جنجال‌های جهان ورزش| رسوایی های تاریخ جام جهانی

در تاریخ جام جهانی قضاوت ها و اشتباه های داوری به همراه رفتارهای بحث برانگیز بازیکنان و مربیان جنجال های زیادی به وجود آورده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فرشته مقدم: جام جهانی بزرگترین تورنمنت فوتبال در جهان است و هر اتفاقی که در این رقابت ها رخ می دهد اهمیت زیادی دارد و ممکن است جنجال برانگیز شود. در گذشته نبود فناوری موجب می شد اشتباهات و قضاوت های بحث برانگیز زیادی روی سرنوشت تیم ها و حتی قهرمان تاثیر بگذارد. در کنار آن رفتارهای دور از انتظار  بازیکنان یا سرمربی ها نیز دیده می‌شد که گاهی به یک رسوایی تبدیل می شد. در ادامه به برجسته ترین اتفاق های جنجالی تاریخ جام جهانی اشاره می شود. 

گل خیالی جف هورست (۱۹۶۶)

لحظات جنجالی جهان ورزش

دیدار نهایی جام جهانی ۱۹۶۶ انگلیس در ورزشگاه ومبلی مقابل میزبان و آلمان برگزار شد. دو تیم در پایان ۹۰ دقیقه به تساوی ۲ بر ۲ دست یافتند. قهرمان باید در وقت های اضافه مشخص می شد. دقیقه ۱۰۱ هرست در محوطه جریمه به توپ ضربه زد که پس از برخورد به تیر روی خط فرود آمد و بازیکنان انگلیس خوشحالی کردند چون تصور می کردند توپ از خط رد شده است. داور هم به همین دلیل آن را گل اعلام کرد. در ادامه میزبان گل دیگری را به ثمر رساند تا با نتیجه ۴ بر ۲ پیروز شود. تنها جام انگلیسی ها در جام جهانی به لطف یک گل خیالی به دست آمد. 

گل مردود شده توسط شیخ کویت (۱۹۸۲)

لحظات جنجالی جهان ورزشیکی از باورنکردنی ترین اتفاق های جام جهانی در ۱۹۸۲ اسپانیا افتاد. فرانسه و کویت در مرحله گروهی برابر هم قرار گرفتند. خروس ها که ۳ بر یک از حریفشان پیش بودند دروازه کویت را برای چهارمین بار باز کردند. با این حال بازیکنان تیم حریف به آن گل اعتراض کردند چون تصور کردند صدای سوتی که از جایگاه تماشاگران شنیده بودند توسط داور به صدا درآمده بود. در چنین شرایطی ناگهان شیخ فهد الاحمد الصباح، برادر امیر کویت و ریس فدراسیون فوتبال این کشور که در جایگاه تماشاگران بود وارد زمین شد. او توانست داور بازی، میروسلاو استوپار (اهل شوروی سابق) را قانع کند تا گل را مردود اعلام کند. مقابل تعجب همگان استوپار گل را رد کرد. فرانسه در نهایت ۴ بر یک پیروز شد و استوپار دیگر هرگز در بازی های فیفا قضاوت نکرد. 

دست خدا (۱۹۸۶)

لحظات جنجالی جهان ورزش

تیم ملی آرژانتین در یک چهارم نهایی جام جهانی ۱۹۸۶ مکزیک برابر انگلیس قرار گرفت. دو تیم در نیمه اول به تساوی دست یافتند و شش دقیقه از نیمه دوم گذشته بود که گل جنجالی دیگو آرماندو مارادونا به ثمر رسید. ستاره آرژانتینی شروع کننده حمله بود. او خود را به محوطه جریمه رسانده بود که والدانو توپ را ارسال کرد. مارادونا و شیلتون همزمان به هوا پریدند و ستاره آرژانتینی برای اینکه بتواند زودتر از دروازه‌بان حریف به توپ ضربه بزند از دستانش کمک گرفت و توپ وارد دروازه شد. چون بازوی مارادونا به سرش نزدیک بود نه داور و نه کمک داور متوجه شدند گل با دست به ثمر رسیده است. مهاجم آلبی سلسته پس از بازی اظهار کرد: "کمی با سر و کمی با دست خدا توپ را وارد دروازه کردم." پس از آن گل به "دست خدا" معروف شد. مارادونا در آن بازی "گل قرن" را هم به ثمر رساند و آرژانتین با پیروزی ۲ بر یک به مرحله بعد صعود کرد. 

مسموم کردن برزیلی ها (۱۹۹۰)

لحظات جنجالی جهان ورزش

برزیل و آرژانتین‌، دو رقیب دیرینه در یک هشتم نهایی جام جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا برابر هم قرار گرفتند. همیشه بازی های دو تیم حواشی خاص خودش را دارد اما این بار اتفاق دور از انتظاری رخ داد. اواخر نیمه اول زمانی که بازی بدون گل در جریان بود یکی از بازیکنان برزیل روی تروگلیو خطای شدیدی کرد. کادر پزشکی وارد زمین شد. ماساژور تیم ملی آرژانتین یک بسته آب آورد که عجیب بودند چون رنگشان سبز بود. بازیکنان آلبی سلسته از آن آب نخوردند اما برانکو، مدافع برزیلی آب یکی از بطری ها را کامل نوشید. آرژانتین توانست با گل کانیگا پیروز شود و به دور بعد صعود کند. پس از بازی برانکو اعلام کرد او را مسموم کردند. در سال ۲۰۰۴ مارادونا این موضوع را تایید کرد و گفت که قرص فلونتیرازپام (نوعی داروی مخدر) در آب ریخته بودند. 

گل به خودی اسکوبار و اخراج مارادونا (۱۹۹۴)

لحظات جنجالی جهان ورزش

در جام جهانی ۱۹۹۴ آمریکا، کلمبیا به مصاف میزبان رفت و به خاطر گل به خودی دقیقه ۳۵ آندرس اسکوبار ۲ بر یک مغلوب شد. این شکست به معنای حذف کلمبیا از این رقابت ها بود. اسکوبار نمی دانست آن اشتباه به معنای پایان دوران بازی و زندگی اش خواهد بود. مدافع کلمبیایی چند روز بعد به کشورش بازگشت و در یک بار مورد توهین قرار گرفت، به همین خاطر تصمیم گرفت آنجا را ترک کند اما در پارکینگ سه مرد جلویش را گرفتند و یکی از آن ها شش بار به فوتبالیست کلمبیایی شلیک کرد. اسکوبار چند دقیقه بعد در آمبولانس درگذشت.

در جام جهانی آمریکا اتفاق جنجالی دیگری رخ داد که آن اخراج مارادونا بود. ستاره آرژانتینی در نخستین بازی برابر یونان درخشید و یک گل زیبا به ثمر رساند اما در دومین دیدار مقابل نیجریه تست دوپینگش مثبت اعلام شد. مهاجم شماره ۱۰ آلبی سلسته زمین را ترک کرد. تست بعدی او نیز مثبت بود و به همین خاطر فیفا او را محروم و از مسابقات اخراج کرد. 

قضاوت به نفع کره جنوبی میزبان (۲۰۰۲)

لحظات جنجالی جهان ورزش

جام جهانی ۲۰۰۲ کره و ژاپن یکی از جنجالی ترین ها در رابطه با قضاوت به نفع میزبان بود. داوران در بازی های تعیین کننده کره مقابل پرتغال، ایتالیا و اسپانیا به نفع میزبان سوت زدند. در آخرین دیدار مرحله گروهی کره برابر پرتغال قرار گرفت. به نوشته روزنامه های پرتغالی در این بازی تقلب شده بود و پر از تصمیمات مشکوک داوری بود‌. میزبان به لطف پیروزی یک بر صفر به مرحله حذفی صعود کرد و پرتغال از این رقابت ها کنار رفت. کره جنوبی در یک هشتم نهایی مقابل ایتالیا قرار گرفت. داور به دلیل نامعلومی فرانچسکو توتی را اخراج و یکی از گل های آتزوری را مردود اعلام کرد. همچنین دو پنالتی به نفع این تیم نگرفت. پس از تساوی یک یک دو تیم در ۹۰ دقیقه، کره با گل طلایی به یک چهارم صعود کرد. اسپانیا حریف بعدی این تیم بود و لاروخا شانس زیادی برای حضور در مرحله بعد داشت اما قضاوت های جنجالی مانع از آن شد. سه گل صحیح اسپانیا به بهانه آفساید مردود اعلام شد. میزبان توانست در ضربات پنالتی پیروز شود و به نیمه نهایی راه پیدا کند. 

ضربه سر زیدان به ماتراتزی (۲۰۰۶)

لحظات جنجالی جهان ورزش

زین الدین زیدان پس از ۱۶ سال دوران حرفه ای درخشان قرار بود در فینال جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان از فوتبال خداحافظی کند. در دیدار نهایی فرانسه برابر ایتالیا قرار گرفت. زیدان گل نخست بازی را از روی نقطه پنالتی در دقیقه هفت به ثمر رساند اما مارکو ماتراتزی توانست خیلی زود بازی را مساوی کند. سپس گلی از خط دروازه ها عبور نکرد تا بازی در وقت های اضافه جریان یابد. دقیقه ۱۰۱ بود که ناگهان زیدان با سر به قفسه سینه ماتراتزی ضربه زد. داور کارت قرمز به زیدان نشان داد تا ستاره فرانسوی به تلخ ترین شکل ممکن از دنیای فوتبال خداحافظی کند به خصوص که تیم ملی کشورش در ضربات پنالتی از ایتالیا شکست خورد و از کسب جام باز ماند. زیدان درباره آن اتفاق گفت که ماتراتزی به خواهرش توهین کرد و همین به خاطر نتوانست خشمش را کنترل کند. 

افتضاح در تیم ملی فرانسه  (۲۰۱۰)

لحظات جنجالی جهان ورزش

فرانسه با جنجال و به لطف گل هند تیری آنری برابر ایرلند در پلی اف، به جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی صعود کرد. با این حال آبی ها یکی از شانس های قهرمانی بودند اما کنترل از دستشان خارج شد و یکی از بدترین نتایج تاریخ را به دست آوردند. جو تیم خوب نبود و تنش میان بازیکنان و ریموند دومنک وجود داشت. یکی از تصمیم های جنجالی سرمربی فرانسوی کنار گذاشتن کریم بنزما و سمیر نصری جوان از فهرست نهایی تیم ملی بود. مردم فرانسه این تصمیم را نپذیرفتند و تنش در جریان رقابت ها افزایش یافت. پیش از دیدار دوم فرانسه در جام جهانی نیکلاس آنلکلا از دومنک عصبانی شد و به او توهین کرد. فدراسیون فرانسه این بازیکن را از اردوی تیم ملی اخراج کرد. خروس ها مقابل مکزیک شکست خوردند. بازیکنان به نشانه اعتراض به اخراج آنلکا و رابطه بدشان با دومنک تمرین نکردند. فرانسه در آخرین بازی خود مقابل آفریقای جنوبی هم شکست خورد تا با کسب یک امتیاز و به ثمر رساندن یک گل از این رقابت ها خداحافظی کند. پس از این رسوایی فدراسیون فوتبال این کشور تصمیم به برکناری دومنک گرفت. 

دیدگاه تان را بنویسید