یادداشت جی پلاس

پیاده های شطرنج ایران در انتظار تصمیم وزیر!

شطرنج ایران به دلیل عدم برگزاری مجمع انتخاباتی کماکان در وضعیت برزخی قرار دارد و کار را برای اهالی این رشته بسیار سخت کرده است.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ مصطفی معدنی ثانی- دوران بلاتکلیفی فدراسیون شطرنج به سالگرد خود نزدیک می شود، اسفند سال گذشته بود که دوره ریاست مهرداد پهلوان زاده بر فدراسیون شطرنج به پایان رسید و از آن پس فرهاد نیکوخصال با حکم وزیر ورزش به عنوان سرپرست انتخاب شد، اما با وجود تاکید صریح قانون بر این که دوره سرپرستی نباید بیشتر از 6 ماه باشد، هنوز انتخابات این فدراسیون برگزار نشده و وضعیت نامشخص است.

در شرایطی که قرار بود ششم آبان ماه، یعنی حدود یک ماه پیش مجمع انتخاباتی برگزار شود، این مجمع با مخالفت ستاد ملی کرونا لغو شد تا شطرنج همچنان بدون رئیس بماند. در این که کرونا بسیاری از فعالیت های روزمره در ورزش را با مشکل روبرو کرده است تردیدی نیست، اما در همین مدت فدراسیون ورزش های همگانی که بی رئیس بود، هادی بشیریان را به عنوان رئیس آتی خود شناخت، چگونه است که برگزاری انتخابات برای فدراسیون شطرنج غیر ممکن است؟

شطرنج یکی از رشته های خاص است و این خاص بودن جنبه های متعددی دارد که از جمله آن می توان به جوان بودن تمام بازیکنان تیم ملی و لزوم پیشرفت نسل جدید بازیکنان اشاره کرد. در هیچ رشته دیگری تمام بازیکنان تیم ملی سن کمتر از 20 سال ندارند و همین مسئله ایجاب می کند که این رشته هر چه سریع تر وضعیتش مشخص شود.

جنبه دیگر اهمیت سن و سال در پیشرفت در سنین نوجوانی در شطرنج است. در رشته های دیگر تکمیل روند پیشرفت تا اواسط دهه سوم زندگی ادامه دارد و بازیکنان در حدود 30 سالگی است که به اوج خود می رسند، اما در شطرنج اگر تا قبل از سن 18 سالگی و تکامل رشد عقلی و مغزی، پیشرفت لازم صورت نگیرد پس از این سن دستیابی به مدارج بالا بسیار سخت و تقریبا غیرممکن است. کما این که مگنوس کارلسن قهرمان حال حاضر جهان نیز تا پیش از سن 18 سالگی به ریتینگ 2800 رسیده بود. با این وصف درک چرایی تصمیم فیروزجا برای دنبال کردن ادامه زندگی شطرنجی اش در خارج از ایران دشوار نیست.

شطرنج یکی از رشته هایی است که به دلیل فاصله کم بین بازیکنان در هنگام مسابقه از همان ابتدای شیوع کرونا به حالت تعویق در آمد و بازیکنان نه فقط در ایران، بلکه در کل دنیا از صفحه و مهره فاصله گرفتند، البته در این بین مسابقات آنلاین زیادی برگزار شد، اما از آنجایی که تنها بازی های رسمی بر روی صفحه مورد تایید و محاسبه ریتینگ قرار می گیرد، عملا هیچ یک از شطرنجبازان دنیا و از جمله بازیکنان ایران تغییر ریتینگی نداشتند که این توقف و در جا زدن با توجه به شرایط خاص سنی بازیکنان ایران تاثیر منفی به مراتب بیشتری داشت.

در شرایط فعلی با وجود این که رقابت های شطرنج بار دیگر از سر گرفته شده هنوز در کشورمان خبری از مسابقات سطح بالا نیست. تکلیف تیم ملی مشخص نیست و هنوز مربی هم ندارد. بازیکنان نیز به دلیل مشکلاتی که حضور بازیکنان رژیم صهیونیستی در جداول آزاد برایشان ایجاد می کنند، نمی توانند در تمام مسابقات دلخواه خود شرکت کنند. حاصل کشیده شدن ترمز شطرنج ایران است. از فدراسیون جدید و رئیسش هم خبری نیست تا فکری به حال خط و نشان کشیدن های فیده بکند. به این ترتیب در صورتی که عدم برگزاری مجمع همچنان ادامه داشته باشد، باید انتظار یک پسرفت بزرگ در شطرنج کشور را داشت.

علی نژاد، معاون وزارت ورزش و جوانان پیش از این عنوان کرده بود، که امکان برگزاری انتخابات فدراسیون شطرنج به شکل آنلاین وجود ندارد و باید حتما به صورت حضوری و رای گیری کتبی انجام شود. البته که رای گیری حضوری و با حضور ناظر و نماینده وزارت ورزش از شائبه های احتمالی جلوگیری می کند و روش مطمئن تری است، اما در شرایط فعلی که کرونا روز به روز گسترش بیشتری پیدا می کند، علی نژاد هیچ راهکار جایگزینی ارائه نداد که در صورت ادامه همه گیری کرونا تکلیف شطرنج چه می شود.

آیا علی نژاد انتظار دارد بازیکنان جوان شطرنج ایران به جای تمرکز بر تمرین و پیشرفت، پیگیر اخبار علمی، پزشکی باشند تا با کشف واکسن کرونا بتوانند به فعالیت شطرنجی خود ادامه دهند؟ آیا برای دستگاه طویل و پر از خدم و حشم وزارت ورزش امکان برگزاری انتخابات آنلاین و درنظر گرفتن تمهیداتی برای جلوگیری از تقلب وجود ندارد؟ چگونه در حال حاضر این همه کلاس و امتحان در مقاطع مختلف تحصیلی به شکل آنلاین برگزار می شود اما امکان برگزاری یک جلسه آنلاین با حضور نهایتا 50 نفر اعضای مجمع شدنی نیست؟

شطرنج یکی از رشته هایی است که در دوره فعلی وزارت ورزش و جوانان مورد بی مهری بسیار قرار گرفته و هیچ توجه خاصی به آن نشده است. بارها بازیکنانی نظیر مقصودلو، فیروزجا و خادم الشریعه خواسته خود را مستقیم و غیرمستقیم به گوش شخص وزیر ورزش رسانده اند اما این رشته حتی از ساده ترین مسائل مانند سرمربی(!) محروم است. در حال حاضر نیز توجهی به برگزاری انتخابات صورت نمی گیرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید