گزارش جی پلاس

سرمربی تیم ملی والیبال ایرانی است یا خارجی؟

ایرانی یا خارجی بودن سرمربی جدید تیم ملی والیبال ایران یکی از مباحثی است که این روزها زیاد مطرح می شود اما با آن اهدافی که فدراسیون دارد به نظر می رسد انتخاب سرمربی خارجی مدنظر آن ها قرار دارد؛ هرچند که این موضوع منتقدان و موافقان زیادی را هم دارد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، بعد از قطع همکاری فدراسیون والیبال ایران و ایگور کولاکوویچ حالا تمام توجهات معطوف به انتخاب سرمربی تیم ملی و جانشین کولاکوویچ است. بعداز آن که قرارداد کولاکوویچ به صورت رسمی فسخ شد؛ برخی اعلام کردند که جانشین او باید ایرانی باشد و برخی نیز با این موضوع مخالف هستند و در برهه زمانی کنونی مربی خارجی را کارآمدتر می دانند. تیم ملی والیبال جوانان ایران با بهروز عطایی توانست قهرمانی جهان را از آن خود کند و در رده های دیگر هم شاهد موفقیت تیم های ملی با مربی و کادر ایرانی بوده ایم اما چرا بسیاری معتقد هستند که تیم ملی با مربی ایرانی نمی تواند در رده بزرگسالان موفق باشد؟

یکی از موضوعاتی که منتقدان مربی ایرانی مطرح می کنند عدم یکدلی و همبستگی میان تمام مربیان حاضر در ایران است. درواقع آن ها معتقدند که اگر سرمربی ایرانی در راس کادرفنی قرار بگیرد نمی تواند مربیان دیگر را همراه خود کند و این می تواند به تیم ملی ضربه بزند. اتفاقی که در گذشته نیز رخ داده و انتخاب یک سرمربی به اعتراض دیگر مربیان انجامیده که چرا خودشان انتخاب نشدند. ضمن اینکه بحث ها و درگیری های فنی زیادی را هم به وجود آورده است.

یک مشکل بزرگ دیگر که نه تنها در والیبال بلکه در فوتبال و رشته های دیگر هم شاهد آن بودیم عدم وجود آزادی عمل برای مربی داخلی است. در واقع مربی خارجی به مانند ولاسکو و یا کی روش از مقبولیت بیشتری نزد مربیان برخوردار بودند و همین باعث شد تصمیمات آن ها مورد پذیرش باشد اما اگر به جای همان مربیان یک مربی ایرانی وجود داشت و اتفاقا همان تصمیمات را هم می گرفت مورد هجوم منتقدان قرار می گرفت. این یک موضوعی است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد و قطعا در مسیر پیشرفت تیم ضربات بزرگی را وارد می کند.

نکته دیگر مربوط به خود بازیکنان است؛ بازیکنان تیم ملی با مربیان خارجی عملکرد بهتری دارند و این لزوما به معنای دانش فنی بالای مربیان خارجی نیست و تنها به مسائل روحی و روانی برمی گردد. همه می دانند که در زمان ولاسکو بازیکنان تیم ملی تنها جمله ای که می توانستند در برابر صحبت های ولاسکو بگویند "چشم" بود و کسی شاهد بی انضباطی آزاردهنده از سوی آن ها نبود. ضمن اینکه بازیکنانی که معتقدند یک مربی از سطح آن ها پایین تر است ممکن است حرف شنوی کافی را از او نداشته باشند همان چیزی که کواچ مربی آرام اما با دانش در زمان سرمربی گری تیم ملی با آن  رو به رو شد. کواچ که نسبت به ولاسکو در مدیریت ضعیف تر بود به مشکل برخورد.

اما انتخاب سرمربی ایرانی هم ویژگی های مثبت خود را دارد که یکی از آن ها مربوط به مسائل مالی است. قطعا  در شرایط کنونی که تمام فدراسیون ها برای پرداخت هایشان دچار مشکل هستند یک قرارداد ریالی می تواند بار سنگینی را از دوش فدراسیون بردارد. ضمن اینکه دیگر مشکلات پروازی بودن مربی و دیدن مسابقات لیگ برتر وجود ندارد و مربی ایرانی تمام وقت در کشور است.

با وجود تمام این مسائل و با توجه به اینکه تیم ملی ایران در میان هشت تیم برتر جهان قرارداد و برای رسیدن به عناوین بین المللی بیشتر تلاش می کند، به یک مربی با سابقه جهانی و کارنامه قابل قبول نیاز دارد؛ دقیقا همان چیزی که رییس فدراسیون والیبال هم به آن اعتقاد دارد. محمدرضا داورزنی درباره انتخاب سرمربی جدید تیم ملی گفت: اگر به جمع‌بندی برسیم، با مربی ایرانی آن را انتخاب می‌کنیم، اما واقعیت این است که نیمکت تیم ملی باید وزن قابل قبولی داشته باشد. ما می‌خواهیم از گروه خود بالا بیاییم  طبیعی است با تیم‌های قدرتمندی بازی خواهیم کرد. باید تصمیم درستی گرفته شود. تیم ملی ما در المپیک حاضر است و خیلی‌ها آرزو دارند سرمربی این تیم شوند. 

بنابراین به نظر می رسد رییس فدراسیون هم می داند انتخاب سرمربی خارجی برای تیم ملی می تواند منافع بیشتری برای ایران داشته باشد و تیم ملی برای کسب عناوین جهانی و المپیکی باید سایه یک مربی نامدار را بالای سرخود ببیند. البته در این بین برخی معتقدند که می توان از مربیان ایرانی به صورت گروهی برای هدایت تیم ملی بهره برد که این می تواند موضوع را پیچیده تر کند و آن زمان بحث پیش می آید که چه کسی حرف اول و آخر را باید بزند.

یکی از اظهارنظرهای اخیر داورزنی مربوط به انتخاب ولاسکو به عنوان مشاور در تیم ملی بود که شاید این فکر را در ذهن ایجاد کند که مربی ایران در راس کادرفنی قرار می گیرد اما در اصل این ولاسکو است که سرمربی گری تیم ملی را برعهده دارد. البته این موضوع به نظر نمی رسد عملی شود. اگر هم مربی خوب خارجی در تیم ملی باشد در آن زمان هم بعید است علاقه ای به کار با ولاسکو داشته باشد!

دانش مربیان ایرانی کاملا قابل قبول است و در سال های گذشته هم برخی از آن ها به کشورهای همسایه رفتند و سرمربی گری تیم هایی را هم برعهده داشتند اما هیچ یک از آن ها در سطح اول والیبال جهان و در تیم های معتبر حضور نداشتند و همین می تواند کفه ترازو را به نفع سرمربی خارجی سنگین تر کند.

ولاسکو به تیم ملی والیبال ایران باز می گردد؟

آیا تیم ملی والیبال ایران به نیمه نهایی المپیک صعود می کند؟

ایگور؛ مردی که هیچ گاه در ایران محبوب نشد!

لورنزتی حوالی نیمکت والیبال ایران

چه کسی سرمربی تیم ملی والیبال ایران می شود؟ + معرفی گزینه های ایتالیایی

کارشناس والیبال: به مربی خوب خارجی نیاز داریم/ باید تیم قدرتمندی را راهی المپیک کنیم

دیدگاه تان را بنویسید