گزارش جی پلاس از کوپا آمه‌ریکا ۲۰۲۱

برزیل -آرژانتین؛ فینال رویاها، دوستی و رقابت دیرینه

دیدار نهایی کوپا آمه‌ریکا ۲۰۲۱ بامداد یکشنبه بین دو تیم برزیل و آرژانتین برگزار می شود و مسی این شانس را دارد تا برای اولین بار با تیم بزرگسالان آلبی سلسته طعم قهرمانی را بچشد.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس، فرشته مقدم: تیم ملی آرژانتین و برزیل پس از ۱۴ سال دوباره در فینال کوپا آمه‌ریکا به مصاف هم می روند. سلسائوی میزبان، بخت نخست قهرمانی است اما آلبی سلسته امیدوار است با رهبری لیونل مسی درون زمین پس از ۲۷ سال فاتح این رقابت ها شود. برزیل کوپا آمه ریکا ۲۰۲۱ را با قدرت شروع کرد و با سه گل ونزوئلا را شکست داد. سپس با چهار گل پرو را در هم کوبید و در ادامه ۲ بر یک کلمبیا را مغلوب کرد‌. نوار پیروزی های تیم تیته مقابل اکوادور قطع شد و دیدار دو تیم با تساوی یک -یک به پایان رسید‌. برزیل در مرحله حذفی چهره دیگری از خود نشان داد و تنها دو گل به ثمر رساند. این تیم شیلی و پرو را با نتایج مشابه یک بر صفر مغلوب کرد. 

آرژانتین در نخستین بازی جام با تساوی یک -یک مقابل شیلی متوقف شد‌. تیم لیونل اسکالونی در ادامه با پیروزی خفیف یک بر صفر اروگوئه را مغلوب کرد. بردهای یک گله آلبی سلسته ادامه داشت و این بار با نتیجه مشابه اروگوئه را شکست داد. آرژانتین در بازی آخر جشنواره گل به راه انداخت و ۴ بر یک برابر بولیوی پیروز شد. آلبی سلسته در حالی مرحله گروهی را با صدرنشینی به پایان رساند که نمایش درخشانی نداشت و تنها نتیجه مورد نظر را کسب کرد. اکوادور حریف بعدی آرژانتین با سه گل مغلوب شد. در نیمه نهایی کلمبیا در انتظار این تیم بود و درخشش دیبو مارتینس در ضربات پنالتی موجب شد آلبی سلسته راهی فینال شود. دروازه‌بان استون ویلا سه پنالتی کلمبیا را مهار کرد. آرژانتین در کوپا آمه ریکا یک آمار قابل توجه به ثبت رسانده است. این تیم در تمام دیدار ها نیمه نخست را برنده به پایان رساند و تنها در دو بازی نتوانست این پیروزی را در ۴۵ دقیقه دوم هم حفظ کند.

برزیل و آرژانتین بامداد یکشنبه برای صد و هفتمین بار برابر هم قرار می گیرند. تاکنون ۴۳ پیروزی برای سلسائو و ۳۸ برد برای آلبی سلسته به ثبت رسیده و ۲۵ بازی نیز با تساوی به پایان رسیده است. با این حال در کوپا آمه‌ریکا برتری با آرژانتین است و ۱۵ برد، ۱۰ شکست و ۱۵ مساوی به نام این تیم ثبت شده است اما نباید فراموش کرد که سلسائو شش بازی است از آلبی سلسته نباخته است و آخرین پیروزی آرژانتین در وقت های معمول به سال ۱۹۹۱ بر می گردد که ۳ بر ۲ حریفش را شکست داد. البته این تیم دو سال بعد در ضربات پنالتی توانست برزیل را شکست دهد‌. 

تاکنون سه بار قهرمان جام را این دو تیم مشخص کردند. اولین بار و تنها برد آرژانتین در سال ۱۹۳۷ اتفاق افتاد که میزبان با دبل ویسنته دلا ماتا ۲ بر صفر پیروز شد اما آن دیدار یادآور درگیری بازیکنان، هجوم هواداران به زمین و دخالت پلیس بود که موجب شد بازی برای ۴۰ دقیقه متوقف شود. بیست و پنجم جولای ۲۰۰۴ در لیما برزیل ۴ بر ۲ رقیب قدیمی را در ضربات پنالتی شکست داد. هیچ آرژانتینی دوست ندارد آن بازی را به یاد آورد. تنها سه دقیقه به پایان بازی مانده بود که دلگادو نتیجه را ۲ بر یک به نفع آلبی سلسته کرد اما در آخرین لحظات وقت های اضافه آدریانو بازی را دوباره مساوی کرد. دی الساندرو و گابریل هاینزه ضربات پنالتی شان را از دست دادند تا جام قهرمانی را برزیل بالای سر ببرد. در سومین فینال سلسائو توانست با سه گل آلبی سلسته را شکست دهد. 

آرژانتین پس از آن فینال دو بار دیگر به دیدار نهایی صعود کرد اما هر دو بار پس از تساوی بدون گل در ضربات پنالتی مغلوب شیلی شد. آمار منفی آلبی سلسته تنها به شکست هایش ختم نمی شود. آخرین گلی که این تیم در فینال به ثمر رسانده است به سال ۲۰۰۵ برمی گردد. در دیدار نهایی جام کنفدراسیون ها آرژانتین به مصاف برزیل رفت و ۴ بر یک شکست خورد. تک گل آرژانتین را پابلو آیمار که اکنون به عنوان دستیار اسکالونی در نیمکت تیم ملی حضور دارد با یک ضربه سر زیبا به ثمر رساند. پس از آن گل آلبی سلسته چهار فینال را تجربه کرد (سه فینال کوپا آمه‌ریکا و فینال جام جهانی ۲۰۱۴ که یک بر صفر مغلوب آلمان شد) اما نتوانست گلی به ثمر برساند. 

آخرین سوپر کلاسیکو در کوپا آمه‌ریکا یکی از جنجالی ترین بازی های تاریخ این جام بود. برزیل که میزبان بود در نیمه نهایی با دو گل آرژانتین را شکست داد اما قضاوت بحث برانگیز داور با خشم آلبی سلسته روبرو شد به خصوص مسی. ستاره آرژانتینی معتقد بود VAR دو صحنه خطای پنالتی را نادیده گرفته است و پس از بازی گفت: "کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی در این رابطه کاری نخواهد کرد چون همه چیز را برزیلی ها هدایت می کنند." او در بازی رده بندی پس از اخراج مقابل شیلی این کنفدراسیون را به دزدی متهم کرد و اعلام کرد جام را برای برزیل تدارک دیده بودند. اکنون پس از دو سال خوسه لوییس چیلاورت، اسطوره فوتبال پاراگوئه در این رابطه هشدار داده است و گفت: "آرژانتین باید برزیل، نیمار، VAR و داور را شکست دهد."

یکی از جذابیت های دیدار یکشنبه تقابل مسی و نیمار است. دو دوست و هم تیمی سابق برابر هم قرار می گیرند. ستاره آرژانتینی در این جام تاکنون عملکرد خیلی خوبی داشته و ستاره تیمش بوده است. او با چهار گل و پنج پاس گل بهترین بازیکن کوپا آمه‌ریکا به حساب می آید. کاپیتان آلبی سلسته می خواهد برای نخستین بار با تیم ملی کشورش قهرمان شود و به رویایش برسد. نیمار هم بیش از دیگر بازیکنان سلسائو در گل های تیمش نقش داشته است. او تاکنون دو گل به ثمر رسانده و سه پاس گل داده است. نیمار هم به دنبال اولین قهرمانی اش با برزیل در کوپا آمه ریکا است. او در دوره گذشته به دلیل آسیب دیدگی حضور نداشت. مهاجم پاری سن ژرمن پیش از فینال گفت: مسی بهترین بازیکن جهان است. او دوست من است اما یکشنبه برای کسب پیروزی تلاش خواهم کرد و از پیراهن تیم ملی کشورم دفاع می کنم." 

فینال کوپا آمه ریکا ۲۰۲۱ در حالی در ماراکانا برگزار می شود که ۷۲۰۰ هوادار می توانند این دیدار را از نزدیک تماشا کنند، اتفاقی که برای نخستین بار در این جام رخ می دهد. به همین خاطر برزیل می تواند از حمایت هوادارانش برخوردار باشد اما برخی از مردم این کشور دوست دارند شاهد قهرمانی مسی باشند. این موضوع با واکنش نیمار همراه شد و او گفت: "به کسانی که طرفدار حریف برزیل هستند احترام می گذارم اما بروند به..." حال باید دید بامداد یکشنبه سلسائو از عنوان قهرمانی اش دفاع خواهد کرد یا مسی جام قهرمانی را بالای سر خواهد برد.

دیدگاه تان را بنویسید