گزارش جی پلاس؛

لحظات جنجالی جهان ورزش| سنگین ترین محرومیت های تاریخ فوتبال

در فوتبال خطای شدید، رفتار غیرورزشی و توهین ممکن است با محرومیت های سنگینی همراه شود و حتی منجر به پایان دوران حرفه ای یک بازیکن شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فرشته مقدم: یک فوتبالیست در طول دوران حرفه ای خود ممکن است با محرومیت روبرو شود. ناتوانی در کنترل خشم موجب می شود بازیکن دست به خطای شدید یا حرکت غیرورزشی بزند. اغلب این محرومیت ها به یک یا دو، سه بازی ختم می شوند اما گاهی به دلیل رفتار نامناسب، توهین، دوپینگ و شرطبندی این محرومیت ها به چند ماه یا حتی مادام العمر افزایش می یابند که به معنای پایان بازیگری یک فوتبالیست است. 

محرومیت مادام العمر

فوتبال

روبرتو روخاس

برزیل و شیلی در انتخابی جام جهانی ۱۹۹۰ به مصاف هم رفتند و در حالی که میزبان یک بر صفر پیش بود (شیلی با این نتیجه حذف می شد)، روخاس در دقیقه ۶۷ ناگهان به زمین افتاد. به نظر می رسید او توسط مواد آتش زا که هواداران به زمین پرتاب کرده بودند آسیب دیده است اما تصاویر تلویزیونی نشان دادند که این چنین نبوده است. دروازه بان شیلی سپس اعتراف کرد با چاقویی که در دستکش هایش پنهان کرده بود خود را زخمی کرده است. فیفا نه تنها روخاس را برای همیشه از فوتبال حرفه ای محروم کرد بلکه شیلی را از جام جهانی ایتالیا و انتخابی جام جهانی ۱۹۹۴ آمریکا هم اخراج کرد. 

کوین ساموت

بازیکن تیم ملی مالت به شرطبندی در رابطه با دیدار با نروژ در انتخابی یورو متهم شد. بر اساس بند پنج قوانین یوفا او ۱۰ سال از حضور در میادین محروم شد اما سپس این محرومیت افزایش پیدا کرد و این بازیکن برای همیشه از فوتبال بازی کردن محروم شد. 

الویو پورسل د پرالتا

بازیکن آرژانتینی که برای لا کالرا شیلی بازی می کرد در یک دیدار به شکم داور، خوان کارواخال مشت زد. او به خاطر این حرکت غیر ورزشی با محرومیت مادام العمر روبرو شد. 

سالوادور کارمونا

دوپینگ در فوتبال بیشترین جریمه را دارد. کارمونا بازیکن کروس آسول که در بهترین دوران خود به سر می برد و به تیم ملی مکزیک دعوت شده بود در جام کنفدراسیون ها ۲۰۰۵ از اردوی تیم ملی اخراج شد. او از یک ماده ممنوعه استفاده کرده بود. به همین خاطر یک سال از حضور در میادین محروم شد. با وجود این دوباره دوپینگ کرد و این بار با محرومیت مادالعمر روبرو شد. 

ریکاردو فریرا 

فریرا در یکی از بازی های لیگ دسته چهار پرتغال، توپ را به صورت داور زد. این حرکت غیرورزشی موجب شد او را برای ۵۰ سال از حضور در فوتبال حرفه ای محروم کنند که به نوعی محرومیت مادام العمر بود. 

۷ سال

فوتبال

خوانیتو 

بازیکن رئال مادرید در کنترل خشم خود در جریان بازی ها ناتوان بود و دو بار با جریمه های سنگین روبرو شد. ابتدا در سال ۱۹۷۸ در دیدار گراسهوپر و رئال مادرید در پایان بازی به پروکوپ، داور و کمک داور ضربه زد. یوفا او را دو سال محروم کرد. دومین بار محرومیت سنگین تر بود. در نیمه نهایی جام قهرمانان اروپا ۱۹۸۷ در دیدار برابر بایرن مونیخ تکل ماتئوس روی چندو به یک اتفاق تلخ تبدیل شد. خوانتیو به بازیکن آلمانی که روی زمین افتاده بود نزدیک شد و با پایش سر او را لگد کرد. او به خاطر این رفتار زشت پنج سال محروم شد و دیگر نتوانست در رقابت های اروپایی بازی کند. 

یک سال

فوتبال

کریستین سرماتن

در سال ۱۹۹۸ پوماس و چیواس در لیگ مکزیک به مصاف هم رفتند که اتفاق عجیبی افتاد. سرماتن، بازیکن آرژانتینی پوماس با سر به فلیپه راموس ریسو، داور ضربه زد. سرماتن گفت که داور به او توهین کرد و به همین خاطر چنین واکنشی از خود نشان داد. او یک سال محروم شد.

سمیر شاکر

دوباره رفتار غیر ورزشی نسبت به داور موجب یک محرومیت سنگین شد. عراق و بلژیک در جام جهانی ۱۹۸۶ مکزیک برابر هم قرار گرفتند که شاکر روی خسوس دیاس کلمبیایی آب دهان انداخت. داور تنها به او کارت زرد نشان داد اما فیفا محرومیت یک ساله را برای بازیکن عراقی در نظر گرفت. 

میگل مارین

 سرمربی کروس آسول در سال ۱۹۸۲ خسوس مرکادو، داور را کتک زد. به همین خاطر یک سال محروم شد. 

اکتور روبلس

بازیکن شیلیایی در دیدار دوستانه پالستینو و هندوراس در سال ۱۹۹۳ به داور ضربه زد. فیفا علاوه بر محرومیت یک ساله او را ۵ هزار دلار نیز جریمه کرد. 

۹ تا ۶ ماه

فوتبال

اریک کانتونا

یکی از خشن ترین ضربه های تاریخ فوتبال در بیست و پنجم ژانویه ۱۹۹۵ در دیدار منچستریونایتد و کریستال پالاس دیده شد. کانتونا پس از اخراج در حال ترک زمین بود که مانند یک کاراته باز به متئو سیمونز، هوادار پالاس لگد زد. فدراسیون فوتبال انگلیس بازیکن منچستریونایتد را ۹ ماه محروم و ۲۰ هزار پوند جریمه کرد. 

داوید ناوارو 

ناوارو در دیدار والنسیا و اینتر در لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۰۷ از نیمکت برخاست تا در درگیری که میان بازیکنان دو تیم ایجاد شده بود شرکت کند. بازیکن والنسیا بینی بوردیسو را شکست و یوفا او را هفت ماه از حضور در میادین محروم کرد. همچنین ناوارو ۶۰۰۰ یورو جریمه شد. فیفا هم اجازه نداد در رقابت های ملی و بین المللی شرکت کند. در نهایت پس از فرجام خواهی محرومیت به شش ماه کاهش پیدا کرد. 

ژائو پینتو

بازیکن پرتغالی در دیدار برابر کره جنوبی در جام جهانی ۲۰۰۲ یک مشت به قفسه سینه داور زد. فیفا او را شش ماه محروم کرد اما به خاطر رفتار خوبی که پینتو در طول دوران ورزشی اش داشت این محرومیت به چهار ماه کاهش پیدا کرد.

وینی جونز 

هافبک انگلیسی خشن ترین بازیکن تاریخ بود. تکل های او را هرگز کسی از یاد نمی برد. فدراسیون فوتبال کشورش نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و او را شش ماه محروم کرد. جونز به پرداخت ۲۰ هزار پوند نیز محکوم شد. 

۴ تا ۲ ماه

فوتبال

لوییس سوارس

گاز معروف مهاجم اروگوئه ای در جام جهانی ۲۰۱۴ با محرومیت های متعددی همراه شد. سوارس در دیدار برابر ایتالیا کتف جورجو کیه‌لینی را گاز گرفت و فیفا او را از ۹ بازی محروم کرد. همچنین بازیکن اروگوئه ای برای چهار ماه از هر گونه فعالیت مربوط به فوتبال محروم شد و به پرداخت ۸۰ هزار یورو محکوم شد. سوارس با جام جهانی خداحافظی کرد و در ماه اکتبر توانست برای تیم جدید خود یعنی بارسا بازی کند. 

دیگو مارادونا

اسطوره فوتبال آرژانتین در سال ۲۰۰۹ سرمربی تیم ملی کشورش بود. پس از صعود به جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی در نشست خبری به خبرنگاران توهین کرد. فیفا نسبت به این بی احترامی واکنش نشان داد و دو ماه او را از هر گونه فعالیت مرتبط به فوتبال محروم کرد. 

لوئیزائو 

مدافع برزیلی در دیدار دوستانه بنفیکا و فورتونا دوسلدورف به کریستین فیشر، داور ضربه زد. فدراسیون فوتبال پرتغال لوئیزائو را دو ماه از حضور در میادین محروم کرد اما فیفا این محرومیت را به بازی های ملی و بین المللی افزایش داد.  

بازی

فوتبال

اکتور تولدو

مدافع شیلیایی که برای تیم دسته سومی لوتا اشواگر بازی می کرد در سال ۲۰۰۱ از پنالتی که رنه دلا روسا به ضرر تیمش اعلام کرده بود عصبانی شد و با یک مشت داور را سرنگون کرد. تولدو از ۳۰ بازی محروم و به ۴۱ روز زندان محکوم شد. او تا سال ۲۰۰۴ به میادین بازنگشت. 

کورتیسو 

بازیکن ساراگوسا تکل شدیدی روی کویار کرد که موجب شکستگی پای بازیکن اتلتیکومادرید شد‌. این خطای شدید با محرومیت سنگینی همراه شد. کورتیسو از حضور در ۲۴ بازی محروم شد که تاکنون سنگین ترین محرومیت تاریخ لالیگا به حساب می آید. 

جوی بارتون

هافبک انگلیسی در دیدار رنجرز و منچسترسیتی سه حرکت خشن انجام داد که موجب شد از حضور در ۱۲ بازی محروم شود. ابتدا بارتون به خاطر ضربه با آرنج به کارلوس توس اخراج شد. زمانی که می خواست زمین را ترک کند با پایش به سرخیو آگوئرو ضربه زد و با سر به کمپانی. بازیکن انگلیسی همچنین ۷۲ هزار پوند جریمه شد.

مونو بورگوس

دروازه‌بان آرژانتینی در دیدار مایورکا و اسپانیول مشت محکمی به مانولو سانتانو زد‌. پس از این ضربه بازیکن اسپانیول مجبور شد زمین را در دقیقه ۷۰ ترک کند. باشگاه کاتالانی از بورگوس شکایت کرد و کمیته این دروازه بان را از یازده بازی محروم کرد. او همچنین به پرداخت ۵۰۰ هزار پسو محکوم شد. 

ایوان زامورانو

بازیکن اهل شیلی در سال ۲۰۰۳ در یکی از دیدارهای کولو کولو به کارلوس چاندیا (داور) ضربه زد. داور در گزارش خود اعلام کرد ضربه زامورانو موجب کبودی بدنش شده است. مهاجم شیلیایی به همین خاطر یازده جلسه محروم شد و او در نهایت از فوتبال خداحافظی کرد. 

په په

مدافع رئال مادرید در دیدار برابر ختافه در سال ۲۰۰۹ کنترل خود را از دست داد و به کاسکرو لگد زد، به آلبین مشت زد و چند بار به داور توهین کرد. در نهایت داور بازیکن مادرید را در دقیقه ۸۶ از زمین اخراج کرد.  په‌په توسط کمیته انضباطی از حضور در ۱۰ بازی محروم شد. 

دیدگاه تان را بنویسید