کرونا کلاف گرندپری را پیچید کرد

جدی ترین رقیب فیروزجا پرید!

نزدیک ترین تعقیب کننده فیروزجا در رده بندی جهانی، شانس حضور در مسابقات کسب سهمیه کاندیداها را از دست داد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ رقابت های جایزه بزرگ شطرنج جهان در سال 2022 (گرندپری) از جمعه 15 بهمن آغاز می شود تا تکلیف دو سهمیه باقی مانده مسابقات کاندیداهای قهرمانی جهان مشخص شود.

دین لیرن چینی، نفر سوم حال حاضر رده بندی جهانی، نزدیک ترین تعقیب کننده فیروزجا و برترین بازیکن آسیا یکی از مدعیان فتح گرندپری و کسب سهمیه مسابقات کاندیداها بود که به دلیل کرونا دچار مشکل صدور ویزا شد و شانس حضور در رقابت ها را از دست داد.

لیرن مدتها از رقابت های رسمی فاصله گرفته بود و حتی نزدیک بود پیش از این به دلیل تعداد بازی های بسیار کم، شرایط بودن برای حضور در گرندپری را نیز از دست بدهد، اما با چند بازی دوستانه با هموطنش شانلی، توانست شانس حضور در گرندپری را برای خود حفظ کند، هرچند که فکر کرونا را نکرده بود.

شطرنجباز چینی که مدتها ریتینگ بالای 2800 داشت و حتی در مقاطعی بالاتر از کاروانا نفر دوم جهان بود در بسیاری از سوپرتورنمنت ها به مقام قهرمانی رسید و کارنامه پرباری دارد. اکنون پس از درخشش فیروزجا و حضور او در رنک 2 جهان، لیرن با ریتینگ 2799 به رتبه سوم نزول پیدا کرده است. دین بازیکنی بسیار مستحکم و صاحب یکی از طولانی ترین رکوردهای بازی بدون باخت پیاپی است.

به این ترتیب با حذف از مسابقات گرندپری، عملا امکان حضور در مسابقات کاندیداها برای این سوپراستاد بزرگ چینی از بین رفت تا یکی از رقبای اصلی فیروزجا از دور خارج شده باشد. لیرن در جام جهانی 2019 پس از تساوی در دیدارهای کلاسیک موفق به حذف فیروزجا در رقابت های سریع شده بود. البته در آن زمان فیروزجا به تازگی به ریتینگ 2700 رسیده بود و هنوز جایی در بین بازیکنان الیت جهان نداشت.

مسابقات کاندیداها سال آینده برگزار و هشت بازیکن برتر جهان برای رسیدن به دیدار نهایی قهرمانی جهان با کارلسن با هم رقابت خواهند کرد. تاکنون حضور شش بازیکن یعنی فیروزجا، کاروانا، نپومنیشی، رجبوف، کاریاکین و دودا در مسابقات کاندیداها قطعی شده و دو سهمیه دیگر از طریق مسابقات گرندپری مشخص می شود. لاگراو فرانسوی، گیری هلندی، ممدیاروف آذربایجانی، آرونیان آمریکایی(ارمنی الاصل) و گریشوک روس بیشترین بخت را برای کسب سهمیه مسابقات دارند.

دیدگاه تان را بنویسید