طغیان مصطفی هاشمی در بسکتبال/ من سرمربی تیم ملی ایران نبودم؟

سرمربی سابق تیم ملی بسکتبال ایران، انتقادات تندی را علیه فدراسیون و عوامل مسئول در برکناری اش از تیم ملی انجام داد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، مصطفی هاشمی سرمربی سابق تیم ملی بسکتبال ایران، پس از باخت برابر قزاقستان در پنجره دوم انتخابی جام جهانی 2023، توسط جواد داوری رئیس جدید فدراسیون برکنار شد. البته جدا شدن او از تیم ملی ناراحتی‌هایی به همراه داشت و بسیاری دلیل برکناری هاشمی را حمایت‌های او از رامین طباطبایی در زمان انتخابات اعلام کردند. همین موضوعات باعث شد تا اکنون هاشمی در آخرین مصاحبه خود راجع به موارد مختلفی صحبت کرده و از برخی موضوعات پرده برداری کند.

در ادامه مشروح صحبت‌های هاشمی با ایسنا را می‌خوانید:

ایسنا: برای شروع بفرمایید چگونه شد که شما در انتخابات حامی رامین طباطبایی شدید و معتقد بودید بهتر است خانواده بسکتبال از او حمایت کند؟

- اگر اشتباه نکنم من تقریباً نزدیک به یک سال و نیم یا دو سال فدراسیون را ندیده و تقریباً دور از فضای فدراسیون بودم، فکر می‌کردم همه چیز همانند گذشته است اما وقتی که در آنجا حضور یافتم به چشم دیدم که خوابگاه‌ها و دفترها خیلی خوب بازسازی شده‌اند و تحولات قابل توجهی در فدراسیون صورت گرفته است. با طباطبایی گفت و گو کردیم و روابط ما کاملا منطقی بود. من هیچوقت به خودم اجازه نمی‌دهم از کسی نقد مغرضانه کنم و این موضوع درباره طباطبایی نیز وجود داشت، تا اینکه سه یا چهار مانده از دوره ریاست ایشان، بنده را خواستند و قرار شد سرمربیگری تیم ملی را به من بسپارند.

- از آنجایی که بسکتبال عشق من است، مطمئنا برعهده گرفتن هدایت تیم ملی ایران افتخار و آرزوی همیشگی من بود چون بنده عاشق بسکتبال هستم. بنده هر ایرادی داشته باشم هیچگاه دروغ نگفته و واقعیت‌ها را کتمان نمی‌کنم، آن زمان دیدم که در فدراسیون کار می‌شد و مسیر رو به جلو بود. نقد همیشه و برای هر کسی وجود دارد چون هیچکس بی ایراد نیست، اما در آن زمان واقعا کار می‌شد و این موضوع برای من اهمیت داشت.

ایسنا: درباره تیم ملی هم صحبت کنید. اصلا برنامه شما برای تیم ملی چه بود؟ 

- برنامه‌ای را در ذهن خودم داشتم که از کجا به کجا برسیم اما متاسفانه بعضی‌ها خیلی عجله کردند. واقعیت این است که بسکتبال دیگر مثل قبل نیست که هر دو سال فقط جام ملت‌ها داشته باشیم، الان تقریبا هر سال تیم ملی درگیر چندین مسابقه است و مردم هم نتیجه می‌خواهند و تیم ملی جای آزمون و خطا نیست. در سال‌های قبل بازیکنان جوانی توسط بنده و همکاران به تیم ملی تزریق شدند که آن‌ها اکنون نفرات قابل اتکایی برای تیم ملی شده‌اند، اما همیشه اعتقاد داشته‌ام بازیکنانی که وارد لیگ برتر می‌شوند و از آنجا به تیم ملی می‌رسند دیگر کم تجربه نیستند و شاید فقط سنشان پایین باشد که معتقدم آن‌ها باید خیلی زودتر از سن خود بزرگ شوند. همیشه اعتقاد داشته‌ام که تیم ملی ایران مطالبه مردم است و مردم می‌خواهند تیم ملی ببرد، کسی جوان گرایی و یا پیر گرایی را در نظر ندارد مهم بردن و رو به جلو حرکت کردن است که ما این موضوع را در دستور کار قرار داده بودیم.

- پس از برنامه‌ریزی‌ها چند بازیکن با تجربه را به تیم ملی آوردیم تا کنار جوانان حضور داشته و دانش خود را به آنها انتقال دهند، می‌خواستم پنجره به پنجره تغییرات ایجاد شود و تیم ملی ایران را برای مسابقات مهم‌تر آماده کنیم. ۷ تا ۸ بازیکن اصلی و چند بازیکن جوان‌تر در تیم حضور داشتند تا شالوده اصلی تیم ملی بزرگسالان حفظ شود. من همان موقع هم گفته بودم که ما صعود راحتی به جام جهانی خواهیم داشت و تیم ملی در کاپ آسیا و بازی‌های آسیایی نیز به فینال خواهد رسید. همچنان نیز به این موضوع اعتقاد دارم که می‌توان بهترین نتیجه را با این تیم ایران بدست آورد.

- ما در پنجره اول دو بازی با بحرین داشتیم؛ در تهران با ۱۶ امتیاز و در منامه با ۳۴ امتیاز اختلاف آن‌ها را شکست دادیم در حالی که همه دیدند بحرین در پنجره‌های بعد و حتی کاپ آسیا چه تیم خوبی بود و حتی تیم چین هم به سختی و با تنها یک امتیاز اختلاف آن‌ها را شکست داد، البته باید بگویم که سنتر بحرین در بازی با چین عوض شده بود. ضمن اینکه در بازی ما با بحرین در منامه، هواداران پس از دو سال به سالن‌ها آمده بودند و شرایط برای تیم ملی ایران در بحرین خیلی سخت شده بود.

مصطفی هاشمی

ایسنا: انتقادهایی درباره دعوت شدن کامرانی و اصغر کاردوست وجود داشت. ضمن اینکه شنیده می‌شد دلیل کنار گذاشتن او پس از دعوت هم برخی درگیری‌های لفظی بوده است.

- در آن زمان حس می‌کردم حضور بازیکنی مثل مهدی کامرانی، می‌تواند ضعف تیم ملی در پست گارد راس را برطرف کند. احساس می‌کردم حضور ۱۷ - ۱۸ دقیقه‌ای چنین بازیکنی در بازی‌های پنجره دوم کمک کننده خواهد بود. با این حال اما متوجه شدیم که شرایط جسمانی او اجازه چنین کاری را نمی‌دهد و دیگر او را بازی ندادیم. ضمن اینکه بنده اجازه نمی‌دهم بازیکنی با من درگیری لفظی پیدا کند. اصغر کاردوست نیز در لیگ نمایش خوبی داشت و فکر می‌کردیم به دلیل همبازی بودنش با حامد حدادی در سال‌های قبل، در بازی‌های پنجره دوم می‌تواند کمک حال تیم ملی باشد.

ایسنا: معتقد بودید که تیم ملی در روزهایی که فدراسیون با سرپرست اداره می‌شد شرایط سختی داشت. آیا همچنان این موضوع را تایید می‌کنید؟

- برای بازی با قزاقستان شرایط ما خیلی سخت بود و اداره فدراسیون توسط سرپرست صورت می‌گرفت. نفراتی چون یخچالی و حامد را در اختیار نداشتیم و بازیکنانی چون ارسلان و سجاد مشایخی نیز به دلیل ابتلا به کرونا خیلی دیرتر به تیم اضافه شدند و من دیدم که ارسلان در بازی چقدر اذیت شد. در آن روزهایی که به خاطر اداره فدراسیون با سرپرستی، غبار غم در سالن آزادی وجود داشت، شرایط بسیار سختی داشتیم و آقای عسگریان بسیار تلاش کردند که ما بتوانیم شرایط را کنترل کنیم. واقعاً تلاش کردیم تا وضعیت بازیکنان برای بازی فراهم شود.

- من آن زمان نامه‌ای به وزیر محترم ورزش نوشتم که اگر می‌شود برگزاری انتخابات را تا یکی دو ماه به تاخیر بیاندازند چون بازی داریم و این فضای مجمع روی تمرکز تیم تاثیر منفی می‌گذارد اما چنین اتفاقی رخ نداد و ما با یک روحیه بسیار خراب به مصاف قزاقستان و سوریه رفتیم. در آن زمان خواه یا ناخواه همه درگیر انتخابات بودند و من به همین دلیل آن نامه را نوشتم، اما نامه من را به معاون خودشان ارجاع دادند و نمی‌دانم چه چیزی باعث شده بود با آن عجله انتخابات را برگزار کنند، در حالی که پیش از آن بارها شاهد تاخیر در برگزاری انتخابات بودیم. من خواهش کردم که این کار را نکنید. به هر حال با به تاخیر افتادن انتخابات و گذشتن زمان مورد نظر شاید تعداد و نفرات کاندیداها هم تغییر می‌کرد، اما به صحبت بنده توجه نشد. 

ایسنا: درباره بازی با قزاقستان هم صحبت کنید. 

- در آن مسابقه قزاقستان یک گارد یورو لیگی داشت که دقیقاً همان پست گارد نیز پاشنه آشیل تیم آن‌ها بود که با آوردن این بازیکن یورو لیگی قدرت هر دو تیم در آن برهه زمانی یکسان شد. من همان موقع هم در نشست بعد از بازی اعلام کردم که اگر ما همچنان با چنین شرایطی مقابل قزاقستان قرار بگیریم قدرت دو تیم یکسان است و دو بار ما می‌بریم دو بار آن‌ها می‌برند. با آن شرایط پیش رفتیم واقعا هجمه سنگینی به سمت طباطبایی وجود داشت که روی تیم ملی نیز تاثیرگذار بود چرا که به من هم می‌گفتند هاشمی طرفدار طباطبایی است زمانی که وارد نشست خبری شدم احساس می کردم ۵۰ نفر آماده حمله به من هستند.

- نمی‌خواهم وارد این موضوعات شوم اما در مورد خود بازی قزاقستان باید بگویم که ما تا دقیقه ۳۲، ۱۳ امتیاز از حریف پیش بودیم و متاسفانه اشتباهات فردی خود من و بازیکنان باعث شد در ۳۰ ثانیه آخری بازی را از دست بدهیم. در حالی که اگر با ۱۳ امتیاز قزاقستان را می‌بردیم واقعاً شاهکار بود و من همچنان روی این موضوع تاکید دارم که آن قزاقستان و آن تیم ایران در آن زمان قدرت یکسانی داشتند.

ایسنا: نقدهایی به استراتژی کادرفنی شما وارد بود که می‌گفتند هیچ برنامه‌ای برای کنترل شوتزنی بازیکن پست چهار قزاقستان نداشتید. این موضوع را تایید می‌کنید؟

- شخصا معتقدم اگر برخی اشتباهات فردی نزد من و بازیکنان نبود آن بازی را می‌بردیم. بسیاری از استراتژی اشتباه ما حرف می‌زنند که باید بگویم اصلا درست نیست. گارد خارجی قزاقستان خیلی خوب کار می‌کرد و همه جا توپ پخش می‌شد، به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم از ارسلان برای کنترل آن بازیکن استفاده کنیم چون بازیکن پست ۴ اصلی قزاق‌ها نبود و بازیکن ذخیره آن‌ها (نیکولای باژین) که پست سه و چهار بازی میکرد در آن بازی برخلاف انتظارها ۷ شوت سه امتیازی به ما زد.

- منطقی است وقتی بازیکن چهار اصلی آن‌ها نیست ما از ارسلان برای کنترل گارد قزاقستان کمک بگیریم، اما بازیکنی که ۷ شوت سه امتیازی موفق به ما زد(نیکولای باژین)، در بازی‌های عادی درصد موفقیت شوت‌های سه امتیازی‌اش ۱۲ درصد بود و در پنجره قبل اصلا شوت سه امتیازی موفق نداشت و بیشتر زیر حلقه کار می‌کرد! همه این اشتباهات و اتفاقات دست به دست هم داد که ما نتوانستیم نتیجه به دست آمده در آن بازی را کنترل کنیم، اما مطمئن باشید اگر نفراتی چون حامد و بهنام حضور داشتند ما خیلی راحت قزاقستان را شکست می‌دادیم، حتی اگر گارد خارجی هم داشتند.

- همان موقع هم گفتم که ما ۱۰۰ درصد به جام جهانی می‌رسیم و حیثیت ورزشی خودم را وسط می‌گذاشتم. ما می‌خواستیم بازیکنان جوان‌تر را هم وارد تیم ملی کنیم چون معتقد بودیم کم‌تجربه‌ها باید در کنار باتجربه‌ها باشند تا رشد کنند، اما این موضوع دلیل بر آن نمی‌شود که ما بازیکن ۲۷ تا ۳۲ ساله را که در اوج پختگی است کنار بگذاریم، همه چیز باید با برنامه پیش می‌رفت که بسیار عجله کردند.

ایسنا: احساس نمی‌کنید که دلیل این هجمه‌ها علیه شما به خاطر حمایت از رامین طباطبایی بود؟

- بنده به عنوان یک نفر از خانواده بسکتبال که سال‌ها در این رشته بوده‌ام حق انتخاب دارم و می‌توانم یک رای بدهم. آیا این یک حق رای هم برای من زیاد است و من چنین انتخابی ندارم؟ بنده به حواشی کاری نداشتم و فقط نظر شخصی خودم بود و به صورت فنی نظر دادم که بهتر است طباطبایی بماند.

مصطفی هاشمی

- آیا جرم و جنایت کردم؟ آیا کار غیرقانونی انجام دادم؟ من هیچ پرونده‌ای به جایی نبردم و قاطی حواشی نشدم، فقط به عنوان یک فرد فنی اظهار نظر کردم که اگر طباطبایی در سمت خود ابقا شود مناسب است. من گفتم سایر آقایان نیز افراد خوبی هستند اما طباطبایی انتخاب اول من است، اگر ده بار دیگر هم به عقب برگردیم، من باز هم همین تصمیم را خواهم گرفت. متاسفانه باخت برابر قزاقستان را جوری جلوه دادند که انگار بزرگترین اتفاق در تاریخ بسکتبال ایران رخ داده است!

-  چرا بعد از بازی با قزاقستان در دور برگشت که باختیم کسی چیزی نگفت؟ در کنار حامدی که نقش اصلی در قهرمانی‌های این سال‌ها را داشته و بازیکنان بزرگی چون جمشیدی، یخچالی و همچنین ارسلان، سجاد، آرمان، نوید رضایی‌فر و چند بازیکن خوب دیگر بازی کردند و ما باز هم باختیم‌. در حالی که گارد یورو لیگی آن‌ها هم حضور نداشت. چرا آن زمان کسی چیزی نگفت که باید همدلی باشد؟ آیا من مربی کشور دیگری جز ایران بودم که الان همه یادشان افتاده است باید همدلی باشد؟

- چهل سال است در بسکتبال بوده‌ام و عاشق این رشته هستم، از ۲۳ سالگی در مربیگری و سایر حوزه‌های این رشته فعال بوده‌ام اما چنین برخوردی ندیده‌ام. آیا مثل کسان دیگر تجارت و ساختمان سازی کرده‌ام؟ آیا جز بسکتبال فکر دیگری داشته‌ام؟ صبح تا شب فقط کار من بسکتبال بوده است. انگار من آدم دیگری شده‌ام که اینگونه با من برخورد کردند. آیا صبوری و زمان دادن فقط برای بقیه بود و کادرفنی من نیاز به این فاکتورها نداشت؟ من فقط نظر شخصی خودم را گفته بودم که طباطبایی را از نظر فنی تایید می‌کنم، آیا کسی را اجبار کرده بودم که به او رای بدهد؟

ایسنا: در جلسه‌ای که با جواد داوری داشتید چه موضوعاتی مطرح شد؟ به نظر می‌رسید که شما از فدراسیون نیز ناراحت هستید.

- هر رئیس فدراسیونی حق دارد که با تیم مد نظر خود کار کند و سرمربیان تیم‌های ملی را با سلیقه خود انتخاب کند و به کسی هم ارتباطی ندارد چون مسئولیت مستقیم آن با رییس فدراسیون است، اما من در جلسه با داوری گفتم که منظور از تقویت تیم ملی را متوجه نمی‌شوم. اگر می‌خواهید شخص دیگری را به عنوان سرمربی انتخاب کنید هیچ اعتراضی ندارم اما اینکه اعلام می‌کنید کادرفنی تیم ملی باید تقویت شود توهین به من است.

- متاسفانه گوشه‌ای از این اتفاقات به خاطر نظر فنی من و حمایت از طباطبایی بود که من در آن نشست بعد از بازی با قزاقستان هم گفتم، اگر می‌گویم طباطبایی را انتخاب کنیم فقط یک نظر شخصی و فنی است، اگر کسی او را تایید نمی‌کند نباید همدیگر را با اقدامات ناشایست خراب کنیم. البته رسانه‌ها این موضوع را به خودشان گرفتند در حالی که هدف من خانواده بسکتبال بود. متاسفانه به من حمله شد و کسی متوجه منظورم نشد. همچنان معتقدم که تیم ملی می‌توانست به راحتی فینالیست کاپ آسیا شود و به راحتی هم می‌تواند راهی جام جهانی شود.

ایسنا: آیا می‌دانستید که رامین طباطبایی تایید صلاحیت نمی‌شود؟ اگر این موضوع را می‌دانستید چرا همچنان به حمایت خود از او ادامه دادید؟

- از زمانی که بچه بودم و به دانشگاه رسیدم، پدرم همیشه میگفت به عهدی که می‌بندی وفادار باش چون کسی که رفیق ندارد چیزی ندارد. من با این نگاه بزرگ شدم و به سرمربیگری تیم ملی هم رسیدم. واقعیت این است که شخصا می‌خواستم نامزد انتخابات شوم ولی چون سرمربی فدراسیون رامین طباطبایی بودم از انجام این کار خودداری کردم. همیشه پای اعتقادات خودم مانده‌ام حتی اگر بدترین نتایج را برای من در پیش داشته باشد. اگر با کسی قول و قراری می‌گذارم هیچ گاه از آن دور نخواهم شد. پای حرفی که زده‌ام می‌مانم و همانطور که گفتم، اگر شرایط دو ماه آخر را می‌دانستم خودم شخصاً نامزد انتخابات می‌شدم.

ایسنا: هدف شما از حضور در انتخابات چه بود؟ در حال حاضر شرایط فدراسیون را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

- من از سر دلسوزی تصمیم داشتم در انتخابات حاضر شوم چون عاشق این رشته هستم، به دلیل موضوعاتی که گفتم از این تصمیم خودداری کردم و نگاه بنده به بسکتبال کلان است. باید بدانیم که این رشته برای شخص خاصی نیست. بسکتبال ملک پدری کسی نیست و متعلق به خانواده بزرگ این رشته است. همه ما مدیون آن هستیم و باید با تصمیمات درست برای تعالی آن تلاش بسیار کنیم. بسکتبال یک رشته دانشگاهی است که جای افراد تحصیل کرده، شایسته و کاربلد است، من همیشه زمان مشحون و طباطبایی این حرف را زده‌ام و الان نیز همین حرف را می‌زنم. با به‌به و چهچه چیزی درست نمی‌شود و نیاز داریم که با نگاهی تخصصی و همراه با تعهد قدم برداریم.

- همه ما عاشق بسکتبال هستیم و اگر مشکلی پیش می‌آید باید در ادامه آن‌ها را برطرف کنیم. نباید چیزی در بسته باشد چون اصلاح نمی‌شود. باید ضمن شناسایی اشتباهات خود، مسیر درست را با انجام مشورت‌های مناسب انتخاب کنیم. باید فراتر از بسکتبال فکر کنیم. هیچ کس دشمن نیست و شاید اختلاف نظراتی باشد.

- البته من همیشه معتقدم فضای انتخابات رییس فدراسیون، باعث می‌شود که جو هر رشته ورزشی خراب شود و همیشه گفته‌ام که بهتر است وزارت ورزش خودش فرد مورد نظرش را به عنوان رییس فدراسیون انتخاب کند چون در آن صورت اگر نتیجه هم حاصل نشود بر عهده مسئولان مربوطه خواهد بود. با فضایی که در انتخابات ایجاد می‌شود خانواده یک رشته از هم دور می‌شوند. متاسفانه مکانیزم بدی در انتخابات داریم که باعث کم رنگ شدن شایسته سالاری می‌شود. افراد برای اینکه کاندیدای مد نظر خودشان انتخاب شود رو به خراب کردن یکدیگر می‌آورند و این خوب نیست. متاسفانه بعد از انتخاب رییس فدراسیون، همیشه اکثریت آن خانواده به دلیل هم سو نبودن با کاندیدای انتخاب شده، از آن رشته دور هستند.

ایسنا: عملکرد فدراسیون جواد داوری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

- هیچگاه دنبال منافع شخصی نبوده‌ام و اگر صحبتی کرده‌ام از روی دلسوزی برای بسکتبال ایران بوده است. در حال حاضر نتایج تیم‌های ملی ایران خوب نبوده و به نظرم باید دیدگاه‌ها تغییر کند. مطمئنا افراد شایسته بسیاری هستند که می‌توانند به تعالی بسکتبال کمک کنند. جواد دو سال آخر بازی خود را در تیم من بود و من نمی‌دانم در مجمع چه کسی پس از انتخابات از او پرسید که برنامه‌اش برای تیم ملی چیست که گفت باید کادرفنی را تقویت کنیم. این موضوع باعث ناراحتی من شد. او باید برای پاسخ دادن به این سوال بیشتر تامل کرده و تصمیم گیری در این مورد را به کار گروه‌های خود موکول می‌کرد. 

مصطفی هاشمی - مربی بسکتبال

ایسنا: عملکرد تیم ملی بزرگسالان با سعید ارمغانی را مثبت می‌بینید؟

- سعید دوست و همبازی قدیمی من است. شاید اگر الان به عنوان سرمربی سابق تیم ملی صحبت کنم بسیاری بگویند که او در حال حاشیه پراکنی، عقده گشایی و نقد مغرضانه است. اجازه بدهید صحبت درباره تیم ملی را به کارشناسان واگذار کنم چون می‌توانند با بررسی آماری نظر بهتری دهند. اما موضوع این است که در هر دوره یک سری افراد مفاخر آن زمان بوده‌اند و سعید هم یکی از این افراد است، نباید اجازه دهیم و جوری رفتار کنیم که تصویر افرادی چون سعید ارمغانی در جامعه بسکتبال خراب شود. به نظرم باید مشکل را از جای دیگر جست‌وجو کنیم و من این موضوع را مربوط به سعید نمی‌دانم. او خاک خورده این رشته است و امیدوارم کارشناسان و خانواده بسکتبال با بررسی دقیق موضوع بهترین تصمیم را بگیرند. در مجموع نباید اجازه دهیم افراد تاثیرگذار بسکتبال خراب شوند.

ایسنا: شنیده می‌شود برخی اعضای مجمع فدراسیون بسکتبال، تصمیم دارند رای به برکناری جواد داوری بدهند. درباره مجمع و این حواشی صحبتی دارید؟

- از آنجایی که من با اساسنامه کامل آشنا نیستم، نمی‌توانم صحبتی در این مورد داشته باشم. فقط در یکی از سایت‌ها دیدم که در یکی از بندهای آیین نامه این امکان وجود دارد و البته شرایط مجمع و اختیارات آن به علاوه مطالباتش در اختیار اعضای مجمع است. اما باید تاکید کنم که اعضای مجمع وام دار بسکتبال هستند و باید بهترین تصمیم را در هر زمان بگیرند. آن‌ها مدیون بسکتبال هستند و اعضا باید تصمیمی که در راستای تعالی این رشته هست را بگیرند چون در غیر این صورت تصویر خوبی از خود به جای نمی‌گذارند.

ایسنا: آیا امسال در لیگ برتر سرمربیگری می‌کنید؟

- جا دارد از مسئولان تیم مشهد تشکر و قدردانی کنم، آن‌ها به بنده پیشنهاد جدی دادند و حتی در مشهد نیز با هم صحبت کردیم، یک هفته هم برای بنده صبر کردند اما متاسفانه پس از بررسی تمامی جهات، نمی‌شد با هم کار کنیم. متاسفانه این افتخار را نداشتم که با تیم آویژه کار کنم اما امیدوارم در آینده شاهد موفقیت آن‌ها باشیم. از مسئولان این باشگاه تشکر می‌کنم و تا این لحظه هم به جز آن‌ها پیشنهادی نداشته‌ام.

ایسنا: پس از عدم راهیابی مهرام به جمع ۴ تیم پایانی فصل گذشته لیگ برتر، صمد نیکخواه‌بهرامی انتقاداتی را مطرح کرد و خواستار عذرخواهی عوامل تیم شد. در اینباره نظری دارید؟

- صمد از ۱۸ سالگی در تیم من بازی می‌کرد و شاگرد من بود. پس از آن استوری هم که گذاشت برایش ویسی فرستادم گفتم چه شد که الان باید عذرخواهی کرد و تو به یاد چنین موضوعی افتادی منظور از این حرف چه بود؟ تیم ملی یا استقلال و پرسپولیس هم نبودیم که بخواهیم عذرخواهی کنیم. ضمن اینکه باید بگویم همه عوامل تیم از جمله کادرفنی و بازیکنان با جان و دل کار کردند و کم کاری نداشتیم. اگر همیشه قرار بر عذرخواهی باشد پس باید خیلی‌ها از جمله خودت نیز عذرخواهی می‌کردی. درباره بازی اتفاقاتی رخ داد که به دلیل عدم توانایی در اثبات آنها نمی شود چنین موضوعی را مطرح کرد چون بار قضایی دارد. اما آن اتفاقات و اشتباهاتی که خودم داشتم و الان به آن‌ها رسیده‌ایم درس بزرگی برای من بود.

- تا این لحظه پس از حذف در آن مسابقات همچنان کابوس دارم. همه کسانی که در آن زمان صادق بودند دستشان درد نکند و ممنون از آنها هستیم اما اتفاقاتی افتاد که از گفتن آن ها فعلا خودداری می کنم اما باید بدانیم دنیا دار مکافات است و باید بدانیم عدالت نقش خیلی مهمی در تمامی زمینه‌ها دارد. این افسوس بزرگ همواره با من وجود دارد که به جمع ۴ تیم نرسیدیم.

- البته باید بدانیم که بسکتبال دیگر مثل قبل نیست و همه باید در کنار هم برای کسب موفقیت تلاش کنند، همان کاری که باشگاه‌های حاضر در مرحله نیمه‌نهایی از جمله شهرداری گرگان، شیمیدر قم، ذوب‌آهن اصفهان و نظم‌آوران سیرجان کردند. نمی‌شود کنار بایستم و بگوییم نتیجه بگیرید، متاسفانه الان مواردی چون پول و مطالبات در ورزش حرف اول را می‌زند و همه باید بسیج شوند تا بهترین اتفاق رخ دهد.

- با همه این صحبت‌ها من از مجموعه مهرام تشکر می‌کنم هرچند که در پست‌های اینستاگرامی خود مبنی بر مرور خاطرات، هیچ عکسی از بنده نمی‌گذارند و مرور خاطراتی ندارند. ما قهرمانی‌ها و روزهای خوشی با هم در مهرام داشتیم، از آن‌ها تشکر می‌کنم و امیدوارم این خاطره تلخ یک چهارم سال گذشته نیز تمام شود. چون فرد جاه طلبی هستم پذیرفتن این چیزها برایم سخت است و هر شب کابوس آن را می‌بینم. 

ایسنا: گفته می‌شود دلیل احضار آقای پیرعباسی رییس هیات خوزستان، به کمیته انضباطی و صدور حکم محرومیت ۶ ماهه ایشان ظرف چند ساعت، دور نگه داشتن وی از مجمع عمومی است. نظر شما درباره این اتفاق چیست؟ 

- ایشان در خوزستان زحمات زیادی کشیده‌اند و تیم خیلی خوبی هم سال گذشته داشتند که تیم‌های زیادی از جمله تیم ما یعنی مهرام را در یک هشتم خیلی اذیت کردند. از نظر من ایشان شخص بسیار موجهی هستند. اگر هم انتقادی هست از روی دلسوزی صورت می‌گیرد و همه ما دلسوخته بسکتبال هستیم. امیدوارم دیگر چنین اتفاقاتی رخ ندهد. درباره مجمع هم اطلاعی ندارم اما چون ایشان را می‌شناسم، امیدوارم این مسائل رخ ندهد و بسکتبال در فضای دوستانه که حلقه گمشده‌ای آن است به کار خود ادامه دهد.

ایسنا: حرف پایانی شما ...

- من فقط از یک انتخاب خودم در تیم ملی پشیمان هستم که بخاطر آن خودم را نمی‌بخشم. ای کاش آن انتخاب را نداشتم. امیدوارم همه ما که مدیون بسکتبال هستیم و از این ورزش به اعتبار رسیده‌ایم، باید وام دار آن باشیم و در فضایی دوستانه این رشته را در مسیر رسیدن به موفقیت همراهی کنیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید