گزارش جی پلاس

کنکاش در یک سوال مهم: اسکوچیچ فقط تیم های ضعیف را شکست داده است؟

آمار و ارقام از موفقیت دراگان اسکوچیچ سخن می گوید اما منتقدان اعتقاد دارند تیم او مشکل فنی دارد و پیروزی هایش مقابل تیم هایی رقم خورده که در دوران افت به سر می برند و ضعیف تر از حد خود مقابل ایران ظاهر شده اند.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ دراگان اسکوچیچ همراه با تیم ملی فوتبال ایران نتایج درخشانی را کسب کرده که او را در زمره بهترین مربیان تاریخ فوتبال ملی قرار داده است. او در صورت پیروزی ایران مقابل عراق در هفته هفتم انتخابی جام جهانی، می تواند سریعترین و در عین حال راحت ترین صعود تیم ملی به جام جهانی را رقم بزند. قبل از این هم اسکوچیچ توانسته بود بیشترین پیروزی متوالی را با تیم ملی کسب کند.

سرمربی کروات در 13 بازی گذشته خود روی نیمکت تیم ملی ایران، 12 پیروزی و یک تساوی کسب کرده و در شرایط بسیار خوبی قراردارد. اما این موفقیت‌ها برای اسکوچیچ بدون انتقاد هم نبوده است. بروز برخی مشکلات میان اسکوچیچ و بازیکنانی مانند مهدی طارمی و همینطور برخی بازی های کم کیفیت تیم ملی، باعث برخی انتقادات شدید از اسکوچیچ شده است.

برخی بر این باورند که پیروزی های تیم ملی به خاطر اسکوچیچ نیست و این موضوع را باید روی حساب کیفیت بالای بازیکنان و همینطور ضعف تیم های رقیب گذاشت؛ تیم هایی که تا حدود یک سال قبل تبدیل به گربه سیاهی برای تیم ملی ایران بودند اما در برهه کنونی شکست های سنگینی را تحمل کرده اند.

به جز کره جنوبی که در تهران بازی پایاپایی را همراه با تیم ملی به نمایش گذاشت و مساوی کرد، ایران توانسته عراق دو بار شکست دهد که یک بار با پیروزی سه بر صفر همراه بود. همچنین سوریه و بحرین در همین مدت زمان با سه گل شکست خورده اند. لبنان و امارات دیگر تیم هایی هستند که مقابل تیم ملی شکست خورده اند.

به طور قطع بازیکنان تیم ملی کیفیت بالایی دارند و جای تردید نیست اما آیا رقبای تیم ملی از عراق تا سوریه و لبنان نسبت به گذشته که مایه دردسر تیم ملی شده بودند، تضعیف شده‌اند؟

برای بررسی این موضوع، نگاهی خواهیم داشت به تغییر و تحولات روی نیمکت مربیگری رقبای تیم ملی در بازی های گذشته از قبل از حضور اسکوچیچ تاکنون تا پاسخی برای این سوال پیدا کنیم.

تیم ملی فوتبال ایران سوریه

عراق

سال 2020 – 2021 (سرمربی: سرچکو کاتانچ): 6 پیروزی – 3 تساوی – یک باخت

مهم ترین پیروزی عراق در این دوره به دو پیروزی مقابل ازبکستان باز می گردد. قبل از این هم عراق با کاتانچ ایران را در اردن شکست داده بود اما در آخرین بازی دور دوم انتخابی جام جهانی، این تیم با یک گل مغلوب شاگردان اسکوچیچ شد که همین موضوع مقدمه ای بر اخراج کاتانچ بود. به طور کلی در این برهه عراق به علت شیوع ویروس کرونا بازی رسمی چندان زیادی نداشت اما وضعیت برای عراقی‌ها خوب بود.

سال 2021 (سرمربی: دیک ادووکات): 4 تساوی - 2 شکست

سرمربی هلندی برای بهبود عملکرد تیم ملی عراق انتخاب شد اما او بدون حتی یک پیروزی اخیرا از سمت خود استعفا داده و دست سران فوتبال این کشور را باز گذاشته است. عراق به جز شکست سنگین مقابل ایران و کره، چهار تساوی هم مقابل سوریه، لبنان، امارات و کره جنوبی کسب کرده بود که در نتیجه باعث ناامیدی این تیم برای صعود به جام جهانی 2022 شده است.

سوریه

سال  2020 – 2021 (سرمربی: نبیل معلول): 3 پیروزی – 4 شکست

سرمربی نامدار سوریه بعد از نتایج خوب با این تیم در دور دوم جام جهانی و صدرنشینی در این دور، به علت پرداخت نشدن مطالباتش، تصمیم به جدایی از سوریه گرفت. در دوران حضور این مربی، سوریه  مقابل ایران هم یک دیدار دوستانه انجام داد که حاصل آن پیروزی سه بر صفر در آزادی به نفع تیم اسکوچیچ بود.

سال 2021 (سرمربی: نزار محروس): 2 تساوی – 4 شکست

سرمربی جانشین یعنی نزار محروس که به علت تنگناهای مالی انتخاب شده بود، به هیچ وجه موفق نبود و تیمش پایین تر از همه تیم های گروه در قعر جدول قرار گرفت. البته باید به شکست خفیف این تیم مقابل ایران و کره هم اشاره کرد که در دور برگشت، با شکست سه بر صفر مقابل شاگردان اسکوچیچ همراه بود و در نهایت این مربی بعد از شکست مقابل ایران، اخراج شد.

تیم ملی فوتبال ایران لبنان انتخابی جام جهانی

لبنان

2020 – 2021 (سرمربی: جمال طاها): 2 پیروزی – یک تساوی – 4 شکست

لبنان صعود پردردسری از مرحله دوم انتخابی جام جهانی داشت. این تیم در دیدار با ترکمنستان و در شرایطی که تا لحظات پایانی 2 بر یک جلو بود، بازی را 3 بر 2 واگذار کرد و کار به هفته پایانی کشیده شد. بعد از صعود دشوار لبنان از این مرحله و راهیابی به جام ملت های آسیا، مسئولان این کشور قرارداد جمال طاها را تمدید نکردند. تیم طاها در این مرحله با کره جنوبی هم دیدار کرده بود که با نتیجه 2 بر یک در سئول شکست خورد.

2021 (سرمربی: ایوان هاشک): یک پیروزی – 2 تساوی – 3 شکست

سرمربی اهل جمهوری چک که در شروع این مرحله برای هدایت لبنان انتخاب شد، تا قبل از بازی با ایران عملکرد خوبی داشت. او به سختی مقابل کره شکست خورد و توانست با شکست سوریه و تساوی مقابل عراق و امارات تیم سوم گروه شود. حتی لبنان جلوی ایران هم سرسخت بود و تا دقایق پایانی با یک گل پیش افتاده بود اما در نهایت بازی را واگذار کرد تا رشته هایش، پنبه شود. شکست مقابل امارات هم تا حدودی کار لبنانی ها را خراب کرد و کار گره خورد. با این حال لبنان نسبت به شرایط خود در رنکینگ فیفا و AFC، بهتر از تیم هایی مانند عراق و سوریه نتیجه گرفته است.

امارات

2020 – 2021 (سرمربی: برت فن مارویک): 8 پیروزی – یک تساوی – یک شکست

فن مارویک با نتایج خود توانست امارات را از شکست در دور رفت مرحله دوم انتخابی جام جهانی رها کند و در نهایت این تیم به سلامت به مرحله سوم برسد. به همین دلیل هم قراردادش تمدید شد تا ماموریت موفقیت آمیز خود را در مرحله بعد هم تکرار کند. از مهم ترین پیروزی های این تیم در این دوره باید پیروزی مقابل بحرین اشاره کرد. آن ها مقابل ازبکستان شکست خوردند و مقابل عراق هم تن به تساوی دادند.

2021 (سرمربی: برت فن مارویک): یک پیروزی – 3 تساوی – 2 شکست

امارات برخلاف انتظارات تیم کم فروغی در این مرحله بوده و نتوانسته در حد و اندازه های یک تیم حاضر در سید سوم انتخابی جام جهانی در قاره آسیا ظاهر شود. این تیم با عربستان در یک سید مشترک بود که طبق قرعه، این تیم با ایران هم گروه شد و دردسر زیادی هم برای ایران و کره جنوبی ایجاد نکرد. آنطور که از شواهد مشخص است، امارات نشانی از تیم سال 2019 که تا نیمه نهایی جام ملت ها رفته بود ندارد و به سختی از پس رقبای نسبتا ضعیف تر هم برآمده است.

کره جنوبی

2020 – 2021 (سرمربی: پائولو بنتو): 4 پیروزی – 2 شکست

کره در این مدت، مقابل مکزیک و ژاپن شکست خورد اما توانست قطر، لبنان، ترکمنستان و سریلانکا را شکست دهد که عملکرد چندان موفقیت آمیزی نبود و باعث برخی نگرانی ها شده بود چرا که پیروزی های پر زحمتی را هم کسب کرد.

2021 (سرمربی: پائولو بنتو): 4 پیروزی – 2 تساوی

سرمربی پرتغالی کره که از سال 2018 هدایت این تیم را برعهده دارد، در این مرحله فقط در دیدار با عراق و ایران تن به تساوی داد و بقیه تیم ها را شکست داده است. کره در شروع کار متزلزل ظاهر شد اما در برابر ایران نمایش خوبی داشت که می توانست به پیروزی هم ختم شود. آن ها در آخرین بازی خود در قطر توانستند عراق را شکست دهند و زمینه ساز اخراج سرمربی هلندی این تیم شوند.

بحرین

2020 – 2021 (سرمربی: هلیو سوسا): 10 پیروزی – یک تساوی – 5 شکست     

سرمربی پرتغالی که باعث تحول در فوتبال بحرین شده بود، تا قبل از بازی برگشت با ایران، عملکرد بسیار خوبی داشت. آنها در دور رفت هم تیم ویلموتس را شکست داده بودند و امیدوار بودند در خانه به مرحله سوم انتخابی جام جهانی صعود کنند اما با سه گل مقابل شاگردان اسکوچیچ شکست خوردند تا امیدهایشان نقش بر آب شود. به خصوص که این پیروزی برای نخستین بار در زمین خانگی بحرینی ها رقم خورد و برای اولین بار ایران به برتری رسید.

بحرین بعد از ناکامی از صعود به مرحله بعد، پنج دیدار دوستانه هم برگزار کرده که مقابل اردن و نیوزیلند شکست خورده است و پیروزی خاصی به دست نیاورده است.

به گزارش جی پلاس؛ با یک بررسی ساده می توان متوجه نتایج ضعیف عراق، امارات و سوریه در این مرحله شد. این سه تیم حتی در تقابل با همدیگر هم موفق نبودند و نتوانستند به پیروزی برسند و مرتبا به تساوی دست یافتند. لبنان فراتر از انتظار این گروه بود اما ایران و کره همان دو تیمی بودند که همه از آن ها انتظار داشتند و رقبای خود را از دم تیغ گذراندند. اگر چه برخی از بازی ها با سختی هایی برای هر دو تیم قدرتمند گروه همراه بود اما برای مشخص شدن عیار ایران و کره که فراتر از فوتبال آسیا هستند، باید چشم به بازی های جام جهانی و یا دیدارهای دوستانه با تیم های قدرتمند داشت که باعث افزایش کیفیت این تیم ها هم خواهد شد.

  • دوستدار فوتبال ارسالی در

    تیم های ملی عراق و بحرین شده بودند گربه سیاه برای تیم ملی ..ازوقتی اسکوچیچ سرمربی تیم ملی شد تیمهای بحرین و عراق اگرچه گربه سیاه نبودند بلکه موش هم نبودند..با ارزوی موفقیت برای تیم ملی و ایران عزیز.

دیدگاه تان را بنویسید