مدرس فوتبال در گفت وگو با جی پلاس پاسخ داد

بعد از صعود به جام جهانی باید با اسکوچیچ خداحافظی کنیم؟

مدرس فوتبال درباره اینکه بعد از صعود به جام جهانی باید با اسکوچیچ خداحافظی کنیم یا خیر گفت: این کار نیاز به ارزیابی خیلی قوی تر و بهتری دارد. من و امثال من بیرون نشسته ایم و نمی دانیم داخل تیم ملی چه می گذرد و ایده های مربی چیست.

لینک کوتاه کپی شد

فریدون معینی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ درباره پیروزی پرگل تیم ملی فوتبال ایران برای دیدار با سوریه و استفاده از یک ترکیب متفاوت توسط کادرفنی تیم ملی گفت: تیم ملی در سطح آسیا خوب است.  در چند سال گذشته در رتبه نخست رنکینگ آسیا قرار داشتیم. انتظار همه از تیم ملی این است که تیم هایی مانند لبنان و سوریه را با نتیجه خوبی ببرد و بازی خوبی به نمایش بگذارد اما خیلی وقت ها مسائلی هست که نوسان‌هایی را ایجاد می‌کند. یکی از مسائل مهم این است که لیگ برتر در مراحل قبلی آغاز نشده بود.  به همین دلیل بازیکنان لژیونر بیشتر مورد استفاده قرار می‌گرفتند ولی رفته رفته این تعادل و هماهنگی بین همه بازیکنان ایجاد شد.

این کارشناس فوتبال با بیان اینکه نمی‌توان همیشه انتظار داشت تیم ملی بازی های خود را با پیروزی‌های پرگل تمام کند، خاطرنشان کرد: تیم ما نسبتا بهتر شده است. ایران در بازی با سوریه خیلی بهتر و متفاوت تر از بازی های قبلی ظاهر شد چرا که موقعیت های خوبی ایجاد کردند و توانستند استفاده کنند و به گل برسند.  در دفاع هم پر فشار بودیم و به موقع عقب نشینی می کردیم و شانس آنچنانی به سوریه ندادیم. این موضوع نشان می دهد که بازیکنان ما مقابل سوریه خوب بودند. تیم ملی روی ضربات ایستگاهی هم پوشش لازم را می داد. ضمن اینکه در خط حمله هم شانس ایجاد کردیم و به گل رسیدیم. در مجموع عملکرد خوبی داشتیم. نباید فراموش کنیم که بازیکنان خوبی در سطح آسیا داریم. ذخیره های ما هیچ چیزی کمتر از بازیکنان اصلی ندارند و این موضوع یک پتانسیل خوب برای تیم ملی ایران است. از قبل هم خیلی ها پیش بینی می کردند که ایران بتواند از عهده مشکلاتی که قبلا در دیدار با عراق و بحرین به وجود آمده بود، برآید و مجددا به موفقیت برسد.

 

گزارش جی پلاس به بهانه خداحافظی اسکار تابارس از اروگوئه/ پایان دوران باشکوه "معلم" فوتبال

 

وی همچنین در واکنش به این سوال که برای برخی این سوال مطرح می شود که چرا تیم ملی سینوسی عمل می‌کند و هراز چندگاهی بازی های خوب و بدی را به نمایش می گذارد، اظهار کرد: مسلما یک تیم هیچ وقت به طور صددرصد کامل نیست. همه چیز در فوتبال نسبی است. هیچ وقت نمی توانیم بگوییم به طور مطلق همه چیز خوب است. کادرفنی و بازیکنان در جلسات و تمرینات خود برنامه ریزی می کنند و برنامه هجومی و تدافعی مشخص است اما در روز مسابقه همه چیز به یک شکل دیگری می شود و بازی خوبی از آب در نمی آید. در واقع هیچ چیزی در فوتبال به طور صددرصد قابل پیش بینی نیست.

تیم ملی فوتبال ایران سوریه میلاد سرلک

عضو سابق کمیته فنی و توسعه فدراسیون فوتبال با اشاره به واقعیت کنونی که آنالیزورهای فوتبال به آن رسیده اند یادآور شد: بزرگترین آنالیزورها هم می گویند نمی توانیم همه چیز را به خوبی کنترل کنیم اما همین آنالیزور ها به یک چیزی رسیدند که باعث برد می شود. آن هم این است که تیم هایی که با سرعت بیشتری حریف را تحت فشار می گذارند و در انتقال توپ از دفاع به حمله از سرعت استفاده می کند، شانس بیشتری برای پیروزی دارند به همین دلیل به طور کلی می توان گفت که به طور مطلق تحلیل ها موجب پیروزی یک تیم نمی شود.

معینی با بیان اینکه با استقبال از نظرات و پیشنهادات منتقدان در راستای بهبود کیفیت تیم ملی گفت: همانطور که گفته شد ممکن است در طول فرآیند تمرین مربیان برنامه ریزی های خود را انجام دهد. همچنین روی مسائل ذهنی و روانشناختی هم کار کنند. تیم هایی که از این مولفه ها استفاده می کنند، می توانند تا حدودی به برنامه های از پیش تعیین شده خود برسند. با ان حال باز هم منتقدهایی هستند. من معتقدم "منتقد خوب" بد نیست. اگر منتقد نباشد انگیزه بهتر شدن کمتر می شود. من تشکر می کنم از کسانی که انتقاد می کنند و انصاف را در نظر می گیرند و راهکارهای خوب ارائه می کنند که بتواند برای تیم ملی هم مفید باشد.

این کارشناس فوتبال در پاسخ به این سوال که به نظر می رسید تیم ملی در انتقال سریع توپ هنوز مشکل دارد و این مشکل در بازی با لبنان که سامان قدوس به عنوان بازیکن پشت مهاجم بود، مشهود بود و همچنان هم وجود دارد، اظهار کرد: دقیقا درست می فرمایید. سرعت بازی تیم ملی بالا نیست. الان متخصصان سطح بالا در آنالیز بازی به این رسیده اند که سرعت بیشترین تاثیر را در موفقیت هر تیمی دارد. در بازی با لبنان سرعت عمل ما در حمله و دفاع زیاد نبود. یک سری مشکلات هم در خط دفاعی ما ایجاد شد. فکر می کنم سرعت خیلی مهم است و مهم تر از همه انگیزه بازیکنان است. باید انگیزه بازیکنان را برای تمام بازی های اعم از آسان و سخت بالا نگه داشت. از طرفی روابط میان کادرفنی و بازیکنان خیلی مهم است و  باید در سطح بالایی قرار داشته باشد که بازیکنان هم با جان و دل برای تیم ملی بازی کنند. مسائل مهمی در نتیجه یک بازی دخیل هستند. تیم های ملی مختلف از مربیانی مانند ادووکات و فن مارویک استفاده می کنند اما باید دید چه مشکلاتی در تیم ها وجود دارد. شاخصه های مختلفی وجود دارند که منجر به موفقیت می شوند و باید به خوبی ارزیابی شوند.

تیم ملی فوتبال ایران دراگان اسکوچیچ

معینی همچنین در پاسخ به این سوال که برخی منتقدان اعتقاد دارند ایران برای ارائه یک عملکرد خوب و قابل قبول و چه بسا صعود از دور گروهی جام جهانی باید به سراغ یک مربی کارنامه دار برود و کادرفنی کنونی نمی تواند این خواسته ها را برآورده کند اظهار کرد: این کار نیاز به ارزیابی خیلی قوی تر و بهتری دارد. من و امثال من بیرون نشسته ایم و نمی دانیم داخل تیم ملی چه می گذرد و ایده های مربی چیست. فقط باید بر اساس چیزهایی که در زمین تجلی می کند، قضاوت می کنیم. این کار را باید به فدراسیون فوتبال واگذار کرد که این موضوع را بررسی می کند و باید با دنبال کردن تمرینات و شاخصه های مختلف، به این سوال پاسخ بدهد.

این مدرس فوتبال همچنان با دفاع از دراگان اسکوچیچ گفت: به نظرم اسکوچیچ تا به حال خوب کار کرده است. به هر حال انتقاد از هر کسی وجود دارد و به نظرم انتقاد هم خوب است چرا که باعث افزایش انگیزه مربی می شود تا ثابت کند قادر به رفع غدغه‌های مختلف است. به نظرم نمی شود به یقین روی این مسئله صحبت کرد که حتما باید مربی درجه یک داشته باشیم. ما می توانیم تجربیات تیم های دیگر را ببینم. تیم هایی که با وجود قهرمانی در جام جهانی، در دوره بعد از گروه‌شان هم بالاتر نمی‌روند. آیا این تیم ها مربی بزرگ ندارند؟ باید خیلی کارشناسانه به این مسائل نگاه کرد.

او در واکنش به این که تیم ملی می تواند بهترین نتایج خوب را در جام جهانی 2022 کسب کند و از مرحله گروهی فراتر برود گفت:  به نظرم اگر یک برنامه ریزی عالی داشته باشیم می توانیم انتظار داشته باشیم از گروهمان بالاتر هم برویم.  ژاپن در سطح آسیا این کار را می کند. این تیم در سال 2010 توانست جزو 9 تیم اول جهان شود. این برنامه ریزی از سال 2005 در یک فرآیند 10 ساله آغاز شده بود که آن‌ها می‌خواستند جزو 10 تیم برتر جهان شوند. این هدف یک برنامه ریزی بلند مدت می خواهد. ژاپن در جام جهانی 2018 هم مقابل بلژیک بازی خوبی انجام داد و در دقایقی دو صفر جلو بود. اگر چنین توقعی از تیم ملی داریم باید در قبال آن یک برنامه ریزی هم برای رسیدن به این هدف داشته باشیم.

معینی با تاکید بر اینکه مربی درجه یک برای موفقیت در جام جهانی کافی نیست گفت: تنها با یک مربی درجه یک نمی توانیم به جایی برسیم. بایستی خیلی خوب وضعیتمان ارزیابی شود. اگر توقع این را داریم که به مرحله دوم جام جهانی بریم، باید امکانات و برنامه ریزی خوبی داشته باشیم. استعدادهای ما نسبتا خوب هستند. اگر می خواهیم در جام جهانی خوب بازی کنیم و از گروه مان بالا بیاییم باید یک برنامه 10 ساله داشته باشیم.

این کارشناس فوتبال در واکنش به اینکه آیا این برنامه ریزی از پرورش بازیکنان در رده پایه آغاز می شود گفت: دقیقا باید از پایه ها به ساختن بپردازیم و سیستم استعدادیابی صحیح را با برنامه ریزی دقیق داشته باشیم. آلمان، اسپانیا، هلند و انگلیس از سال 2008 این برنامه را داشتند و جزو تیم های مطرح شدند. بلژیک هم فکر می کنم 15 سال پیش شروع کرد. من این مسائل را از روی مطالعه می گویم. همه این ها را از نظر زیرساختی مطالعه کردم و دیدم چقدر خوب کار کردند و جامعه فوتبال هم همکاری کرد. فدراسیون یک برنامه استراتژیک را تدوین و اجرا کرد و به نتیجه رسید. امروز همه کار برنامه ریزی و امکانات لازم را می خواهد .

وی با اشاره به کیفیت کنونی فوتبال باشگاهی ایران گفت: یکی از مسائل مهم به نظرم لیگ است. کیفیت لیگ ما باید بالاتر برود و هر چقدر کیفیت بالا می رود، لژیونرهای ما هم بیشتر می شوند و این شانس را به ما می دهند که فوتبالمان پیشرفت کند.  لژیونرهای ما جاهایی می روند که امکانات خوبی وجود دارد. این ها تحت نظارت خوب کار می کنند و شرایط بهتری پیدا می کنند. در نتیجه ارتباط لازم در تیم ملی ایجاد می شود و بقیه بازیکنان داخلی هم پیشرفت می کنند. باید برای بهبود کیفیت لیگ اهمیت قائل شویم. واقعا استعداد در ایران زیاد است.

  • حق ارسالی در

    درود بر اسکوچیچ‌مرد بی ادعا کار بلد و بی حاشیه کی گفته باید دنبال مربی کار نامه دار بگردیم بیخود کرده کی روش رو هم دیدیم از لبنان باخت همش دعوا و حاشیه با ژاپن هم که ابروی ایران رو برد

  • ناشناس ارسالی در

    تعویض اسکوچیچ خیانت بزرگ به فوتبال است او می داند وهیچکس دوست ندارد اعتبارش زیر سوال رود از هرگونه غرض ورزی حسادت پرهیز کنید وتیم را به حاشیه نبرید که عامل صدا بلند کردن مغرضان داخلی وخارجی شویم

دیدگاه تان را بنویسید