جی پلاس

فیروزجا و کسب مدال برنز شطرنج برق آسای قهرمانی جهان/ 1.5 میلیارد دیگر در جیب نابغه بدشانس!

علیرضا فیروزجا در رقابت های شطرنج بلیتس (برق آسا) قهرمانی جهان به مدال برنز دست پیدا کرد.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ در روز دوم و پایانی رقابت های شطرنج برق آسای قهرمانی جهان، علیرضا فیروزجا در پایان 21 دور رقابت سخت و نفس گیر در لهستان،  با کسب 15 امتیاز به مقام سوم دست پیدا کرد. فیروزجا در حالی توانست به این عنوان دست پیدا کند که در روز نخست رقابت ها نتایج خوبی کسب نکرده بود. با این حال او در روز پایانی با درخشش در دورهای پایانی مشترکا با دو بازیکن دیگر 15 امتیازی شد اما به دلیل پوئن شکنی بهتر دو حریف دیگر، مسابقه قهرمانی بین دودا و لاگراو برگزار شد و فیروزجا هم امتیاز با نفرات اول و دوم مدال برنز گرفت.

فیروزجا در مسیر این موفقیت در دور شانزدهم با پرهام مقصودلو شماره یک شطرنج ایران نیز روبرو شد که به او باخت، اما در هر 5 بازی بعدی پیروز شد. مقصودلو هم که تا پایان روز اول با 9 بازی از 12 امتیاز درخشان ظاهر شده بود در روز دوم باخت های زیادی متحمل شد و در نهایت نتوانست عنوان قابل توجهی به دست بیاورد و با 12.5 امتیاز از 21 بازی به کارش پایان داد و در جایگاه 28 قرار گرفت. قائم مقامی هم هر اندازه در مسابقات بی کیفیت هفتگی فدراسیون ریتینگ بلیتس جمع آوری کرده بود همه را به باد داد و با 11.5 امتیاز و ضمن کاهش بیش از 90 واحد ریتینگ در رتبه نهایی 63 قرار گرفت.

فیروزجا در دوره گذشته این رقابت ها در بخش رپید به مدال نقره دست پیدا کرده بود و در بخش بلیتس ششم شده بود. این دومین مدال فیروزجا در رقابت های قهرمانی جهان در بخش شطرنج غیرکلاسیک (سرعتی) به شمار می رود. فیروزجا با وجود سومی به دلیل هم امتیاز بودن با نفرات اول دوم به اندازه آنها یعنی 50 هزار دلار جایزه گرفت.

 

مگنوس کارلسن، قهرمان شطرنج جهان در هیچ یک از دو بخش سریع و رعد آسا توفیقی نداشت. او در بخش رپید با وجود هم امتیاز شدن با قهرمان، به دلیل پوئن شکنی کمتر به قهرمانی نرسید و در بخش بلیتس هم به مدال نرسید. او در دور پایانی اگر به لاگراو نمی باخت، فیروزجا راهی بازی پلی آف قهرمانی می شد اما باخت غیرمنتظره او باعث شد عنوان قهرمانی از دسترس فیروزجا دور بماند و خودش هم با رتبه نازل دوازدهمی به کارش پایان داد.

دیدگاه تان را بنویسید