جی پلاس

جنجال‌های جهان ورزش| تحقیرهای تاریخ جام جهانی

در جام جهانی برخی تیم ها شکست های تحقیرآمیزی را تجربه کردند که به سنگین ترین باخت تاریخ فوتبالشان تبدیل شده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فرشته مقدم: در جام جهانی تیم های قاره های مختلف حضور دارند. به همین خاطر سطح تیم ها متفاوت است و ممکن است نتایج دور از انتظاری به ثبت برسد. تیم های ضعیف تر شکست های سنگینی را تجربه می کنند. این موضوع در مرحله گروهی بیش از همه دیده می شود مانند جام جهانی ۱۹۵۴ که چند جشنواره گل به راه افتاد. علاوه بر این ممکن است یک تیم بزرگ هم روز بدی داشته باشد و تحقیر شود.

تحقیر قهرمان جام جهانی ۲۰۱۰ با پنج گل 

فینال جام جهانی ۲۰۱۰ در مرحله گروهی ۲۰۱۴ برزیل تکرار شد. اسپانیا برابر هلندی قرار گرفت که توانسته بود چهار سال پیش با پیروزی یک بر صفر برای نخستین بار قهرمان جهان شود. این بار شرایط متفاوت بود. با وجود گلزنی ژابی آلونسو در دقیقه ۲۷ از روی نقطه پنالتی هلند پنج بار دروازه مدافع عنوان قهرمانی را باز کرد. فان پرسی و آرین روبن دبل کردند و استفان د فرای دیگر گل هلند را به ثمر رساند. ضربه سر فان پرسی که وارد دروازه ایکر کاسیاس شد به یکی از تاریخی ترین تصاویر و گل های جام جهانی تبدیل شد.

لحظات جنجالی جهان ورزش

برزیل ۶ اسپانیا ۱ و نتایج مشابه دیگر 

در طول تاریخ جام جهانی شکست با شش گل بارها دیده شده است. آرژانتین سه بار توانسته است با شش گل حریفانشان را تحقیر کند. در اولین دوره جام جهانی (۱۹۳۰) آرژانتین در نیمه نهایی با نتیجه ۶ بر یک آمریکا را شکست داد. آلبی سلسته در سال ۱۹۸۷ میزبان بود و توانست در مرحله گروهی پرو را با نتیجه ۶ بر صفر درهم بکوبد. شکست سنگین ۶ بر صفر صربستان و مونته نگرو برابر آرژانتین در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان اتفاق افتاد. لیونل مسی، استبان کامبیاسو، کارلوس توس، ارنان کرسپو و مکسی رودریگس (دبل) گل های تیم خوسه پکرمن را به ثمر رساندند. آرژانتین خود نیز شش تایی شده است. این تیم در ۱۹۵۸ سوئد با شکست ۶ بر یک مقابل چک و اسلواکی تحقیر شد. آن سنگین ترین باخت تاریخ آلبی سلسته در جام جهانی است. یکی دیگر از شکست های ۶ بر صفر جام جهانی به نام مجارستان به ثبت رسید که در ۱۹۸۶ مکزیک برابر شوروی رقم خورد. 

لحظات جنجالی جهان ورزش

بلغارستان تاکنون دو بار در جام جهانی شش گل دریافت کرده است. این تیم در ۱۹۶۲ شیلی با نتیجه ۶ بر یک مغلوب مجارستان شد. همچنین در ۱۹۹۸ فرانسه با نتیجه مشابه برابر اسپانیا تحقیر شد. تیم ملی اروگوئه که یکی از سنگین ترین شکست های تاریخ یوگسلاوی را در نیمه نهایی جام جهانی ۱۹۳۰ به ثبت رساند (۶ بر یک) خود در ۱۹۸۶ مکزیک با نتیجه مشابه مغلوب دانمارک شد. اتریش در نیمه نهایی جام جهانی ۱۹۵۴ سوییس با نتیجه ۶ بر یک مغلوب آلمان غربی شد. آلمان غربی پیش از آن در ۱۹۵۸ سوئد در دیدار رده بندی ۶ بر ۳ از فرانسه شکست خورده بود. ژرمن ها در جام جهانی ۱۹۷۸ با شش گل مکزیک را در هم کوبیدند. اسپانیا در ۱۹۵۰ برزیل بدترین شکست خود را در تاریخ جام جهانی تجربه کرد. لاروخا  ۶ بر یک مغلوب میزبان بازی ها شد. کامرون در جام جهانی ۱۹۹۴ با نتیجه ۶ بر یک برابر روسیه شکست خورد. 

شکست ۷ بر ۱ برزیل و هفتایی‌های جام جهانی 

یکی از به یادماندنی ترین بازی های تاریخ جام جهانی دیدار برزیل و آلمان در سال ۲۰۱۴ است. ژرمن ها در مرحله نیمه نهایی میزبان را تحقیر کردند. پس از گلزنی توماس مولر در دقیقه 11، آلمان در شش دقیقه چهار بار دیگر دروازه برزیل را باز کرد. میروسلاو کلوزه، تونی کروس (دو گل) و سامی خدیرا با گل های خود اشک هواداران برزیلی را در آوردند. آن ها که به امید پیروزی و در ادامه قهرمانی تیمشان به ورزشگاه رفته بودند باور نمی کردند که این چنین تیم ملی کشورشان تحقیر شود. گل های بعدی آلمان را شورله در دقایق ۶۹ و ۷۹ وارد دروازه برزیل کرد و تک گل سلسائو را اسکار در لحظات پایانی بازی به ثمر رساند. در پایان نتیجه باورنکردنی ۷ بر یک به ثبت رسید، سنگین ترین شکست تاریخ برزیل در این رقابت ها.

لحظات جنجالی جهان ورزش

در دوره های دیگر جام جهانی دو بار چنین نتیجه ای رقم خورده است. آمریکا در ۱۹۳۴ ایتالیا ۷ بر یک مغلوب میزبان بازی ها شد. سوئد در جام جهانی ۱۹۵۰ با نتیجه مشابه برابر برزیل تحقیر شد. چهار سال بعد در سوییس سه تیم هفت گل دریافت کردند. اسکاتلند ۷ بر صفر مغلوب اروگوئه شد. ترکیه توانست با نتیجه مشابه کره جنوبی را در هم بکوبد اما خود ۷ بر ۲ مغلوب آلمان غربی شد. در دوره بعدی باز هم پیروزی با هفت گل دیده شد. این بار فرانسوی ها هفت بار دروازه پاراگوئه را باز کردند. این دیدار که در مرحله گروهی جام جهانی ۱۹۵۸ برگزار شد با نتیجه ۷ بر ۳ به پایان رسید. هائیتی دیگر تیمی است که در جام جهانی هفت گل دریافت کرد. این تیم در ۱۹۷۴ با نتیجه ۷ بر صفر مغلوب لهستان شد. کره شمالی در دومین دوره حضورش در جام جهانی در مرحله گروهی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی هفت بار دروازه اش توسط پرتغال باز شد. 

عربستان و تیم هایی که هشت گل دریافت کردند

آلمان یکی دیگر از شکست های تحقیر آمیز جام جهانی را به ثبت رسانده است. ژرمن ها در ۲۰۰۲ کره- ژاپن 8 بار دروازه عربستان را باز کردند. تیم رودی فولر در هر دو نیمه چهار گل به ثمر رساند و کلوزه فرصت یافت هت تریک کند. مجارستان توانست در سال ۱۹۵۴ شکست سنگینی را به نام آلمان غربی به ثبت برساند. ژرمن ها با نتیجه ۸ بر ۳ مغلوب شدند. پیش از آن در جام جهانی ۱۹۳۸، کوبا در یک چهارم نهایی هشت گل از سوئد دریافت کرد. دیگر شکست سنگین را اروگوئه رقم زد. این تیم در جام جهانی ۱۹۵۰ برابر بولیوی جشنواره گل به راه انداخت و هشت گل به ثمر رساند.

لحظات جنجالی جهان ورزش

دو باخت ۹ بر صفر  

سنگین ترین شکست تاریخ کره جنوبی در جام جهانی ۱۹۵۴ رقم خورد. تیم آسیایی ۹ گل از مجارستان قدرتمند دریافت کرد. جشنواره گل مجارها از دقیقه ۱۲ با گلزنی فرانس پوشکاش شروع شد و نیمه دوم را با پیروزی ۴ بر صفر به پایان رساندند. شاندور کوچیش در این دیدار هت تریک کرد و پوشکاش و پالوتاس دبل کردند. زئیر در جام جهانی ۱۹۷۴ حضور داشت. تیم آفریقایی در این بازی ها سنگین ترین شکست تاریخ خود را تجربه کرد و ۹ گل از یوگسلاوی دریافت کرد.

لحظات جنجالی جهان ورزش

تنها شکست دو رقمی جام جهانی

سنگین ترین باخت تاریخ جام جهانی را ال سالوادور تجربه کرد. مجارستان در سال ۱۹۸۲ در دومین بازی مرحله گروهی نتیجه باور نکردنی ۱۰ بر یک را ثبت کرد. نخستین گل بازی در دقیقه چهار توسط تیبور نیلاسی به ثمر رسید. مجارها دو گل دیگر در نیمه اول به ثمر رساندند و در ۴۵ دقیقه دوم جشنواره گل به راه انداختند. در این بازی لاسلو کیس هت تریک کرد. ال سالوادور تنها یکی از گل ها را توانست جبران کند.

لحظات جنجالی جهان ورزش

دیدگاه تان را بنویسید