قرعه کشی تاتااستیل ۲۰۲۲ با آیین نامه جدید

نوشداروی هلندی‌ها دیر رسید/ فیروزجای دلخور، غایب مهم جدول اصلی!

هلندی‌ها با تغییر آیین نامه مسابقات، قانون پوئن شکنی سوپرتورنمنت تاتااستیل را تغییر دادند، اما نتوانستند دل فیروزجا را به دست آورند تا او بزرگترین غایب این رقابت ها باشد.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ سوپرتورنمنت تاتااستیل که یکی از قدیمی ترین و معتبرترین رقابت های جدول بسته شطرنج در جهان به شمار می رود که در دور جدول مدعیان و اساتید (جدول اصلی) برگزار می شود، این رقابت ها امروز قرعه کشی شد و برترین بازیکنان جهان حریفان خود را شناختند. مگنوس کارلسن نروژی، شماره یک و قهرمان حال حاضر جهان بی تردید بخت نخست قهرمانی رقابت هاست که در دور نخست به مصاف پدیده روس ها آندری اسیپنکو می رود. اما غیبت علیرضا فیروزجا نفر دوم جهان نکته منفی این رقابت هاست که این غیبت نه در مسائل فنی بلکه در مسائل حاشیه ای سال گذشته ریشه دارد. (اینجا را بخوانید)

در دور پایانی سال گذشته پیش از اتمام مسابقه علیرضا مشخص شده بود که آنیش گیری و یوردن فان فوریست به دیدار پلی آف خواهند رفت و فیروزجا حتی در صورت پیروزی به دلیل امتیاز شکنی کمتر نمی توانست در این دیدار حاضر شود. همین مساله باعث شد برگزار کنندگان از فیروزجا بخواهند که بازی را به میز دیگری منتقل کنند تا بازی پلی اف زودتر از موعد در وسط سالن برگزار شود. مساله ای که باعث از دست رفتن تمرکز فیروزجا شد و او در نهایت وضعیت کاملا برنده را مساوی کرد. این اقدام به شدت مورد انتقاد جامعه شطرنج قرار گرفت و حتی عده ای معتقد بودند برگزار کنندگان از ذوق این که دو هلندی به دیدار تای بریک رسیده نتوانسته اند هیجان خود را کنترل کنند!

علیرضا فیروزجا

این جنجال به وجود آمده در سال گذشته با توئیت و هشتگ عدالت برای علیرضا توسط ناکامورا همه گیر شد و پس از آن این سوپراستاد بزرگ آمریکایی-ژاپنی در کانال شخصی خود به صورت زنده و تصویری به صحبت درباره این مساله پرداخت و اقدام برگزارکنندگان را محکوم کرد. در نهایت مسئولان برگزاری با عذرخواهی و بیانیه رسمی تلاش کردند ماجرا را فیصله دهند اما این عذرخواهی کاغذی باعث دلجویی از فیروزجا نشد. علیرضا و پدرش در پاسخ به دعوت مجدد از فیروزجا عذرخواهی تقریبا فرمالیته مسئولان در سال گذشته را کافی ندانستند و خواهان جبران مالی این مساله شدند چرا که فیروزجا به دلیل خطای ناشیانه مسئولان جایزه اصلی رقابت ها را از دست داده بود.

سیستم تای بریک (امتیازشکنی) در ادوار گذشته به شکلی بود که در صورت هم امتیاز شدن چند بازیکن، فقط دو نفری که امتیازشکنی بهتری داشتند، دیدار پایانی را برای تعیین قهرمان انجام می دادند، اما پس از افزایش انتقادها از این سیستم خصوصا، اعتراض قهرمان جهان پس از مسابقات سریع قهرمانی جهان، برگزارکنندگان به فکر تغییر این سیستم افتادند اما نوشداروی هلندی ها کمی دیر رسید و رقابت های امسال بدون فیروزجا برگزار می شود.

تغییرات آیین نامه جدید

1- تمام بازیکنانی که در دور پایانی هم امتیاز باشند، برای تعیین قهرمان دیدارهای تای بریک را برگزار خواهند کرد نه فقط دو نفر برتر. این دیدارها فقط برای مشخص شدن نفر قهرمان است اما جایزه نقدی مسابقات به طور مساوی بین تمام بازیکنان هم امتیاز (غیر از قهرمان) تقسیم خواهد شد.

2- رقابت های پلی آف فقط پس از این که بازی های دور پایانی جدول، به پایان رسید قابل انجام است. هر بازیکن می تواند 30 دقیقه پیش از شروع دیدار پلی آف استراحت داشته باشد.

3- بازی های پلی آف در صورتی در سالن اصلی مسابقات برگزار می شود که تمام دیدارها به پایان رسیده باشد، در غیر این صورت بازی ها در اتاق دیگری برگزار خواهد شد.

دیدگاه تان را بنویسید