به روز رسانی می شود

معارفه سرمربی جدید تیم ملی بسکتبال/ ارمغانی: تیم "ایران نوین" تشکیل می شود

مراسم معارفه سعید ارمغانی، سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران با حضور جواد داوری رئیس فدراسیون و حامد حدادی، کاپیتان تیم ملی برگزار شد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ مراسم معارفه سرمربی جدید تیم ملی بسکتبال امروز با حضور سعید ارمغانی، جواد داوری و حامد حدادی برگزار شد.

جواد داوری در ابتدای این نشست گفت: ابتدا از آقای طباطبایی، رییس پیشین فدراسیون و آقای هاشمی، سرمربی پیشین تیم ملی تشکر می‌کنم که در این مدت قبل از ما زحمات زیادی کشیدند. امیدوارم ما هم بتوانیم تصمیمات خوبی در این حوزه بگیریم و در کنار همه دوستان اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.

او ادامه داد: بنده افتخار داشته‌ام به عنوان بازیکن زیر نظر آقای ارمغانی کار کنم و الان مساله‌ای هست که می‌خواهم بگویم. الان دیگر انتخابات و شرایط بعد انتخابات تمام شده و فرصت ورود در مسائل حاشیه‌ای را نداریم چون کار بسیار زیادی داریم که باید با حمایت اهالی رسانه از بسکتبال پیش برویم. امیدواریم با سرعت زیاد به سمت ایده‌آل خود حرکت کنیم.

داوری ادامه داد: من نمی‌گویم انتقاد نباشد چون انتقاد سازنده مفید است، اما امیدوارم همه مسائل درست نقد شوند.

هم‌چنین سعید ارمغانی، سرمربی تیم ملی ایران گفت: انتخاب آقای داوری شایسته بود چون من معتقدم که اشخاص همیشه شخصیت‌های خود را در همه جوانب زندگی به همراه خواهند داشت. جواد به عنوان گارد راس یاد گرفته است که چگونه یک تیم را پیش ببرد و به وضوح دیده‌ام که او به عنوان یک بازیکن چقدر درایت داشته و با فکر بسکتبال بازی می‌کرد و چقدر کار تیمی انجام می‌داد. معتقد هستم کسی که در زمین بسکتبال این نوع رفتار را داشته قطعا در زندگی شخصی و مدیریت هم می‌تواند این کار را انجام دهد.

او ادامه داد: می‌خواهم به نوبه خودم از سرمربی و مدیریت قبلی فدراسیون تشکر کنم که زحمات زیادی برای بسکتبال ایران کشیدند و امیدوارم همچنان کنار ما باشند. مهم نیست سرمربی چه کسی باشد، مهم این است کسی که در جایگاه سرمربی است لایق باشد و به این رشته کمک کند. ما برای این کار به وحدت ملی در جامعه بسکتبال نیاز داریم. تمام کسانی که درگیر بسکتبال هستند از داوران و مربیان تا بازیکنان، رسانه و باشگاه‌ها، باید کنار یکدیگر  باشند.

سرمربی تیم ملی بسکتبال ادامه داد: ما یک برنامه بلند مدت، یک برنامه میان مدت و یک برنامه کوتاه مدت داریم. طبق برنامه کوتاه مدت ما ۱۱ تیر ماه در پنجره سوم انتخابی جام جهانی با قزاقستان و سوریه بازی داریم. باید سعی کنیم باخت مقابل قزاقستان تکرار نشود و همه می‌دانیم که در مرحله بعد با چین، ژاپن و استرالیا هم گروه خواهیم بود و باید شش بازی با آن‌ها انجام دهیم. می‌خواهیم در این مسابقات پنجره سوم و پس از آن کاپ آسیا در اندونزی با یک تیم خوب و با بالاترین پتانسیل برای کسب بهترین نتیجه تلاش کنیم.

او درباره انتخاب لیست تیم ملی نیز گفت: ما ۲۱ بازیکن را دعوت کرده‌ایم که باید بدانید دلایل فنی انتخاب این نفرات این بود که در داخل تیم‌ کاراکترهای مختلف از بازیکنان مختلف را داشته باشیم. خیلی مهم است که کادرفنی تیم کسانی را برای تیم ملی انتخاب کند که این بازیکنان در شرایط مختلف به تیم کمک کنند. اگر ۱۲ بازیکن امتیازآور را انتخاب کنیم مناسب نیست، گاها نیاز داریم در یک بازی فقط کار دفاعی انجام دهیم و یا یک بازیکن ریباندر خوب باشد. بنابراین با توجه به چنین شرایطی نیاز داریم که بازیکنان ما در همه جهات مختلف به تیم کمک کنند.

ارمغانی افزود: شاید بازیکنانی هم هستند که می‌شد در این اردو باشند، اما هیچ چیز مطلق نیست و بسکتبال بازی اشتباهات است. مربیگری هم همین‌طور است. این ۲۱ بازیکن را با دید فنی انتخاب کرده‌ایم و این قضیه را باز هم بررسی خواهیم کرد تا بهترین‌ها انتخاب شوند.

وی درباره برنامه میان مدت تیم ملی نیز گفت: می‌خواهیم تا پایان مسابقات انتخابی جام جهانی، این تیم به جام جهانی برسد. در آن‌جا هم تصمیم داریم از بهترین پتانسیل خود استفاده کنیم. قصد داریم نسل طلایی که در بسکتبال بود و الان در اواخر دوران خود است را احیا کنیم و تیم خوبی را برای آینده ایجاد کنیم. حامد آخرین بازمانده از نسل طلایی است و امیدواریم با حمایت او به عنوان یک کاپیتان بزرگ تیم خوبی را داشته باشیم و قطعا او چنین پتانسیلی را دارد که تیم را رو به جلو حرکت دهد.

ارمغانی با اشاره به تشکیل تیم ملی "ب" نیز گفت: قصد داریم یک تیم با نام ایران نوین را تشکیل دهیم تا با آن‌ها با همان سیستم تیم بزرگسالان کار کنیم. این موضوع مهم است چون اگر به صورت موازی با این دو تیم کار کنیم قطعا شرایط بهبود خواهد یافت. به عنوان مثال اگر یک بازیکن در تیم اول آسیب ببیند یا به هر دلیلی نتوانست تقاضای ما را عملی کند، چون سیستم کاری یکسان خواهد بود می‌توانیم بازیکنی را از تیم دوم جایگزین او کنیم. محمدرضا اسلامی را به عنوان سرمربی این تیم انتخاب کرده‌ایم و آقایان حماد سامری و پویا تاجیک کنار او خواهند بود تا با همکاری نزدیک و تنگاتنگ کار را پیش برده و بازیکنان را پرورش دهیم. این نوع تفکری که ما داریم کاری است که بنده به عنوان سرمربی قبول کرده‌ام تا کار کنم.

او درباره انتخاب کادرفنی خود نیز گفت: ابتدا از آقای داوری تشکر می‌کنم که با دید حرفه‌ای در مدیریت به موضوع نگاه کرد و اختیار کامل به من داد تا کادر خود را انتخاب کنم، چرا که مهم است تیم مربیگری به هم اعتقاد داشته باشند و اگر این مهم نباشد باقی موضوعات در درجه اول نخواهند بود. این تیم مربیگری خیلی به‌هم اعتقاد دارند و می‌توانند خوب کار کنند. به عنوان سرمربی مسئولیت همه اتفاقات را برعهده می‌گیرم و از همه عزیزان حمایت خواهم کرد. به عنوان مثال در کادر تیم ملی مدیرفنی آقای محسن صادق‌زاده هستند که اصلا نیاز نیست او را معرفی کنم چون شناخته شده هستند و حمیدرضا کلاسنگیانی هم سرپرست تیم است.

ارمغانی افزود: من میخواستم سه کمک مربی داشته باشم چون کار گسترده‌ای داریم و احتیاج به نیروی زیادی است. آقای کسایی‌پور انتخاب اول من است و نیازی نیست او را معرفی کنم چون کارنامه ایشان در همه زمینه‌ها مشخص است. آقای مهران آتشی هم در کادرفنی ما است که با اسم و عملکرد خود شناخته شده هستند. ایوانوویچ قبلا در لیگ ایران بازی کرده و فرهنگ ما را می‌شناسد. او هم به عنوان یک مربی با استعداد شروع به کار کرده‌ و مسلما با شناخت از بسکتبال روز دنیا به ما کمک می‌کنند. ایشان به فرهنگ ما شناخت دارد و می‌توانند با شخصیت و علمی که دارند کمک کننده باشند. آقای ایوانوویچ شاید کم‌تر شناخته شده باشد، اما یکی از با استعدادترین مربیان صربستان هستند. تیم ملی در کنار این کادر مربیگری و سرپرستی، یک کادر پزشکی و درمانی هم دارد که به زودی مشخص خواهد شد چون این کادر هم بسیار مهم است.

او درباره برنامه‌های تیم ملی نیز گفت: طبق برنامه‌هایی که ما اعلام کرده‌ایم، شنبه هفته آینده کار را شروع می‌کنیم. دو هفته اول در آزادی خواهیم بود تا از لحاظ تاکتیکی پایه کار تیمی خود را انجام دهیم، هفته سوم به یکی از شهرستان‌های ایران می‌رویم و سعی داریم از یک یا دو تیم خارجی دعوت کنیم تا بازی دوستانه برگزار کنیم. برای بسکتبال ایران مهم است که تماشاگران از نزدیک تیم ملی را ببینند. می‌خواهیم هفته سوم بازی‌های تدارکاتی را در ایران برگزار کنیم. دو نوع کار را پیش‌بینی کرده‌ایم، ابتدا در کیش یا قشم که با کشورهای حاشیه خلیج فارس بازی کنیم و دوم این که قصد داریم با اردن یا لبنان در تهران بازی کنیم. اگر به تهران نیایند تیم ملی را به شهرستان‌ها می‌بریم که یکی از این انتخاب‌ها گرگان خواهد بود. دو یا سه بازی دوستانه با آن‌ها خواهیم داشت.

ارمغانی تصریح کرد: هفته آخر هم پس از دو روز استراحت دوباره کار را شروع می‌کنیم تا در ترکیه و صربستان دو یا سه بازی‌ دوستانه برگزار کنیم که مجموعا ۵ یا ۶ بازی دوستانه تا قبل از آغاز پنجره سوم خواهد بود. بعد از پنجره سوم هم بلافاصله برای کاپ آسیا آماده خواهیم شد.

او درباره تصمیم‌ خود مبنی بر جوان‌گرایی در تیم ملی نیز گفت: شاید کسانی که یک مقدار از قدیم بنده را می‌شناسند، یادشان باشد که در سال ۲۰۰۰ وقتی بنده سرمربی تیم ملی بودم یکسری جوان از جمله حامد و جواد داوری را به تیم وارد کردم که خیلی‌ها هم انتقاد می‌کردند. مطمئن باشید اگر نیاز باشد جوانان را وارد تیم خواهم کرد. الان تیم زیر ۱۶ سال را زیر نظر دارم و می‌خواهیم که در آینده تیم را توسعه دهیم. باید یک برنامه فنی مشترک در همه رده‌های سنی داشته باشیم چون در این صورت یک بازیکن وقتی از نوجوانان به بزرگسالان برسد، با سیستم تیم بزرگسالان آشناست.

ارمغانی درباره پیشرفت بسکتبال آسیا نیز گفت: بسکتبال آسیا در چند سال اخیر فوق‌العاده پیشرفت کرده است و اگر دقت کنید با تصمیم فیبا که اقیانوسیه به آسیا اضافه شد، بسکتبال آسیا از نظر فیزیک و دانش در سطوح مختلف پیشرفت کرد. ما لیگ‌های بسیار قوی در آسیا داریم و اعتقاد دارم که تغییرات بسکتبال قاره کهن بسیار زیاد است. من معتقدم بسکتبال ما هم پیشرفت داشته و اگر بیش‌تر روی این موضوع کار کنیم می‌توانیم نتایج خوبی بگیریم.

او درباره کوتاه مدت بودن قرارداد خود نیز گفت: قرارداد یک سمت ماجرا به شمار می‌رود که برای بنده تا آخر پنجره‌های جام جهانی است و اگر صعود کنیم تمدید می‌شود. مطمئن باشید قلب من برای بسکتبال ایران می‌تپد و کاغذ برای من مهم نیست. خودم را ایرانی می‌دانم. جواد مثل برادر کوچک من است و اگر قرارداد بنده تمدید هم نشود در هر سطحی به او کمک خواهم کرد اگر کاری از دست من بر بیاید.

ارمغانی درباره رده‌های پایه بسکتبال ایران نیز گفت: پایه بسکتبال ایران خیلی بهتر از این‌ها می‌تواند باشد و نیاز به برنامه‌ریزی و سرمایه گذاری دارد. ما اگر برنامه‌ریزی کنیم، تا ۱۰ سال آینده می‌توانیم نتیجه خوبی بگیریم. همین الان هم نفرات خوبی داریم و مهم است با برنامه خوب بسکتبال پایه را پیشرفت دهیم.

سرمربی تیم ملی بسکتبال ادامه داد: بنده دهه ۸۰ با دعوت آقای غضنفری به ایران آمدم، آن دوره هم همین اتفاق که الان میفتد بود و نسلی بود که با یک بررسی کوتاه به این نتیجه رسیدم که این جوانان ۱۶ تا ۱۷ ساله با استعداد هستند و باید به آن‌ها فرصت داد. ریسک بزرگی بود ولی چون اعتقاد داشتم بهتر خواهند شد این قدم را برداشتیم و تیم را رو به جوان‌گرایی بردم. هرچیزی به زمان نیاز دارد. کنار گذاشتن من هم تصمیم محمود مشحون به عنوان رییس جدید فدراسیون بود که به این تصمیم احترام گذاشتم.

او در رابطه با مسائل فنی تیم نیز گفت: ما دو هفته وقت داریم تیم را بسازیم و با بازیکنانی سر و کار داریم که از نظر فهم بسکتبال در سطح بالایی قرار دارند. به حامد یاد نمی‌دهیم چطور زیر حلقه توپ بگیرد و به یخچالی بگوییم چطور شوت بزند، ما از لحاظ حمله و دفاع باید بهترین استفاده را از بازیکنان داشته باشیم. برای لحظات بازی برنامه خواهیم داشت.

هم‌چنین داوری، رییس فدراسیون بسکتبال درباره انتخاب سرپرست تیم ملی نیز گفت: معتقدم که سرمربی برای مسائل فنی است و مسائل داخلی با فدراسیون و سرپرست تیم است. شجاع‌پور فرد قابل احترامی است و می‌دانستم که سن‌شان بالا است، به ایشان گفته بودم که یک نفر را کنار ایشان می‌گذاریم چون نیاز است با فرد باتجربه کار کنیم. اعتقاد من این است که یک فرد مدبر، آرام و با اعتبار بالا در بحث سرپرستی باشد. به دوستان قبلی بی‌احترامی نمی‌کنم و صرفا بحث توانایی است.

وی ادامه داد: وقتی آقای شجاع‌پور قبول زحمت نکردند، ورود به علل نکردم و گفتند حضورا در فدراسیون‌ راجع به این موضوع صحبت می‌کنند. ما هم احترام گذاشتیم و استعفای ایشان را قبول کردیم. آقای صادق‌زاده هم مدیر تیم هستند و مدیرفنی نیستند. باید همه بازیکنان خود را درست پرورش دهیم و یکی از حساسیت‌های من بحث سرپرستی تیم ملی است که روی آن دقت زیادی دارم.

داوری درباره بحث مسائل ارزی برای به کارگیری مربیان خارجی و مربی صرب تیم‌ ملی نیز گفت: مشکلات مالی برای همه فدراسیون‌ها هست و نباید تاثیرگذار در روندکار باشد. همه قراردادها ارزی هست چون در غیر این صورت تخلف است و مشکلی هم نداریم.

دیدگاه تان را بنویسید