با تساوی در دور پایانی تاتااستیل

قهرمانی از دست فیروزجا رفت/ اعتراض بی فایده علیرضا به داوران+ فیلم

علیرضا فیروزجا رقابت های تاتااستیل را با مقام سومی مشترک به پایان رساند.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ علیرضا فیروزجا در دور پایانی رقابت های شطرنج تاتااستیل برابر رادوسلاو ویتاشک، سوپراستاد بزرگ لهستانی قرار گرفت و در شرایطی که وضعیت بسیار مناسبی داشت به تساوی رضایت داد و در نهایت با 8 امتیاز از 13 بازی مشترکا در جایگاه سوم جدول ایستاد.

دور پایانی در حالی آغاز شد که جدال قهرمانی بسیار نزدیک بود. آنیش گیری در صورت پیروزی به تنهایی صدرنشین و قهرمان می شد، اما در وضعیت بدتر قرار داشت و نهایتا به مساوی بسنده کرد. این مساله انگیزه سایر بازیکنانی که با نیم امتیاز در تعقیب او بودند (از جمله فیروزجا) را افزایش داد تا با پیروزی به صدر جدول برسند.

فان فورست دیدار خود را پیروز و 8.5 امتیازی شد. علیرضا فیروزجا هم در وضعیت برنده قرار داشت و می توانست به برتری برسد، اما در یک اقدام نه چندان حرفه ای مسئولان برگزاری در حالی که هنوز دیدار فیروزجا به پایان نرسیده بود، مشغول محاسبات جدول شدند و پس از بررسی پوئن شکنی متوجه شدند که فیروزجا حتی در صورت پیروزی پوئن شکنی ضعیف تری نسبت به فان فورست و گیری دارد و در حین بازی فیروزجا اقدام به برگزاری دیدار تای بریک کردند!

فیروزجا متوجه شد که حتی در صورت پیروزی هم دیگر راهی برای قهرمانی ندارد و کاملا از نظر روانی بهم ریخت. او حتی چند بار در اواخر بازی به شدت به برگزار کنندگان و داوران اعتراض کرد، اما در نهایت در شرایطی که کاملا اوضاع روانی مناسبی نداشت برابر ویتاشک مساوی کرد.

فیروزجا که مهره سفید را داشت پس از شروع بازی در وضعیت کاملا بهتر بود و توانست آرایش دفاعی حریفش را بهم بریزد، در ادامه قربانی تفاوت داد( از دست دادن رخ برای به دست آوردن سوار حریف) و توانست با دو فیل قدرتمند خود وضعیت کاملا برنده ای داشته باشد.

در ادامه ویتاشک چند بار برای نجات بازی تلاش کرد، اما از زمانی که عدم صعود او به دیدار تای بریک قطعی شد، علیرضا دیگر با دقت بازی نکرد و وضعیت برنده را با مساوی عوض کرد. در این وضعیت نهایی فیروزجا دیگر بازی را ادامه نداد و طرفین به تساوی رضایت دادند.

فیروزجا با این تساوی 8 امتیازی شد و پس از دو بازیکن هشت امتیازی دیگر در مکان سوم قرار گرفت. دیدار تای بریک برای تعیین قهرمان بین گیری و فان فورست هر دو از هلند در حال برگزاری است، اما جوایز به شکل یکسان بین بازیکنان هم امتیاز تقسیم می شود.

اعتراض بی فایده فیروزجا به داوران

اقدام به برگزاری دیدار تای بریک در حالی که هنوز بازی فیروزجا به پایان نرسیده بود باعث عصبانیت او شد، فیروزجا ابتدا در شرایطی که هنوز در حال بازی بود، بدون برخاستن از میز نشسته، با دست اعتراض کرد.

در ادامه فیروزجا نزد میز داوران رفت و اعتراض خود را اعلام کرد اما باز هم فایده نداشت. اقدامی که تمرکز فیروزجا را در لحظات پایانی بازی کاملا بهم زد و انجام بازی تای بریک بعد از اتمام بازی هم شدنی بود.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید