جی پلاس

فیروزجا صدرنشین تاتااستیل/ عبور پدیده ایرانی از آناند و کرامنیک +تحلیل

علیرضا فیروزجا با پیروزی برابر سوپراستاد بزرگ لهستانی به صدر جدول تاتااستیل راه پیدا کرد.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ پدیده 17 ساله شطرنج جهان با پیروزی برابر یان کریستوف دودا از لهستان به طور مشترک صدرنشین جدول این رقابت ها شد. فیروزجا در این دیدار مهره سفید را داشت و توانست در دیداری که 6 ساعت و نیم به طول انجامید حریف قدرتمندش را با ریتینگ 2743 را شکست دهد.

فیروزجا در این دیدار خیلی زود و در همان ابتدای بازی از تئوری خارج شد تا بتواند حریفش را خارج از تدارکات معمول و حفظیات به چالش بکشد. در ادامه دودا مجبور شد تفاوت از دست بدهد و علیرضا در وضعیت بهتر قرار گرفت. با این حال حرکات دقیق دودا باعث شد تا بازی به سمت تساوی برود.

در انتهای بازی دودا، فیلش را قربانی کرد و سه پیاده از فیروزجا گرفت تا کار به تساوی نزدیک شود، اما فیروزجا با حوصله و دقت فراوان از زمانش استفاده کرد و توانست دودا را به اشتباه بیندازد و در نهایت بازیکن لهستانی در وضعیت کاملا بازنده تسلیم شد.

در این وضعیت نهایی دودا تسلیم شد چرا که رخ سفید امکان کیش از ستون سمت راست و مات کردن شاه حریف را دارد.

فیروزجا با این پیروزی جمع امتیازاتش را به 4.5 امتیاز از 7 بازی رساند و مشترکا با سه بازیکن دیگر به صدر جدول تکیه زد. او همچنین با این پیروزی ریتینگش را به 2756 رساند و از آناند آخرین قهرمان جهان پیش از کارلسن و کرامنیک اسطوره شطرنج جهان و کسی که قهرمانی را از سیطره کاسپاروف خارج کرد، پیشی گرفت و در سن 17 سالگی شماره 16 جهان شد.

 

photo_2021-01-23_22-50-22

دیدگاه تان را بنویسید