گزارش جی پلاس

جنجال های جهان ورزش| پله، ستاره ای که روابط متعدد داشت و از دیکتاتوری حمایت می کرد

اسطوره فوتبال برزیل در طول ۸۲ سال زندگی روابط متعددی داشت و از حکومت دیکتاتوری حمایت می کرد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فرشته مقدم: ادسون آرانتس دو ناسیمنتو معروف به پله یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال بود که توانست سه بار قهرمان جهان شود. اسطوره برزیلی در زمین بی نظیر بود و لقب پادشاه را به خود اختصاص داده بود. با این حال در میان مردم کشورش خیلی محبوب نبود و بیرون از زمین حواشی زیادی داشت که روابط متعدد، حمایت همیشگی از حکومت و اظهار نظرهای جنجالی از جمله آن ها بود. 

دفاع از حکومت دیکتاتوری

پله به خاطر مواضعش نسبت به سیاست و اجتماع در کشورش محبوبیت زیادی نداشت. او در ۲۹ سالگی ترجیح داد ژنرال مجیسی که در سرکوبگری و شکنجه و بازداشت معروف بود را همراهی کند. مجیسی از چهره پله استفاده کرد و روی پوسترهای حکومتی برای تبلیغ تیم ملی در آستانه جام جهانی ۱۹۷۰ تصاویر پله با شعار معروف میلیتاریست ها "برزیل عاشق باش یا ترکش کن" دیده می شد. پس از قهرمانی سلسائو، تیم ملی به سرعت به کشور بازگشت و تصویر جنجالی پله خندان همراه با مجیسی به ثبت رسید. مهاجم سانتوس به شکلی داشت نشان می داد که حامی این دیکتاتوری نظامی است.

او همواره از حاکمیت دفاع می کرد و برایش فرقی نداشت که ماهیت حکومت چیست. یک بار در رد دموکراسی گفت: "برزیلی ها نمی دانند چگونه رای بدهند." در سال ۲۰۱۳ در جریان جام کنفدراسیون ها که به میزبانی برزیل برگزار شد بیش از یک میلیون نفر در ۸۰ شهر این کشور در اعتراض به اختلاف طبقاتی تظاهرات کردند و پله در این رابطه اظهار کرد: "اغتشاشات را فراموش کنید‌. به تیم ملی فکر کنید که نماینده کشور و خون ما است." پله تلاش کرد تصویر خود را بازسازی کند اما در این امر موفق نشد. 

به رسمیت نشناختن فرزندش و داشتن روابط متعدد

بازیکن برزیلی در طول ۸۲ سال زندگی سه بار ازدواج کرد. اولین همسرش رزماری چولبی نام داشت. سپس با آسییرا لموس زندگی کرد و مارسیا آئوکی تا آخرین نفسش با او ماند. با این حال ستاره سانتوس روابط دیگری هم داشت و بارها خیانت کرد. یکی از جنجالی ترین روابطش با یکی از کارکنان خانه اش به نام آنیسیا ماچادو بود که حاصل آن یک دختر بود اما هرگز این موضوع را قبول نکرد‌. این قضیه به دادگاه کشید و قاضی پله را مجبور کرد که نام خانوادگی اش را روی دخترش بگذارد. 

ساندرا، دختر پله در سال ۲۰۰۶ به خاطر سرطان سینه درگذشت اما ستاره برزیلی با وجود درخواست های فراوان دخترش هرگز به دیدارش نرفت. یک سال بعد از ماجرای ماچادو، پله به خاطر یک رابطه خارج از ازدواج با یک روزنامه نگار برزیلی در مرکز توجه قرار گرفت. از این رابطه نیز یک دختر متولد شد. چند سال طول کشید تا پله دخترش را به رسمیت بشناسد. مهاجم سابق سانتوس در این رابطه اظهار کرد: "صادقانه بگویم که با چند نفر رابطه داشتم که برخی از آن ها به بچه ختم شد. با این حال زمانی از وجودشان باخبر می شدم که خیلی دیر شده بود." 

یکی از روابط عاشقانه پله با شوشا، خواننده برزیلی بود که ۶ سال طول کشید. مهاجم برزیلی در آن زمان در آستانه ۴۰ سالگی قرار داشت و شوشا تنها ۱۷ ساله بود. او در این رابطه جنجالی بارها به نامزدش خیانت کرد. خواننده برزیلی درباره این موضوع گفت: "پله به شکل دیوانه واری به من خیانت می کرد‌. این اتفاق پس از برخی از مهمانی ها می افتاد. من متوجه خیانتش می شدم اما باید عادی انگاری می کردم. با این حال تا یک جایی توانستم تحمل کنم و در نهایت تصمیم گرفتم از او جدا شوم." 

متهم شدن به پولشویی

اسطوره فوتبال برزیل در سال ۲۰۰۱ به پولشویی از طریق شرکت "پله اسپورت و مارکتینگ" متهم شد. این مشکل با مقصر شناخته شدن یک نفر از اعضای شرکت حل شد. در نهایت پله بی گناه اعلام شد. چند سال بعد پسرش، ادینیو به پولشویی و قاچاق مواد مخدر متهم و توسط مسئولین کشور مقصر شناخته شد‌. حکم اولیه پسر پله ۳۳ سال زندان بود که به ۱۲ سال کاهش یافت. او به قید وثیقه آزاد شد.  

جملات جنجالی 

مارادونا 

یکی از جملات جنجالی ستاره برزیلی درباره دیگو آرماندو مارادونا بود. او در سال ۲۰۰۰ گفت: "پیش از صحبت درباره پله، مارادونا باید از زیکو، ساکراتس، روماریو، توستائو، ریولینیو و ... اجازه بگیرد." 

روماریو 

در سال ۲۰۰۵ پله و روماریو بحث لفظی داشتند. قهرمان سه دوره جام جهانی اظهار کرد: "کسی مانند پله وجود ندارد و نخواهد داشت. مادرم من را به دنیا آورد و کارخانه را بست‌." روماریو در پاسخ به او گفت: "پله آرام یک شعر است. او به عنوان بازیکن پادشاه و خدای ما در زمین است اما بیرون از آن باید یک کفش در دهانش بگذارد (دهانش را ببندد)."

دروازه‌بان برزیل  

در جام جهانی ۲۰۰۲ مارکوس از دروازه تیم ملی برزیل حفاظت می کرد. او در این رقابت ها درخشید و پله به تمجید از مارکوس پرداخت و گفت: "باورنکردنی است که اولین بار در تاریخ از یک دروازه‌بان برزیلی تمجید می شود."

نیمار 

ستاره سابق سانتوس در سال ۲۰۱۱ به نیمار گفت: "در آن دوران ما نه از ژل موی سر استفاده می کردیم و نه از گوشواره چون ما باید نشان می دادیم که یک مرد هستیم." 

دیدگاه تان را بنویسید