جی پلاس

تساوی با چانش بدشانسی برابر مرد 2 شطرنج جهان/ کاروانا از چنگ فیروزجا گریخت! +تحلیل

علیرضا فیروزجا در شرایطی از نفر دوم شطرنج جهان مساوی گرفت که می توانست با کمی دقت پیروز و به صدر جدول بازگردد.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ دور یازدهم رقابت های شطرنج تاتااستیل با تساوی علیرضا فیروزجا برابر فابیانو کاروانا، نفر دوم و نایب قهرمان حال حاضر جهان با ریتینگ 2823 پیگیری شد. فیروزجا در این دیدار مهره سفید را در اختیار داشت و تا آستانه کسب پیروزی هم پیش رفت اما در نهایت بازی مساوی شد.

فیروزجا بازی را در شاخه ایتالیایی آغاز کرد و تا وسط بازی، کار را متعادل پیش برد، در اواسط بازی کاروانا این فرصت را داشت تا با قربانی دادن اسبش وضعیت بهتری پیدا کند، اما بعد از 40 دقیقه آن را انجام نداد، در ادامه در شرایطی که زمان فیروزجا کمتر شده بود، توانست حریف بسیار قدرتمندش را به اشتباه بیندازد و به وضعیت برنده دست پیدا کند.

اما کمبود زمان باعث شد او برای رسیدن به حرکت چهلم و دریافت زمان اضافی کمی عجولانه بازی کند. با حرکات غیردقیق فیروزجا برتری اش کم شد و زمان اضافی موقعی به دست آمد که دیگر فایده ای نداشت. نفر دوم رده بندی جهانی و یکی از دو بازیکن با ریتینگ بالای 2800 در ادامه با یک بازی بسیار دقیق وضعیتی که در آن دو پیاده کمتر داشت را مدیریت کرد و توانست به سختی از فیروزجا مساوی بگیرد.

در نهایت در این وضعیت فیروزجا و کاروانا به تساوی رضایت دادند. در شرایطی که علیرضا یک پیاده بیشتر داشت، اما نمی توانست آن را حمایت کند و به همین دلیل پذیرفت که امتیاز را با حریف بسیار قدرتمندش تقسیم کند.

پدیده نوجوان شطرنج جهان در صورت پیروزی بر کاروانا به صدر جدول باز می گشت، اما با این مساوی همچنان با اختلاف نیم امتیاز از صدر قرار دارد.

در دیگر دیدار بسیار مهم آنیش گیری، صدرنشین جدول با کارلسن قهرمان جهان روبرو شد و توانست با کسب تساوی صدر جدول را حفظ کند. این دو بازیکن همیشه با هم کری خوانی شدیدی دارند و احتمالا استاد بزرگ هلندی که صدر جدول را در اختیار دارد، باز هم قهرمان جهان را از کنایه های خود بی نصیب نگذارد!

در جدل رده بندی در پایان دور یازدهم، آنیش گیری از هلند با 7.5 امتیاز در صدر قرار دارد و فیروزجا، کاروانا و فان فورست با نیم امتیاز اختلاف در تعقیب او هستند. در دور باقی مانده فیروزجا باید در دیداری بسیار حساس به مصاف گیری صدرنشین برود و در دور پایانی نیز با سوپراستاد بزرگ لهستانی ویتاشک بازی خواهد کرد.

 

photo_2021-01-29_22-15-29

دیدگاه تان را بنویسید