ملی پوش سابق وزنه برداری ایران در گفت و گو با جی پلاس؛

انتقاد صریح شاهین نصیری نیا از فدراسیون: مربی هیچ کاره و وزنه برداری ایران در رکود است/ برخی دست آیان را هم می بوسیدند!

ملی پوش سابق وزنه برداری ایران گفت: ما سال‌هاست بی نظم ترین و بی اساس ترین تیم‌های ملی را داشتیم؛ مربی و کادر هیچ کاره هستند و باید سیاست‌های فدراسیون را اجرا کنند.

لینک کوتاه کپی شد

شاهین نصیری نیا ملی پوش سابق وزنه برداری ایران که اکنون در آمریکا مشغول مربیگری است در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس، در خصوص شرایط وزنه برداری این کشور و اقدامات فدراسیون آمریکا در زمان شیوع کرونا اظهار کرد: با توجه به اینکه کرونا وزنه برداری را مانند رشته‌های دیگر تحت‌الشعاع قرار داد و خیلی از مسابقات کنسل شد فدراسیون بلافاصله رقابت‌های آنلاین را چه در سطح محلی و چه در سطح بزرگتر برگزار کرد. همین هفته مسابقات نشنال را در پیش داشتیم؛ انتخابی پان امریکن و انتخابی المپیک که تیم برای مسابقات قاره‌ای مشخص شود. کمی سخت بود اما فدراسیون موفق عمل کرد.

او درمورد اتفاقات رخ داده در فدراسیون جهانی وزنه برداری به دلیل تخلفات تاماش آیان گفت: به هر حال سال‌ها بود که این مسائل در وزنه برداری دنیا وجود داشت و بالاخره بسیاری از این موضوعات پشت پرده و ضربه‌ای که به خود من و خیلی از ورزشکاران دنیا خورده بود روشن شد و در حقیقت نمی‌توانست تا ابد پایدار باشد.

نصیری نیا ادامه داد: در هر صورت این آشفتگی با برگزاری انتخابات فدراسیون جهانی تمام می‌شود. تمام افرادی که اکنون هستند حالا چه موافق و چه مخالف اشخاصی هستند که با آیان کار می‌کردند و من حتی رئیس فدراسیونی می‌شناسم که دست آیان را می‌بوسید اما پشت سرش هزار جور فعالیت می‌کرد که در فدراسیون جهانی نماند. این افراد آن زمان بودند و الان هم هستند. نمی‌توان گفت چه کسی در گروه آیان است و چه کسی نیست؛ همه دنبال منافع خودشان هستند اما به هر حال امیدوارم گروهی بیاید که به فکر وزنه برداری باشد چون اکنون نزدیک المپیک هستیم و شرایط سختی در پیش داریم.

او درباره کاهش دوباره سهمیه وزنه برداری این بار برای المپیک پاریس و خطر حذف این رشته از بازی ها تصریح کرد: با توجه به اینکه تا المپیک گذشته بحث انتخابات تیمی بود و سهمیه هم بر اساس مقامی که تیم‌ها کسب می‌کردند بود بنابراین شرایط انتخابی کمی مشکل می‌شد اما از المپیک 2020 این روند را تغییر دادند چون تعداد سهمیه‌ها کم شد. اکنون IOC فشار می‌آورد برای اینکه بتواند تعداد نفرات رشته‌های مختلف را کمتر کند؛ رشته‌هایی که به قول خودشان جذابیتی در المپیک ندارد و به نظرشان وزنه برداری هم یکی از همان رشته‌ها است اما اگر دقت کنیم همین امسال هم 14 نفر در هر وزن می‌توانند در المپیک باشند.

شاهین نصیری نیا با اشاره به وضعیت و شرایط وزنه برداری ایران گفت: به نظرم وضعیت هیچ تغییری نکرده و به خاطر مشکلاتی که بوده و هست ما در رکود قرار داریم و با این روشی که فدراسیون مدیریت می‎‌کند شرایط همچنان همین گونه باقی خواهد ماند. مشکلات اصلی ما زیر ساخت و از بین رفتن انگیزه مربیان است؛ همچنین ما مربی خوبی پرورش نداده‌ایم بنابراین ورزشکار خوبی هم نمی‌توانیم پرورش دهیم. به هر حال این روش مدیریت اوضاع وزنه برداری ایران را روز به روز بدتر می‌کند.

ملی پوش سابق وزنه برداری ایران درخصوص ارزیابی خود از وضعیت وزنه برداران نوجوان و جوان ایران گفت: همان طور که گفتم زیرساخت‌های ما به شدت فرسوده شده، ادوات وزنه برداری نداریم، هیچ جذابیتی برای جذب نوجوانان و جوانان به ورزش نداریم و مربیان هم انگیزه و درآمدی ندارند؛ از طرفی هم مسابقاتی برگزار نمی‌کنیم که از ثمره‌اش بهره مند شویم. امسال کرونا بود، سال‌های گذشته که نبود ما حتی مسابقات قهرمانی کشورمان به 100 نفر هم نمی‌رسید. تمام این مسائل باعث می‌شود که تیم ملی جوانان و بزرگسالان از استعدادهایی که ساختیم تشکیل نشود و همان به صورت گلخانه‌ای چند نفر انگشت شمار می‌آیند که فدراسیون هم در پیشرفتشان نقشی ندارد. اگر نگاه کنیم ورزشکاران با هزینه خودشان و با دلسوزی مربیانشان به این جا رسیده‌اند؛ حاضر و آماده به تیم ملی می‌آیند و فدراسیون هم گاهی به مسابقات می‌فرستد؛ استفاده تبلیغاتی می‌برد و درحقیقت ما هیچ پشتوانه سازی نداریم. 

نصیری نیا درمورد اختلافاتی که میان کیانوش رستمی و سرمربی تیم ملی ایجاد شد و عملکرد ضعیف علی مرادی در این مبحث، گفت: ما سال‌هاست این نقش را در فدراسیون وزنه برداری نمی‌بینیم که به عنوان متولی و بزرگتر در ایجاد آرامش و نظم به وزنه برداری ایران کمک کند؛ ما سال‌هاست بی نظم ترین و بی اساس ترین تیم‌های ملی را داشتیم؛ مربی و کادر هیچ کاره هستند و باید سیاست‌های فدراسیون را اجرا کنند این موضوع باعث می‌شود که ضربه جبران ناپذیری به وزنه برداری این بخورد.

او در پایان صحبت‌های خود تصریح کرد: امیدوارم وزنه برداری به آن  رشد فکری برسد که در مسند آن افرادی قرار بگیرند که بتوانند به آینده کمک کنند. اگر ما پیشرفتی نداشتیم و امروز به اینجا رسیدیم این مشکل به نظر من به افرادی برمی‌گردد که به این فدراسیون رای دادند. خیلی از آن‌ها امروز نیستند، خودشان هم شاکی هستند و تازه  فهمیدند چه کار کنند اما به هرحال این چرخه همیشه در جریان است و با این شرایطی که می‌بینیم این وضعیت هیچ وقت تغییر نخواهد کرد.  

دیدگاه تان را بنویسید