گزارش جی پلاس

لحظات جنجالی جهان ورزش| از خودزنی با چاقو تا هند تیری آنری؛ همه رسوایی های انتخابی جام جهانی فوتبال

در طول تاریخ در برخی از دیدارهای انتخابی جام جهانی فوتبال اتفاق های عجیب و دور از انتظاری رخ داده که با محرومیت های مادام العمر و یا تکرار بازی همراه شده است.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس، فرشته مقدم: جام جهانی بزرگترین جشن فوتبالی است و تیم ها تمام تلاش خود را می کنند تا در این رقابت ها حضور داشته باشند. گاهی اوقات که متوجه می شوند تلاششان کافی نیست به حُقه متوسل می شوند. البته در انتخابی جام جهانی اتفاق های عجیب دیگری هم رخ داده است که در ادامه به آن ها اشاره می شود.

شیلی- برزیل

در فوتبال تمارض کردن بازیکنان اتفاقی عادی است اما کاری که لوییس روبرتو روخاس کرد تنها از یک بازیگر حرفه ای بر می آمد. شیلی در انتخابی جام جهانی ۱۹۹۰ به مصاف برزیل رفت و تنها با پیروزی می توانست صعود کند. سلسائو در شروع نیمه دوم یک بر صفر پیش بود که ناگهان بازی متوقف شد. کسی دقیقا نمی دانست چه اتفاقی افتاده است اما دروازه‌بان شیلی روی زمین افتاده بود و در میان دود مواد آتش زایی که از جایگاه تماشاگران پرتاب شده بود از درد به خود می پیچید. از صورت روخاس خون می آمد. به نظر می رسید مواد آتش زا این جراحت را به وجود آورده اند اما در واقع این چنین نبود. تصاویر تلویزیونی نشان دادند مواد آتش زا چند متر آن طرف تر از دروازه‌بان شیلی افتادند و تمام آن رفتار یک شو از جانب روخاس بود. او سپس اعتراف کرد که بریدگی را توسط چاقویی که در دستکش هایش پنهان کرده بود ایجاد کرده است. روخاس برای همیشه از حضور در فوتبال حرفه ای محروم شد.

پرو- اروگوئه

دیدار دو تیم پرو و اروگوئه در انتخابی جام جهانی اسپانیا، سپتامبر ۱۹۸۱ در لیما برگزار شد. اروگوئه برای صعود به پیروزی نیاز داشت اما بازی بدون گل تمام شد. ال وکو، روزنامه نگار سرشناس مدعی شد که در این دیدار تبانی اتفاق افتاده است تا همه چیز به نفع سلسته تمام شود. او رامون کیروگا که آرژانتینی بود و به ملیت پرو در آمده بود را نشانه گرفت و گذشته این دروازه‌بان را یادآوری کرد (در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین میزبان برای صعود به پیروزی با اختلاف چهار گل نیاز داشت و پرو را با نتیجه ۶ بر صفر شکست داد. رامون درون دروازه بود‌ و به تبانی متهم شد). این قضیه موجب شد  وزیر هم به آن ورود کند. بازیکنان، مربیان و روزنامه نگاران به اداره پلیس مونته ویدئو فرا خوانده شدند تا در این رابطه توضیح دهند اما هیچ کس درباره تبانی چیزی نگفت. در زمین هم اتفاقی نیفتاد که رامون را بتوانند به تبانی متهم کنند چون اروگوئه تنها یک ضربه سمت دروازه اش زده بود.

فرانسه-ایرلند

هجدهم نوامبر ۲۰۰۹ فرانسه و ایرلند در پلی اف به مصاف هم رفتند تا سرنوشت یکی دیگر از سهمیه های جام جهانی آفریقای جنوبی مشخص شود. خروس ها بازی خوبی به نمایش نگذاشتند و در دقیقه ۳۳ دروازه‌شان توسط رابی کین باز شد. بازی باید در وقت اضافه ادامه پیدا می کرد. داور در دقیقه ۱۰۲ یک خطا به نفع فرانسه اعلام کرد، مالودا توپ را به محوطه جریمه ارسال کرد و تیری آنری آن را با دست خود کنترل کرد، سپس به ویلیام گالاس که جلوی دروازه بود پاس داد و توپ به گل تبدیل شد. ایرلندی ها اعتراض کردند اما نتیجه تغییری پیدا نکرد و فرانسه به لطف هند آنری به جام جهانی ۲۰۱۰ صعود کرد. مهاجم فرانسوی درباره آن گل اظهار کرد: "(خطای) هند بود. به داور گفتم اما او به من گفت که تو داور نیستی." فیفا برای اینکه ایرلند شکایت نکند به فدراسیون فوتبال این کشور پول داد. خطای هند آنری و رشوه فیفا یکی از بزرگترین رسوایی های تاریخ فوتبال بود.

اروگوئه- شیلی

از سال ۱۹۸۳ جو سانتیاگو شیلی همیشه بر علیه اروگوئه بوده است. دو تیم بیست و چهارم مارس ۱۹۸۵ در انتخابی جام جهانی مکزیک در ورزشگاه ناسیونال برابر هم قرار گرفتند. اظهارات عمر بوراس، سرمربی اروگوئه موجب تحریک هواداران شیلی شده بود. تماشاگران ورزشگاه را با مواد آتش زا به جهنم تبدیل کرده بودند‌ که یکی از آن ها به خسوس دیاس پالاسیوس، داور کلمبیایی اصابت کرد اما بازی لغو نشد. داور ترجیح داد بازی ادامه پیدا کند. زمانی که نتیجه ۲ بر صفر به نفع میزبان بود توپ جمع کن ها ناپدید شدند. به همین خاطر  ویلمار کابررا، مهاجم اروگوئه برای پیدا کردن توپ وارد پیست دووومیدانی پشت دروازه شد که با پرتاب یک سنگین به زمین افتاد. با وجود چنین اتفاقی شیلی نه محروم شد و نه جریمه.

برزیل-آرژانتین

یکی از رسوایی های اخیر انتخابی جام جهانی، سال گذشته در کورینتیانس برزیل اتفاق افتاد، زمانی که برزیل و آرژانتین در ماه سپتامبر به مصاف هم رفتند. تنها پنج دقیقه از بازی گذشته بود که چند نفر از مسئولان سلامت برزیل وارد زمین شدند و می خواستند امیلیانو مارتینس، جووانی لو سلسو، کریستین رومرو و امیلیانو بوئندیا را با خود ببرند. چهار بازیکن آرژانتینی که از انگلیس به برزیل رفته بودند بر اساس اعلام وزارت بهداشت این کشور باید ۱۴ روز در قرنطینه می ماندند. با این حال آن ها وارد برزیل شدند و سه روز در این کشور بودند اما تنها با چند هشدار روبرو شدند. بر اساس منابع برزیلی، فدراسیون فوتبال و پلیس این کشور برای برگزاری بازی به توافق رسیده بودند اما وزارت بهداشت مخالف بود و ناگهان تصمیم گرفت در جریان بازی خواستار خروج بازیکنان آرژانتین شود. بازیکنان آلبی سلسته به رختکن رفتند و اعلام کردند بدون این چهار بازیکن بازی نمی کنند. در نهایت داور این دیدار را لغو کرد. چند ماه بعد پس از صعود دو تیم برزیل و آرژانتین به جام جهانی قطر، فیفا رای خود را صادر کرد. این دیدار در یک زمین بی طرف دوباره برگزار خواهد شد. همچنین چهار بازیکن آرژانتین دو بازی از همراهی تیم ملی کشورشان محروم شدند.

آفریقای جنوبی- سنگال

اشتباهات داوری همیشه جزوی از فوتبال است اما زمانی که این اشتباه به تبانی شباهت بیشتری داشته باشد موجب می شود حتی فیفا به آن واکنش تندی نشان دهد. جوزف لامپتی به همین خاطر برای همیشه از قضاوت محروم شد. او در دیدار آفریقای جنوبی و سنگال در انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه به خاطر خطای هندی که هرگز اتفاق نیفتاد یک پنالتی به نفع مهمان گرفت و آفریقای جنوبی ۲ بر یک پیروز شد. سنگال از کنفدراسیون فوتبال آفریقا و فیفا درخواست کرد درباره این بازی تحقیق شود. فیفا پس از اعلام محرومیت برای لامپتی دستور به تکرار بازی داد. سنگال در نوامبر ۲۰۱۷ با پیروزی ۲ بر صفر مقابل آفریقا صعودش را به جام جهانی جشن گرفت.

شوروی سابق- شیلی

شیلی و شوروی سابق در پلی اف جام جهانی ۱۹۷۴ آلمان باید به مصاف هم می رفتند. دیدار رفت در مسکو بدون گل به پایان رسیده بود. بازی برگشت قرار بود بیست و یکم نوامبر ۱۹۷۳ در سانتیاگو برگزار شود. چند روز قبل از آن دیدار، دولت سالوادور آلنده با کودتای نظامی به رهبری ژنرال پینوچت سرنگون شده بود و از ورزشگاه ناسیونال به عنوان محلی برای نگه داری زندانیان سیاسی استفاده می کردند. در آن جا زندانیان را شکنجه و تیرباران کردند.  شوروی درخواست تغییر محل برگزاری بازی را داد اما فیفا با آن مخالفت کرد. تیم اروپایی اعلام کرد در آن ورزشگاه بازی نمی کند. در روز بازی، بازیکنان تیم ملی شیلی وارد زمین شدند و پس از خواندن سرود ملی توپ را از میانه زمین به حرکت درآوردند‌. سپس توپ وارد دروازه شد و گل در حالی به ثبت رسید که حریفی وجود نداشت.

بولیوی- آرژانتین

دیدار بولیوی و آرژانتین که دوم آوریل ۱۹۹۷ در انتخابی جام جهانی فرانسه در لا پاس برگزار شد پر برخورد بود. زمانی که خولیو کروس آرژانتینی به دنبال توپ رفت و به نیمکت میزبان رسید، شوفر کاروان بولیوی مشت محکمی به او زد. کروس به رختکن رفت و سپس در حالی در زمین ظاهر شد که روی برانکارد بود و صورتش به خاطر بریدگی پر از خون شده بود. شوفر به سمت راست صورت بازیکن آرژانتین ضربه زده بود اما بریدگی در گونه چپ کروس ایجاد شده بود. رسانه های آرژانتین اعلام کردند این بریدگی از قصد توسط یکی از اعضای کادر فنی که در راس آن دنیل پاسارلا قرار داشت ایجاد شده است. سپس برای این که نشان دهند حقه ای در کار نبوده گفتند کروس به خاطر افتادن در تونل دچار جراحت از گونه چپش شده است.

دیدگاه تان را بنویسید