گزارش جی پلاس

بلیت جام جهانی قطر برای کدام کشورها صادر می شود؟+ نحوه برگزاری پلی اف اروپا

تیم ملی فوتبال اسپانیا برای صعود مستقیم به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر کار دشواری دارد اما پرتغال، فرانسه و انگلیس می توانند به راحتی به مرحله نهایی این رقابت ها راه پیدا کنند.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس، فرشته مقدم: بازی های انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر  دوباره در قاره های مختلف از پنجشنبه پیگیری خواهد شد. در اروپا سرنوشت سهمیه های مستقیم در دو هفته باقی مانده مشخص می شود. تاکنون آلمان و دانمارک به جام جهانی صعود کرده اند و هشت تیم دیگر فرصت دارند تا حضورشان را در این رقابت ها قطعی کنند. در ادامه به وضعیت هر گروه اشاره می شود. 

گروه A 

تیم ملی صربستان و پرتغال به ترتیب با ۱۷ و ۱۶ امتیاز در رتبه های اول و دوم قرار دارند و تنها شانس کسب سهمیه در این گروه هستند. پرتغال که یک بازی کمتر دارد در صورت پیروزی برابر ایرلند در بازی پنجشنبه صدرنشین می شود و یکشنبه تنها با یک تساوی می تواند به جام جهانی صعود کند. از طرفی صربستان نیاز به برد در لیسبون خواهد داشت. شرایط به نفع پرتغال کریستیانو رونالدو است و به احتمال فراوان صربستان در پلی آف بازی کند. 

 

گروه B

تیم ملی اسپانیا که ۱۳ امتیازی است کار دشواری برای راه یابی به جام جهانی خواهد داشت چون سوئد با دو امتیاز بیشتر صدرنشین است. لاروخا پنجشنبه شب برابر یونان قرار می گیرد و در مقابل سوئد مهمان گرجستان خواهد بود. با این حال فینال این گروه یکشنبه شب بین اسپانیا و سوئد برگزار می شود. لوییس انریکه شب سختی مقابل سوئدی که از زلاتان ایبراهیموویچ بهره می برد خواهد داشت. البته اگر لاروخا در بازی نخست برابر یونان مساوی کند و سوئد پیروز شود تیم انریکه باید در پلی اف رقابت کند. اسپانیا محکوم به برد در هر دو بازی است. 

تیم ملی فوتبال اسپانیا

گروه C 

ایتالیا و سوییس در این گروه ۱۴ امتیازی هستند و جمعه شب برابر هم قرار می گیرند. پیروزی هر یک از دو تیم تقریبا به معنای صعود مستقیم به جام جهانی خواهد بود. در صورت تساوی سرنوشت گروه در بازی آخر مشخص می شود. ایتالیا دوشنبه به مصاف ایرلند شمالی می رود و سوییس با بلغارستان بازی می کند. اگر هر دو تیم در بازی آخر پیروز شوند و امتیاز ها برابر باشد تفاضل گل تکلیف تیم صعود کننده را مشخص می کند.  

تیم ملی فوتبال ایتالیا

گروه D

تیم ملی فرانسه یکشنبه شب با پیروزی برابر قزاقستان می تواند حضورش را در قطر قطعی کند. خروس ها ۱۵ امتیازی می شوند و اوکراین ۹ امتیازی هرگز به آن ها نخواهد رسید. فنلاند و بوسنی هرزگوبین که یکشنبه برابر هم قرار می گیرند برای راه یابی به پلی اف تلاش می کنند. دو تیم یک بازی کمتر از اوکراین انجام دادند و با کسب یک برد می توانند تا رتبه دوم صعود کنند. بوسنی که با هفت امتیاز در رتبه چهارم قرار دارد در بازی آخر به مصاف اوکراین می رود. فنلاند در آخرین دیدار میزبان فرانسه است. اگر این تیم هر دو بازی اش را برد به پایان برساند ۱۴ امتیازی می شود و می تواند به پلی اف صعود کند. 

تیم ملی فوتبال فرانسه

گروه E

بلژیک ۱۶ امتیازی با پیروزی برابر استونی می تواند به جام جهانی راه پیدا کند یا اگر ولز نتواند بلاروس را شکست دهد حضورش در قطر قطعی می شود. چک با انجام هفت بازی و کسب یازده امتیاز در رتبه دوم قرار دارد و خیلی بعید است بتواند سهمیه مستقیم کسب کند. ولز با کسب یک تساوی در بازی یکشنبه شب بالاتر از این تیم قرار می گیرد و در آخرین دیدارش به مصاف بلژیک می رود.

گروه F

در این گروه پیش از این دانمارک به مرحله نهایی جام جهانی صعود کرده بود. اسکاتلند با ۱۷ امتیاز رتبه دوم را را به خود اختصاص داده است. این تیم جمعه شب با پیروزی مقابل مولدوای به پلی اف راه پیدا می کند. در صورت تساوی یا شکست، رژیم اشغالگر قدس می تواند شانس حضور در پلی اف را داشته باشد. این تیم ۱۳ امتیازی است و در رتبه سوم قرار دارد.

تیم ملی فوتبال دانمارک

گروه G 

هلند ۱۹ امتیازی صدرنشین گروهش است. نزدیکترین رقیب این تیم نروژ با ۱۷ امتیاز در جایگاه دوم قرار دارد. نارنجی پوشان با دو پیروزی راهی قطر می شوند. البته اگر شنبه شب نروژ بدون هالند نتواند از سد لتونی عبور کند صعود هلند قطعی می شود. دو تیم در هفته آخر برابر هم قرار می گیرند و این بازی در هر صورت برای نروژ مهم خواهد بود چون برای حضور در پلی اف با ترکیه ۱۵ امتیازی در رقابت است. ترکیه ابتدا به مصاف جبل الطارق می رود و سپس مهمان مونته نگرو خواهد بود. 

تیم ملی فوتبال هلند

گروه H

در این گروه روسیه و کرواسی به ترتیب ۱۹ و ۱۷ امتیازی هستند. روسیه پنجشنبه شب به مصاف قبرس می رود   کرواسی مهمان مالت است. اگر روس ها پیروز شوند و کرواسی شکست بخورد تیم والری کارپین راهی قطر می شود. در صورت پیروزی هر دو تیم همه چیز در بازی یکشنبه مشخص می شود. کروات ها میزبان روسیه خواهند بود و برای صعود مستقیم به سه امتیاز نیاز دارند. اگر این اتفاق رخ ندهد در پلی اف رقابت خواهند کرد.

تیم ملی فوتبال کرواسی

گروه I

انگلیس صدرنشین گروه است و سه امتیاز بیشتر از لهستان (۱۷ امتیازی) دارد. به همین خاطر نایب قهرمان یورو ۲۰۲۰ شرایط خیلی بهتری برای صعود دارد. این تیم در بازی نخست برابر آلبانی ۱۵ امتیازی قرار می گیرد و در صورت پیروزی و لغزش لهستان مقابل آندورا راهی قطر می شود. اگر این اتفاق جمعه شب رخ ندهد انگلیسی ها در بازی آخر به مصاف سن مارینو می روند و با یک پیروزی آسان به هدفشان خواهند رسید. لهستان دوشنبه شب با مجارستان بازی می کند و آلبانی برابر آندورا قرار می گیرد. به نظر می رسد لهستان شانس بیشتری برای حضور در پلی اف داشته باشد.

تیم ملی فوتبال انگلیس

گروه J

آلمان در این گروه صعود کرده است. سه تیم رومانی (۱۳ امتیازی)، مقدونیه شمالی (۱۲) و ارمنستان (۱۲) برای حضور در پلی اف رقابت می کنند. ارمنستان و مقدونیه امشب برابر هم قرار می گیرند و برنده این دیدار شانس رقابت با رومانی را خواهد داشت. در این شب رومانی میزبان ایسلند است. بازی دوم این تیم با لیختن اشتاین است و رومانی می تواند با کسب دو پیروزی به راحتی به پلی اف راه پیدا کند. 

تیم ملی فوتبال آلمان

نحوه برگزاری پلی اف

۱۰ تیم دوم این ۱۰ گروه به همراه دو تیم با بهترین رنکینگ لیگ ملت ها (هیچ یک از این دو تیم نباید در رتبه های اول و دوم جدول گروه های انتخابی جام جهانی قرار داشته باشند) با هم رقابت می کنند. ۱۲ تیم در سه پلی اف مجزا بازی می کنند که دو مرحله تک بازی خواهد بود (به شکل نیمه نهایی و فینال). برنده این سه پلی اف به جام جهانی راه پیدا می کنند.

دیدگاه تان را بنویسید