‌کند و آیا به نظر او کادرفنی نیاز به تغییر دارد یا نه گفت: از زمانی که این کادر تیم را تحویل گرفته تیم ملی ما در چهار رویداد بین‌المللی حضور پیدا کرده است. در سال 2021 در جام ملت‌های آسیا با ترکیبی دگرگون شده قهرمانی را کسب کردند؛ بعد از آن در لیگ ملت‌ها توانستیم به جمع هشت تیم برتر دنیا راه پیدا کنیم و مقام هفتم را بدست آوردیم؛ در قهرمانی جهان 2022 متاسفانه نتایج خوبی نگرفتیم؛ آخرین رویداد هم همین لیگ ملت‌های امسال بود و در بین 16 تیم با دو پیروزی  و 10 شکست از مقام هفتم به چهاردهم رسیدیم. تمام این‌ها نشان می‌دهد تیم یک سیر نزولی را طی کرده است. شاید در مسابقات پیش رو( قهرمانی آسیا) بتوانیم به مقام قهرمانی برسیم و یا در بازی‌های آسیایی چین  مقام اول را کسب کنیم ولی در آسیا هم به فینال رسیدن دلیل منطقی برای ارزیابی والیبال ایران نیست. چیزی که در قهرمانی جهان و لیگ ملت‌های امسال اتفاق افتاد به نظرم بیانگر واقعیت تلخ والیبال ما است که اگر این روند ادامه پیدا کند در مسابقات انتخابی المپیک به میزبانی برزیل هم قطعا نمی‌توانیم سهمیه کسب کنیم.

نفرزاده همچنین در خصوص اینکه گفته می‌شود نسل والیبال تغییر کرده و به خاطر همین نتایج ضعیف را بر گردن تغییر نسل می‌اندازند گفت: اگر به ترکیب تیم‌های شرکت کننده در المپیک توکیو نگاه کنید مثلا آرژانتین که مدال برنز گرفت چند تا از بازیکنانش الان از این تیم جدا شدند و بازیکنان جایگزین میانگین سنی 19 تا 22 سال دارند ولی آیا با این تغییر ساختار و جوانسازی در بازی‌های آن‌ها ضعفی می‌بینید؟  خیلی قدرتمندانه آمریکا و فرانسه را در خاک خودشان شکست دادند؛ الان هم به هشت تیم برتر لیگ ملت‌ها صعود کرد. ما هر تغییر ساختاری ایجاد می‌کنیم باید با سیر صعودی همراه باشد. این را هم باید بگویم ولی زاده و خانزاده که جزو جوانان تیم ملی هستند بهترین عملکرد را داشتند بنابراین اگر بخواهیم بازیکن جوان را مقصر بدانیم کم لطفی است.

کارشناس والیبال ایران در ادامه گفت:  وقتی در لیگ ملت‌ها چهاردهم می‌شویم یعنی از 10 تیم برتر خارج شدیم؛ اگر مقام‌هایی که در گذشته به دست آوردیم را در نظر بگیریم حتی در زمان آلکنو که چهار ماه بیشتر مربی ما نبود لهستان را شکست دادیم. می‌خواهم بگویم در ادوار گذشته تیم ما چهارمی لیگ جهانی و پنجمی لیگ ملت‌ها  را کسب کرده است تازه آن زمان تیم روسیه بود که حتی الان هم حضور داشته باشد جزو شش تیم نخست دنیا خواهد بود.

فرهاد نفرزاده در پایان صحبت‌های خود گفت: مردم در حال حاضر نسبت به والیبال حال خوبی ندارند و این به نتایج و کیفیت تیم برمی‌گردد. اینکه تیم ملی به المپیک صعود می‌کند یا نه یک بحث است و اینکه در بازی‌های آسیایی و قهرمانی آسیا نتایج خوبی بگیریم واقعیت‌ها را پنهان می‌کند، هم بحث دیگری است. من فکر می‌کنم مردم  واقعیت والیبال را فراموش نمی‌کنند. در المپیک سال آینده تیم ملی ایران باید جزو چهار تیم نهایی شود چون این هدف گذاری فدراسیون برای المپیک قبلی بوده بنابراین اگر دوستان عزیز کادر فنی می‌توانند این کار را انجام دهند با قدرت ادامه بدهند در غیر این صورت صادقانه به مردم اعلام کنند که چه برنامه‌ای برای المپیک دارند؟ آیا فقط مثل گذشته می‌خواهیم شرکت کنیم یا حضور موثری هم داشته باشیم.  

دیدگاه تان را بنویسید