جی پلاس

لحظات جنجالی جهان ورزش| رئیسی که به زندان رفت و شش گانه معروف را برد!

ساندرو راسل یکی از جنجالی ترین روسای باشگاه بارسلونا بود که شش گانه معروف در دوران او به دست آمد و پس از استعفا از سمتش راهی زندان شد.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس، فرشته مقدم: ساندرو راسل در سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ ریاست باشگاه بارسلونا را بر عهده داشت. در دوران او شش گانه معروف آبی اناری ها به دست آمد. تیم کاتالانی با هدایت پپ گواردیولا در فصل ۱۱-۲۰۱۰ توانست فاتح لالیگا، کوپا دل ری، لیگ قهرمانان اروپا، جام جهانی باشگاه ها، سوپرجام اروپا و سوپرجام اسپانیا شود. راسل از لحاظ فتح جام کارنامه درخشانی داشت اما رفتارهای نادرستش با بزرگان تیم و امضای قرارداد جنجالی با نیمار موجب شد استعفا بدهد.

امضای قرارداد با قطر  

نام یونیسف سال ها روی پیراهن بارسلونا نقش بسته بود اما راسل برای کاهش بدهی ها تصمیم گرفت  اسپانسر داشته باشد. او با قطر توافق کرد و در قراردادی که تا سال ۲۰۱۶ اعتبار داشت تیم کاتالانی هر فصل ۳۰ میلیون یورو دریافت می کرد. در اوایل سال ۲۰۱۳ اسپانسر تیم به قطر ایرویز تغییر یافت. این قرارداد ها کاملا شفاف نبودند و به همین خاطر از رییس بارسلونا انتقادهای زیادی شد. 

جدایی گواردیولا

پپ گواردیولا، بهترین سرمربی تاریخ بارسلونا با فتح ۱۴ جام در می سال ۲۰۱۲ آبی اناری ها را ترک کرد. او دلیل این جدایی را خستگی اعلام کرد اما در واقع با مدیریت مشکل داشت. تیتو ویلانوا به عنوان جانشین سرمربی اسپانیایی معرفی شد اما مشکلات ادامه داشت. راسل حتی یک بار هم به ملاقات ویلانوا که برای درمان بیماری اش به آمریکا رفته بود، نرفت. گواردیولا که هدایت بایرن مونیخ رو بر عهده گرفته بود در پیش فصل گفت: "از آن ها خواستم راحتم بگذارند اما این کار را نکردند و  از بیماری ویلانوا علیه من استفاده کردند." راسل برای این که نشان دهد مشکلی وجود ندارد اعلام کرد که همیشه درهای باشگاه به روی گواردیولا باز هستند. 

رابطه بد با کرویف 

یوهان کرویف یکی از اسطوره های باشگاه بارسلونا در دوران ریاست خوان لاپورتا به عنوان رییس افتخاری تیم کاتالانی معرفی شد. با این حال راسل در این رابطه ابهام داشت. کرویف در واکنش به اظهارات رییس بارسلونا به دفاتر آبی اناری ها رفت تا نشان خود را پس دهد. پس از آن برای همیشه رابطه اسطوره سابق تیم کاتالانی با راسل قطع شد.

تمدید نکردن قرارداد آبیدال 

یکی از تصمیمات جنجالی دوران راسل تمدید نکردن قرارد داد اریک آبیدال بود که با انتقادهای زیادی همراه شد. بازیکن فرانسوی که به تازگی سرطان را پشت سر گذاشته بود می خواست برای بارسلونا بازی کند اما مدیریت تصور می کرد که آبیدال دیگر بازیکن مفیدی نخواهد بود. راسل درباره مدافع فرانسوی که به یکی از سمبل های باشگاه تبدیل شده بود، گفت: "پس از خداحافظی از فوتبال می تواند دوباره به بارسلونا برگردد." 

فروش تیاگو

افراد زیادی تیاگو را به عنوان وارث ژاوی می دانستند اما او در سال ۲۰۱۳ بارسلونا را به مقصد مونیخ ترک کرد. گواردیولا اصرار زیادی برای امضای قرارداد با این هافبک داشت. برخی از هواداران بارسا که از این انتقال ناراضی بودند معتقد بودند راسل و هئیت مدیره از قبل برای این جا به جایی برنامه ریزی کرده بودند. ارزش این انتقال تنها ۲۵ میلیون یورو بود چون هافبک اسپانیایی- برزیلی در ۶۰ درصد بازی های فصل قبل حضور نداشت. 

خرید بلیت برای کودکان زیر ۷ سال

پیش از حضور راسل، هوادار زیر هفت سال بدون بلیت می توانست وارد نوکمپ شود اما او این قانون را برداشت و موجب شد سر و صدای زیادی بین اعضای باشگاه به پا شود. راسل اعلام کرد این تصمیم نا محبوب به خاطر امنیت گرفته شده است چون ترجیح می دهد کودکان به ورزشگاه نروند. 

خداحافظی ویکتور والدس 

راسل متهم شد که به اندازه کافی برای نگه داشتن ویکتور والدس تلاش نکرده است. دروازه‌بان اسپانیایی به عنوان بازیکن آزاد باشگاه را ترک کرد. او اعلام کرد به دنبال چالش های جدید است اما نارضایتی میان والدس و مدیریت کاملا آشکار بود. راسل و مدیرانش به شکل مناسبی با یکی از مهمترین دروازه‌بان های تاریخ باشگاه خداحافظی نکردند. این رفتار موجب ناراحتی والدس و نزدیکانش شد. 

امضای قرارداد با نیمار

بهترین خرید دوران راسل، نیمار بود با این حال امضای قرارداد با مهاجم برزیلی منجر به استعفایش از ریاست بارسلونا شد. راسل در آخرین نشست خبری اش اعلام کرد برای این انتقال تنها ۵۷ میلیون یورو هزینه کرده است اما رسانه ها از رقم های بالاتری صحبت می کردند. نشریه ال موندو نوشت که بارسلونا ۹۵ میلیون یورو در این رابطه هزینه کرده است. عدم شفافیت در رقم واقعی این جا به جایی موجب شد راسل استعفا دهد. او بارسلونا را ترک کرد تا به چهره باشگاه آسیب نزند. 

پولشویی و زندان 

راسل در سال ۲۰۱۷ به جرم پولشویی دستگیر و به ۲۱ ماه زندان محکوم شد. رییس سابق بارسلونا پس از ۶۴۳ روز  بازداشت موقت توسط دادگاه ملی اسپانیا بی گناه اعلام شد. با این حال دو سال بعد باز هم راسل متهم شد. این بار دادگاه به خاطر فرار مالیاتی خواستار دو سال و ۹ ماه زندان برای او شد. در سال ۲۰۱۲  رییس پیشین بارسلونا ۲۳۰۵۹۱ یورو مالیات پرداخت نکرده بود. دادگاه همچنین جریمه ۳۰۰ هزار یورویی را برای راسل در نظر گرفت. 

 

دیدگاه تان را بنویسید