جی پلاس

رسوایی های تاریخ فوتبال؛ بازی برزیل و آرژانتین تنها نیست!

در تاریخ فوتبال رسوایی های زیادی رخ داده است که دیدار برزیل و آرژانتین یکی از عجیب ترینشان بود.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس، فرشته مقدم: ورزشگاه آره‌نا کورینتیانس یکشنبه شب شاهد یکی از عجیب ترین اتفاق های تاریخ فوتبال بود. این استادیوم میزبان دیدار تیم های برزیل و آرژانتین در انتخابی جام جهانی ۲۰۲۴ قطر بود. داور سوت شروع بازی را زد اما در دقیقه شش ناگهان مسئولان سلامت برزیل به زمین رفتند و مانع از ادامه برگزاری بازی شدند تا زمانی که امیلیانو مارتینس، جووانی لو چلسو، امیلیانو بوئندیا و کریستین رومرو زمین را ترک کنند. آن ها اعلام کردند چون چهار بازیکن حاضر در لیگ برتر انگلیس قوانین برزیل را زیر پا گذاشتند نباید در میدان حضور داشته باشند. بازیکنان آرژانتین به توصیه داور زمین را ترک کردند و بازی دیگر ادامه پیدا نکرد تا فیفا درباره این دیدار تصمیم گیری کند. 

به نوشته کلارین، از ۱۰۴ بازی رسمی بین آرژانتین و برزیل، این دومین دیداری بود که شروع شد اما هرگز به پایان نرسید. اولین بار در بیست و دوم ژانویه ۱۹۳۹ در جام روکا این اتفاق رخ داد و برزیل میزبان بود. در حالی که تنها ۲ دقیقه به پایان بازی مانده بود و نتیجه ۲- ۲ بود داور برزیلی یک پنالتی به نفع سلسائو اعلام کرد. آرژانتینی ها به این موضوع اعتراض و زمین را ترک کردند. لئونیداس دا سیلوا توپ را وارد دروازه خالی کرد بدون اینکه هیچ بازیکن آرژانتینی در زمین باشد. برزیل ۳ بر ۲ پیروز شد. چون آلبی سلسته در نخستین بازی ۵ بر یک حریفش را شکست داده بود تصمیم گرفته شد بازی سوم پس از یک سال برگزار شود. دو تیم در سن پائولو به تساوی ۲ - ۲ دست یافتند و پس از یک هفته دوباره برابر هم قرار گرفتند و آرژانتین ۳ بر صفر پیروز شد تا در نهایت فاتح جام روکا شود. 

بازی یکشنبه شب برزیل و آرژانتین یک رسوایی بود. البته اکنون شرایط متفاوت است و به خاطر بحران کرونا هر کشوری قوانین خاص خود را دارد. در تاریخ فوتبال رسوایی های دیگری اتفاق افتاده است که در ادامه به آن ها اشاره می شود. 

مواد آتش زایی که موجب آسیب دیدگی نشد

رسوایی های فوتبالیکی از رسوایی های مشهور جهان فوتبال هم در برزیل و در انتخابی جام جهانی ۱۹۹۰ رخ داد. سوم سپتامبر ۱۹۸۹ سلسائو در ماراکارانا برابر شیلی قرار گرفت. هر دو تیم با سه امتیاز در صدر جدول قرار داشتند و از بخت های نخست برای حضور در ایتالیا بودند. هوا خیلی گرم بود. در دقیقه ۶۵ بازی مواد آتش زایی در نزدیکی محوطه و روبرتو روخاس به زمین افتاد. دروازه‌بان شیلی همان لحظه روی زمین افتاد و صورتش خونی شده بود. 

بازیکنان شیلی زمین را ترک کردند و داور هم بازی را لغو کرد. تیم مهمان سه ساعت در رختکن بود. آگوستین دومینگس، نماینده فیفا منتظر جواب پزشکان بود. روخاس دچار آسیب دیدگی نشده بود. جریمه فیفا خیلی سنگین بود. ابتدا شیلی را ۲ بر صفر بازنده اعلام کرد و این تیم را از انتخابی حذف کرد. همچنین روخاس را برای همیشه از بازی کردن محروم کرد. دروازه‌بان شیلی بعد ها به اشتباه خود اعتراف و اعلام کرد که خودش را زخمی کرده بود. فیفا همچنین به شیلی اجازه نداد در انتخابی دوره بعدی جام جهانی (۱۹۹۴) هم شرکت کند. 

ضربه شوفر به بازیکن آرژانتین 

رسوایی های فوتبالآرژانتین اتفاق مشابهی را در انتخابی جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه تجربه کرد البته بازی تمام شد. این اتفاق دوم آوریل ۱۹۹۷ در لا پاس مقابل بولیوی رخ داد، زمانی که شوفر تیم میزبان یعنی خولیو مانوئل تروخیو به خوسه کروس آرژانتینی ضربه زد. کروس به زمین افتاد، صورتش را گرفت و توسط دنیل پارسلا، دیگو کانیا و دکتر لوییس سوسو از زمین بیرون برده شد. پارسلا به بیرون بردن بازیکنان از زمین فکر کرد اما این اتفاق رخ نداد. بازی تنها ۱۲ دقیقه متوقف شد و سپس ادامه پیدا کرد، در حالی که آرژانتین هشت نفره بود چون نلسون ویواس و گوستاوو ساپاتا اخراج شده بودند. در نهایت بولیوی ۲ بر یک پیروز شد. آرژانتین از فیفا درخواست امتیاز نکرد و در گزارشی که به این سازمان داد تنها به رفتار خشونت آمیز پلیس، کم بودن امنیت ورزشگاه و ضربه شوفر تیم بولیوی اعتراض کرد.  

قدرت شیخ 

رسوایی های فوتبالهمه بازی فرانسه و کویت در جام جهانی ۱۹۸۲ اسپانیا را به یاد دارند. خروس ها ۳ بر یک پیش بودند که آلن ژیرس گل چهارم را به ثمر رساند اما بازیکنان حریف ایستاده بودند چون صدای سوت را شنیده بودند ولی داور سوت نزده بود بلکه یک نفر در جایگاه تماشاگران این کار را انجام داده بود. شیخ فهد، رییس فدراسیون فوتبال کویت و برادرش، امیر کویت ابتدا به این موضوع اعتراض کردند و از بازیکنان خواستند تا زمین را ترک کنند. سپس شیخ وارد زمین شد و با داور صحبت کرد. او استوپار را قانع کرد تا گل را مردود اعلام کند. این اتفاق با اعتراض میشل پلاتینی، کاپیتان تیم ملی فرانسه و میشل هیدالگو، سرمربی تیم همراه شد و در نهایت منجر به اخراج هیلداگو شد. 

دیدگاه تان را بنویسید