گزارش جی پلاس

شانس صعود چلسی و بایرن به نیمه نهایی لیگ قهرمانان چقدر است؟

چلسی و بایرن مونیخ در یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا به دنبال جبران شکست بازی رفت مقابل رئال مادرید و ویارئال هستند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فرشته مقدم: دیدارهای برگشت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا سه شنبه و چهارشنبه شب برگزار می شود. چلسی، بایرن مونیخ و اتلتیکومادرید پس از شکست در بازی رفت به دنبال جبران نتیجه و راه یابی به نیمه نهایی هستند. شانس صعود هر یک از این سه تیم متفاوت است و نتیجه، حریف و میزبان یا مهمان بودن نقش مهمی در آن خواهد داشت.  

چلسی

لیگ قهرمانان اروپاشرایط برای چلسی خوشایند نیست. مدافع عنوان قهرمانی در خانه ۳ بر یک مغلوب رئال مادرید شد. هت تریک کریم بنزما موجب شد آبی های لندن از نیمه هایی دور شوند اما جبران دو گل در سانتیاگو برنابئو بعید نیست. چلسی در سه دوره اخیری که در یک چهارم نهایی حضور داشته پیروز شده است. با این حال آمار خوبی برابر تیم های اسپانیایی در مرحله حذفی نداشته است و از ۱۲ بازی تنها دو بار برنده شده است. البته آبی های لندن در هفت دیدار آخر فقط یک بار مغلوب شدند (یک پیروزی و پنج تساوی). از طرفی چلسی تاکنون سه بار در مرحله حذفی در بازی رفت خانگی شکست خورده  و هر سه بار هم از صعود بازمانده است.  

تیم توخل برابر رئال مادریدی قرار خواهد گرفت که تاکنون برتری با اختلاف دو گل در بازی رفت را از دست نداده و به مرحله بعد صعود کرده است. سفیدپوشان در دو بازی رفت و برگشت مقابل تیم های انگلیسی نیز نتایج خوبی کسب کردند و ۹ پیروزی و شش شکست را تجربه کردند. البته در دو مرحله حذفی گذشته برابر تیم های انگلیسی ناکام بودند. آن ها پارسال مغلوب چلسی شدند و در فصل ۲۰-۲۰۱۹ از منچسترسیتی شکست خوردند. در مجموع آمار به نفع رئال مادرید است اما چلسی با توجه به برتری مهره در تمام خطوط می تواند امیدوار به جبران شکست باشد. آبی های لندن تنها نباید به دنبال به ثمر رساندن دو گل باشند و در کنارش باید بتوانند ستاره فرصت طلبی همچون بنزما را نیز کنترل کنند. 

بایرن مونیخ

لیگ قهرمانان اروپاباورایی ها در بازی رفت در لا سرامیکا با یک گل مغلوب شدند و برای صعود تنها به دو گل نیاز دارند. بایرن برابر تیم های اسپانیایی در مراحل حذفی یازده صعود و یازده حذف را تجربه کرده است. با این حال از شش مرحله حذفی اخیر پنج بار شکست خورده است. آخرین باری که باورایی ها برابر اسپانیایی ها بازی کردند پیروزی معروف ۸ بر ۲ برابر بارسا بود. آن ها ششمین باری است که در یک چهارم برابر تیم های اسپانیایی بازی می کنند که تاکنون دو بار توانسته اند با موفقیت آن را پشت سر بگذارند.

بایرن ۱۰ بار شکست خارج از خانه در مرحله حذفی را جبران کرده اما ۱۳ بار هم حذف شده است. نکته قابل توجه ناکامی تیم آلمانی در دوره های اخیر بوده که از ۱۳ مرحله حذفی ۱۰ بار نتوانسته است صعود کند. آخرین بار در فصل ۱۶-۲۰۱۵ در ویسنته کالدرون با یک گل از اتلتیکو شکست خورد و پس از پیروزی ۲ بر یک در خانه از این رقابت ها کنار رفت. ویارئال که تاکنون دو بار در یک چهارم نهایی حضور داشته است یک بار موفق و یک بار ناکام در صعود بود. این تیم در دو بازی رفت و برگشت مقابل تیم های آلمانی در مرحله حذفی سه صعود و یک شکست را تجربه کرده است. آمار کمی به نفع زردپوشان است اما نباید فراموش کرد که بایرن از بازیکنان توانمندی برخوردار است و در حضور هوادارانش می تواند حداقل یک گل را جبران کند. البته باید مراقب ضد حمله های خطرناک تیم اونای امری باشد و گلی دریافت نکند. 

اتلتیکومادرید

لیگ قهرمانان اروپا روخی بلانکو در دیدار رفت در ورزشگاه اتحاد با یک بازی کاملا دفاعی و بدون اینکه حتی یک ضربه به سمت دروازه بزند با یک گل مغلوب منچسترسیتی شد. این تیم از پنج مرحله یک چهارم نهایی اخیر خود سه بار صعود کرده است. اتلتیکو از ۱۳ مرحله حذفی برابر تیم های انگلیسی ۱۰ بار پیروز شده است. البته شکست برابر چلسی در فصل گذشته به رکورد پنج برد پیاپی قرمز و سفیدپوشان پایان داد. اتلتیکو پس از شکست در بازی خارج از خانه در مرحله حذفی ۱۲ پیروزی و یازده باخت را تجربه کرده است. روخی بلانکو زمانی که در دیدار رفت یک بر صفر مغلوب شده است، سه پیروزی و سه باخت را به ثبت رسانده است. 

منچسترسیتی در ۲۱ بازی اخیر خارج از خانه خود در رقابت های اروپایی تنها چهار بار مغلوب شده است‌. سیتیزن ها چهار دیدار آخر خود مقابل تیم های اسپانیایی را با پیروزی به پایان رساندند اما شرایط در مرحله حذفی کاملا متفاوت بوده است. در دو بازی رفت و برگشت تنها دو برد کسب کردند و چهار بار شکست خوردند. سیتی پس از پیروزی در خانه از هشت مرحله حذفی شش بار صعود کرده است. درست است که آمار سیتی مقابل حریفان اسپانیایی خوب نیست و در مقابل اتلتیکو نتایج بهتری برابر تیم های انگلیسی کسب کرده اما وضعیت کنونی دو تیم کاملا متفاوت است. اتلتیکو در این فصل لیگ قهرمانان هیچ یک از بازی های خانگی اش را با پیروزی به پایان نرسانده است و در دیدار رفت هم عملکرد کاملا ضعیفی در خط حمله داشت. به همین خاطر شانس صعودش به نیمه نهایی خیلی کم است.