نشست خبری رئیس کمیته ملی المپیک؛

صالحی امیری: ۱۱۲ میلیارد برای المپیک توکیو هزینه کردیم/ هدف آرمانی ما چهارمی در بازی های آسیایی است/در جریان فرایند تصویب اساسنامه نبودیم

رئیس کمیته ملی المپیک درباره تصویب اساسنامه گفت: ما در جریان فرایند نحوه تصویب اساسنامه فدراسیون ها و آیین نامه ها قرار نداشتیم بنابراین قضاوتی هم ندارم.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، نشست خبری رضا صالحی امیری در آکادمی کمیته ملی المپیک برگزار شد. صالحی امیری در ابتدای نشست بیان کرد: علت تاخیر در ارائه گزارش برای عملکرد کاروان در المپیک توکیو این بود که قرار بود ارزیابی هایی در ستاد عالی شکل بگیرد و بعد اعلام شود اما به هر دلیلی خصوصا ضیق وقت وزیر به جمع بندی رسیدیم که گزارش ارزیابی کمیته ملی المپیک را اعلام کنیم. گزارش نهایی را نیز پس از تشکیل ستاد عالی اعلام خواهیم کرد.

۱۱۲ میلیارد برای المپیک توکیو هزینه کردیم

صالحی امیری با اشاره به حضور در المپیک توکیو گفت: ما برای المپیک توکیو در شرایط کسب سهمیه بودیم که وارد مسئله کرونا شدیم و هیچ وقت با این چالش فراگیر مواجه نبودیم و وضعیت ویژه ای را تحمیل کرد. ما المپیک توکیو را با بحران آغاز و با بحران به پایان رساندیم. از طرفی به دلیل اعتراض های مردم ژاپن عدم اطمینان در برگزاری المپیک وجود داشت و آثار روانی را به ورزشکاران و کادرفنی تحمیل می کرد. از طرفی تورم هم وجود داشت و شرایط خاصی را ایجاد کرده بود و نیازمند تامین منابع مالی لازم بود. در مجموع در طی ۱۶  ماه ۱۱۲ میلیارد تومان هزینه کردیم که شامل کمک های مستقیم به فدراسیون های المپیکی،پاداش پای سکو، پول توی جیبی و خرید تجهیزات و پرواز بود.

او ادامه داد: برخی اتفاقات باعث شد برخی ورزشکاران را در المپیک نداشته باشیم مانند سهراب مرادی، بهمن عسگری. در المپیک حمیده عباسعلی هم مصدوم شد اما با این حال نتیجه خوبی گرفتیم. بعد از المپیک لندن بهترین نتیجه را گرفتیم. آن چیزی که محصول  المپیک توکیو بود انگیزه و اراده همه بود که پرچم ایران را به اهتزاز در آوریم.

رضا صالحی امیری

بررسی عملکرد کاروان در المپیک مقدماتی است

صالحی امیری در مورد ارزیابی عملکرد فدراسیونها در المپیک تاکید کرد: توجه کنید عرصه‌ای که ارزیابی می‌کنیم المپیک است و رقابت بین فوق ستاره‌ها است. مطمئنا در هانگژو عملکرد خوبی خواهند داشت و مسیر جهش برای المپیک را فراهم می کنند. بسکتبال، والیبال و تکواندو در مسیر جهش هستند. هدف ما شناخت نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت برای دستیابی به سکوهای مورد نظر در هانگژو و المپیک است و نباید دستمایه تخریب فدراسیون ها باشد.

او ادامه داد: یزدانی در المپیک نتیجه را در فینال واگذار کرد اما در جهانی ثابت کرد فوق ستاره کشتی جهان است‌. این بررسی های فدراسیون‌ها برای کاهش نقاط ضعف و افزایش فرصت‌ها برای درخشش در هانگژو و المپیک فرانسه است‌. این بررسی‌ها مقدماتی است و نتایج نهایی را بعد از جلسه ستاد عالی بازی‌ها منتشر می‌کنیم‌.

هدف گذاری  آرمانی در بازی های آسیایی جایگاه چهارم است

او در مورد سیاست های اعزام کاروان ایران به بازی های آسیایی ۲۰۲۲ تصریح کرد: اولین سیاست، اعزام کاروان کیفی براساس سیاست های مقام معظم رهبری است و در کمیت کاروان و با هدف کیفی سازی تجدید نظر خواهیم داشت. سیاست دوم توجه جدی به اعزام بانوان است. زنان نیمی از جامعه هستند و هر کجا به آنها اعتماد شد پاسخ دادند. سیاست سوم استفاده از منابع و ظرفیت های داخلی اعم از تجهیزات، لباس و شرکت های هواپیمایی است. همچنین توجه به فعالیت های فرهنگی را مد نظر قرار داریم. ارزیابی ما این است که ایران در بازی های آسیایی خواهد درخشید و هدف گذاری ارتقاء جایگاه است. هدف گذاری آرمانی جایگاه چهارم بازی های آسیایی است.

رضا صالحی امیری

دو زن و دو مرد به کمیسیون ورزشکاران معرفی می کنم

صالحی امیری در مورد معرفی اعضا به کمیسیون ورزشکاران و زوج شدن تعداد اعضا  گفت: چهار نفر را معرفی  می‌کنم و در حال مشورت هستم دو خانم و دو آقا به کمیسیون معرفی می کنم. رسالت ما حمایت حداکثری از کمیسیون ورزشکاران است و آنها را نمایندگان خود در ارتباط با قهرمانان می‌دانیم. معتقدم کمیسیون ورزشکاران جدید، تصویر جدیدی به نمایش می گذارد و بازوی جدی مشورتی برای کمیته ملی المپیک است.

باید سازوکارهای دیگر را برای حمایت از کشتی پیگیری کنیم

او در مورد انتقاد علیرضا دبیر از بودجه کشتی و همچنین اساسنامه فدراسیون ها تصریح کرد: کشتی اولویت اول ورزش قهرمانی است و بودجه کشتی از ۲ به ۴ میلیارد افزایش پیدا کرد و در هیات اجرایی دوباره به ۶ میلیارد افزایش یافت. تا به امروز ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در نیم سال اول ۱۴۰۰ هزینه کردیم. این رقم، حداکثر توان کمیته ملی المپیک و بیشتر از این توان کمک وجود ندارد. کمیته ملی المپیک تعهدات خود را نسبت به کشتی انجام داده است. البته کشتی نیاز به حمایت مالی دارد. باید سازوکارهای دیگر را برای حمایت از کشتی پیگیری کنیم. اگر خود شما با دبیر صحبت کنید عملکرد کمیته ملی المپیک را تایید می کند. زمانی که نوبخت از اردوها بازدید داشت و ۳۰ میلیارد تصویب شد که  ۲۷ و نیم میلیارد به کشتی تخصیص داد. ما موظف هستیم مقابل ۵۰ فدراسیون دیگر هم پاسخگو باشیم.

کمیته ملی المپیک در جریان فرایند تصویب اساسنامه نبوده است

او افزود: کمیته ملی المپیک در جریان فرایند نحوه تصویب اساسنامه فدراسیون ها و آیین نامه ها  قرار ندارد بنابراین قضاوتی هم ندارم.

فقط مجمع می تواند به مدیریت فدراسیون ها ورود کند

صالحی امیری در پاسخ به این ‌پرسش که چرا کمیته ملی المپیک به مدیریت برخی فدراسیون ورود نمی کند چون برخی روسای فدراسیون ها سالها فعالیت می کنند اما دستاوردی ندارند، تصریح کرد: براساس منشور المپیک تصمیم گیری در مورد مدیریت فدراسیون ها بر عهده مجمع خودشان است و هیچ کسی جز مجمع حق مداخله ندارد و ما فقط ناظر بر  روند انتخابات هستیم.

جلسه کمیته ملی المپیک با عزیزی خادم در مورد تیم امید

صالحی امیری در پاسخ به این پرسش که هدف گذاری تیم فوتبال امید در بازی های آسیایی ۲۰۲۲ کسب مدال است یا آماده شدن برای کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۴؟ تاکید کرد: هردو است. باید از فدراسیون فوتبال و مهدوی کیا سرمربی تیم امید تشکر کنم. کمیته ملی المپیک مسئولیت هدایتی فنی و مدیریت تیم  را  به فدراسیون واگذار می کند چون فدراسیون  ابزار لازم را دارد. کمیته ملی المپیک حمایت مالی و حقوقی از تیم امید انجام خواهد داد تا این دوره تیم به المپیک راه یابد.

او ادامه داد: بعد از بازگشت رئیس فدراسیون فوتبال، هفته آینده جلسه مشترکی با عزیزی‌ خادم خواهیم داشت و در خصوص نحوه همکاری تفاهم نامه‌ای خواهیم داشت. البته قبلا تفاهم‌نامه داشتیم. بودجه به تیم امید اختصاص می دهیم و مباحث مربوط به تیم امید را بررسی خواهیم کرد. هر نوع سوالات فنی و برنامه ریزی عملی را از سرمربی و فدراسیون فوتبال بپرسید.

او در مورد انتخاب ۱۰ ورزشکار برای بورسیه کمیته ملی المپیک گفت: کمیته ای  تشکیل شده که مسئولیت پیگیری را برعهده دارد. با تمام فدراسیون ها جلساتی داشته و کار تا ۹۰ درصد انجام شده است. سهمیه اولیه ۵ نفر بود که با رایزنی به ۱۰ نفر افزایش یافت و پیگیر هستیم سهمیه بیشتر هم شود. لیست قطعی نیست و پس از قطعیت اعلام می کنیم. برابری جنسیتی هم طبق نظر کمیته بین المللی المپیک اعمال می شود.

دیدگاه تان را بنویسید